۸ خرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۰۵
کد خبر: 82929227
T T
۰ نفر
بسته حمایت دولت از تولیدات فناوری های اطلاعات تركیبی است

تهران- ایرنا- دبیر كارگروه الكترونیك، میكروالكترونیك و رباتیك ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: بسته حمایتی دولت از تولیدات شركت های فناور در حوزه های مختلف از جمله فناوری اطلاعات تركیبی است و تنها به بخش مالی محدود نمی شود.

به گزارش روز سه شنبه گروه علمی ایرنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ محمدرضا پورفرد در نشستی با عنوان 'چشم‌انداز تصویب تعرفه‌های پیشنهادی در حوزه‌های مختلف برق، الكترونیك، مخابرات و فناوری اطلاعات' كه در راستای حمایت از كالاهای تولید شده داخلی و شركت‌های دانش‌بنیان برگزار شد، با تاكید بر اهمیت فعالیت شركت‌های دانش بنیان و فناور گفت: معاونت علمی ریاست جمهوری به عنوان یكی از اعضای 'كمیته قانون مقررات صادرات و واردات' با توجه به اهمیت موضوع شركت‌های دانش بنیان در كشور، همواره درصدد حمایت لازم از این شركت ها در بحث تعرفه های واردات و صادرات بوده است.
وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی افزود: معاونت علمی و ستاد توسه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی در نظر دارد به نحوی از ابزار تعرفه در راستای فعالیت شركت‌های مختلف در حوزه‌هایی همچون برق، الكترونیك، مخابرات و ارتباطات بهره‌مند شود كه در وهله نخست از شركت‌های دانش بنیان و در وهله دوم از سایر شركت‌های فناور حمایت كند.
پورفرد با بیان این كه بخش دولت و حاكمیتی در كشور به منظور اجرایی شدن سیاست‌های خود ابزارهای محدودی را در اختیار دارد، اظهار كرد: بخش دولت و حاكمیت در كشور، ابزارهایی را به منظور اجرایی سازی سیاست‌های خود در اختیار دارد كه این ابزارها از محدودیت‌هایی برخوردارند.
وی افزود: به عبارتی جعبه ‌ابزار محدود دولت، در بخش‌هایی همچون حمایت مالی، سود بانكی، تعرفه گمركی، استاندارد و مجوزهای اعلام‌شده در راستای فعالیت شركت‌های دانش بنیان محدود می‌شود لذا پیشنهادهای ارائه‌ شده توسط اتحادیه‌ها، سندیكاها و انجمن‌ها به دولت می‌بایستی متناسب با ابزارهای دولت باشد.
دبیر كارگروه الكترونیك، میكروالكترونیك و رباتیك ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی بیان داشت: با توجه به ابزارهای موجود، دولت اگر بخواهد اتفاقی را در زمره فعالیت‌های فناورانه و دانش بنیان رقم بزند، می‌تواند از تركیبی از این ابزارها استفاده كند.
پورفرد بابیان اینكه تنها بخش كوچكی از ابزارهای موجود در حوزه مالی محدود می‌شوند، گفت: به غیر از ابزارهای حمایتی ابزارهای مهم‌تری در دست دولت‌ها موجود است، به طور مثال اتفاقات دانش بنیان مجوزی است كه در كشور خلق‌ شده است و از اهمیتی به‌ مراتب بالاتر از ابزارهای مالی است.
وی با اشاره به رویكرد اصلی حمایت تعرفه‌ای‌ در كشور بیان كرد: در نگاه اول شاید این طور به نظر آید كه تعرفه‌ها به منظور حمایت از تولیدات داخلی، به گونه ای‌ بالا رود كه مسیر فعالیت فعالان داخلی هموار شود و این تنها موضوع اصلی است كه باید به آن پرداخت.
دبیر كارگروه الكترونیك، میكروالكترونیك و رباتیك ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی ادامه داد: اما مسئله به این سادگی نیست و برای حمایت از شركت‌های دانش بنیان و سایر شركت‌های فناور نیازمند بررسی سه موضوع اصلی همچون تضاد منافع، حمایت دائم تعرفه‌ای از كالاهای تولید داخل و بالا بردن غیر متعارف تعرفه هستیم.
علمی1836*2017.
۰ نفر