۹ خرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۰۹
کد خبر: 82930078
T T
۰ نفر
27 درصد مدارس كشور تخریبی اند

تهران- ایرنا- رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس كشور گفت:حدود 27 درصد مدارس كشور به لحاظ ساختمانی، تخریبی محسوب می شوند، نزدیك به 34 درصد به بازسازی نیاز دارند و فقط 39 درصد مدارس مستحكم هستند.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، «مهرالله رخشانی مهر» در نشست خبری با بیان اینكه حدود یكهزار و 700 كلاس درس در كانكس برگزار می شود و جمع كل كلاس های خشت و گلی نیز به 987 عدد می رسد، افزود :بنا داریم از محل اعتبارات سال 97، پرونده مدارس خشت و گِلی را كه بیشترین پراكندگی آنها در استان سیستان و بلوچستان است را به طور كامل ببندیم.
وی با اظهار تاسف از اینكه هنوز مدارس كپری در مناطقی از سیستان و بلوچستان و هرمزگان وجود دارد، یادآورشد:مدارس كانكسی نیز برای مواقع اضطراری همچون سیل و زلزله، لازم و كارآمد است.
رخشانی مهر ادامه داد: در بودجه سال 97، حدود یكهزار و 200 میلیارد تومان، اعتبارات مصوب سازمان نوسازی مدارس است و براساس تبصره قانونی سازمان برنامه و بودجه، امكان انتشار یكهزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی نیز برای ما وجود دارد.
معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش تصریح كرد: علاوه بر این، میزان اعتبارات استانی مصوب نیز یكهزار و 800 میلیارد تومان است كه با احتساب اعتبارات ملی، در مجموع چهار هزار میلیارد تومان اعتبار برای امسال سازمان نوسازی مدارس درنظر گرفته شده است.
رخشانی مهر توضیح داد: طی سالهای گذشته معمولا 50 درصد اعتبارات مصوب سازمان، محقق شده است ولی امسال با همراهی سازمان برنامه و بودجه، كل ردیف های اعتبارات ملی سه ماهه اول 97 به میزان صد در صد، تخصیص یافته است كه سال خوبی را برای ما نوید می دهد.
وی اضافه كرد: اعتبارات تعمیر و تجهیزات مدارس نیز در سه ماه نخست امسال تقریبا 100 درصد تخصیص یافته است اما در بحث تجهیز فضاهای آموزشی از محل اوراق مالی اسلامی، هیچ تخصیصی تاكنون نداشته ایم و
با وجود تخصیص های به موقع و امیدواركننده، این اعتبارات كفاف تخریب و بازسازی نیازهای موجود را نمی دهد چه برسد به اینكه به سرانه استاندارد نزدیك شویم.
رئیس سازمان مدارس نوسازی مدارس بیان داشت: ساختمانهای با عمر مفید 30 تا 35 سال و بیشتر، تخریبی شناخته می شود و با توجه به اینكه زمان تصویب اولین آیین نامه زلزله به سال 1367 برمی گردد، مدارسی كه قبل از این تاریخ ساخته شده اند نسبت به زلزله، مقاوم نیستند و باید تخریب یا مقاوم سازی شوند البته معتقدیم با نگهداری مناسب مدارس باید عمر مفید ساختمانهای آنها را بالا ببریم.
معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش سرانه فضای آموزشی استاندارد را حدود 8.4 مترمربع و سرانه متوسط فعلی را نزدیك به 5.2 مترمربع اعلام كرد و گفت: 11 استان كشور، زیر خط میانگین هستند.
رخشانی مهر بیان داشت: شاید قرار داشتن سیستان و بلوچستان و خراسان شمالی در میان استان های زیر خط میانگین سرانه فضای آموزشی چندان تعجب برانگیز نباشد ولی نام استانهای البرز، تهران، قم و گیلان نیز در این فهرست به چشم می خورد.
وی ادامه داد: از لحاظ پراكندگی سرانه فضای آموزشی در مناطق شهری و روستایی سرانه فضاهای آموزشی شهری 4.96 مترمربع است و از سرانه متوسط كل كشور، كمی پایین تر است و حدود 15 استان كشور زیر خط میانگین فضای آموزشی شهری هستند.
رئیس سازمان مدارس نوسازی كشور اضافه كرد: سرانه فضای روستایی كشور 5.81 مترمربع است و 10 استان از جمله استانهای سیستان و بلوچستان، البرز، آذربایجان غربی، تهران، خراسان رضوی، كرمان، گیلان و گلستان زیر خط میانگین فضای آموزشی روستایی قرار دارند.
رخشان مهر سرانه فضای آموزشی سیستان و بلوچستان را 3.3 مترمربع اعلام كرد و افزود: حتی اگر این فضا را افزایش هم بدهیم باز مشكل پراكندگی داخل استان را به سادگی نمی توان حل كرد.
وی بیان داشت: مساله دیگر این است كه فضاهای آموزشی موجود با سرانه متوسط 5.18 مترمربع، ساختمانهای تخریبی و نیازمند بازسازی را نیز شامل می شود كه این ساختمانها بین 30 تا 40 سال سن دارند
بنابراین در بسیاری مناطق علاوه بر اینكه باید به سرانه میانگین برسیم باید بخشی از فضاهای موجود را نیز تخریب و بازسازی كنیم.

