۸ خرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۳۶
کد خبر: 82929075
T T
۰ نفر

گرد و غبار تركمنستان بر چهره خراسان شمالی نشست

۸ خرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۳۶
کد خبر: 82929075
گرد و غبار تركمنستان بر چهره خراسان شمالی نشست

بجنورد- ایرنا- رئیس پیش بینی اداره كل هواشناسی خراسان شمالی گفت: گرد و غباری كه روز دوشنبه از سمت كشور تركمنستان برخاسته بود هم اكنون چهره برخی از نقاط استان را پوشانده است.

مهری هاشمی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: گرد و غبار موجب شده شعاع دید در برخی از مناطق خراسان شمالی بشدت كاهش یابد.
وی گفت: پیش بینی می شود، این وضعیت تا اواخر امروز هم در استان تداوم داشته باشد.
هاشمی گفت: بررسی نقشه های پیش یابی هواشناسی و تصاویر ماهواره ای بیانگر وضعیت جوی نسبتا پایدار تا فردا شب است كه در برخی مناطق وزش باد شدید و افزایش موقت ابر با احتمال گرد و غبار دور از انتظار نیست.
وی افزود: از چهارشنبه شب تا اواسط روز پنجشنبه سامانه بارشی در استان فعال خواهد شد كه پیامد آن در برخی مناطق بویژه نوار شمالی رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید خواهد بود.
جواد عمارلو كارشناس پایش اداره كل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: میزان شاخص آلودگی هوای استان در 24 ساعت گذشته 136 بوده كه این میزان نشان دهنده ناسالم بودن هوا برای گروه های حساس است.
به گزارش ایرنا بیابان قره قوم تركمنستان كه از آن به عنوان بزرگترین كویر شنی جهان نام برده می شود، حكایت های خوش و ناخوش برای این كشور و استان های خراسان شمالی و رضوی دارد.
بیابان قره قوم كه از واژه تركی- تركمنی به معنای شن سیاه گرفته شده افزون بر 70درصد از خاك تركمنستان همسایه شمالی كشورمان را در بر گرفته است.
در بیابان قره قوم كه میانگین جمعیتی آن تنها شش نفر در هر كیلومترمربع است، شاید 10سال یكبار بارش داشته باشد و این امر موجب بلند شدن ریزگردها در حجم انبوهی در هر وزش باد می شود.
ورود ریزگردهای بیابان قره قوم به آسمان استان های خراسان های رضوی و شمالی كه حدود 800كیلومتر مرز مشترك با این كشور دارند در آینده تهدیدی جدی است كه مسوولان تركمنستانی و همچنین كشورمان باید چاره اندیشی كنند.
استان 863 هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق كشور قراردارد كه 310 كیلومتر با تركمنستان مرز دارد.
3007/ 6042
۰ نفر