* سه میلیون و 800 هزار مترمربع فضای آموزشی نیمه تمام داریم
رئیس سازمان مدارس نوسازی درباره میزان فضاهای آموزشی در دست احداث و نیمه تمام نیز گفت: حدود سه میلیون و 800 هزار مترمربع فضای آموزشی نیمه تمام داریم كه درصورت تكمیل آنها 33 صدم مترمربع به سرانه فعلی اضافه خواهد شد و سرانه میانگین كشور به 5.51 مترمربع خواهد رسید.
به گفته رخشانی مهر بیشترین فضای آموزشی نیمه تمام در استان خراسان رضوی و كمترین فضای نیمه تمام در استان قم است و اكنون تعداد 6 هزار و 275 پروژه نیمه تمام آموزشی در كشور داریم كه تعداد آنها در برخی استانها بیشتر و در برخی، كمتر است به عنوان نمونه استان سیستان و بلوچستان به تنهایی، 660 پروژه آموزشی نیمه تمام دارد.
وی عنوان كرد: حدود هزار و 150 پروژه آموزشی نیمه تمام، این قابلیت را دارند كه تا اول مهرماه 97 به بهره برداری برسند و بیشترین پروژه های قابل افتتاح مربوط به استانهای كردستان، خراسان رضوی و آذربایجان غربی و كمترین آنها در استان زنجان است.

* فعالیت 54 مدرسه حیات طیبه در كشور
معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش در ادامه و در تشریح وضعیت پروژه های آموزشی مجتمع كه به «حیات طیبه» معروف هستند نیز اظهار داشت: این پروژه ها حدود 485 كلاس درس را شامل می شود كه خراسان جنوبی با 50 كلاس درس، بیشترین و استان مركزی نیز كمترین تعداد كلاس درس را در این پروژه ها دارد و 54 مدرسه «حیات طیبه» در كشور داریم كه نیمه تمام، رها شده است و بنا داریم در مدت 18 ماه آنها را به بهره برداری برسانیم.
رخشانی مهر در ادامه ترویج مدارس سبز را یكی از اولویت های این سازمان برشمرد و گفت: در این فضاها شاخص هایی مانند استفاده از انرژی های نو، مدیریت پسماند، حمل و نقل مورد توجه است و طراحی و معماری آنها به گونه ای است كه كمترین هدررفت انرژی و بیشترین استفاده از نور طبیعی را در ساختمان شاهد باشیم.
وی یادآورشد: مكان یابی مدارس نیز یكی از مباحث مهم آموزشی است كه به دسترسی آسان دانش آموز به مدرسه و استقرار مدرسه در نزدیكترین فاصله نسبت به محل سكونت وی اشاره دارد.
معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: تاكید افراطی به این موضوع طی سالهای گذشته موجب شده كه شمار مدارس با جمعیت اندك، روز به روز بیشتر شود به طوریكه اكنون حدود 45 درصد مدارس كشور، جمعیت زیر 45 نفر دانش آموز دارند و اغلب یك تا سه كلاسه هستند كه مدیریت آنها بسیار دشوار می شود.
رخشانی مهر افزود: یكی از راههای كنترل این مساله، ایجاد مدارس مجتمع است كه می توان در كنار آن، امكانات حمل و نقل دانش آموزان روستاهای واقع در یك محدوده را برای تحصیل در این مدارس فراهم كرد یا اینكه با ایجاد مدارس شبانه روزی، پذیرای دانش آموزان از روستاهای پراكنده باشیم.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس كشور در ادامه این نشست به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و در رابطه با اینكه چرا سال هاست پروژه های نیمه تمام 6 هزار و 275 و تعداد خیرین مدارس650 هزار نفر است و ثابت باقی مانده ، گفت: جریان پیوسته ساخت و ساز و ثابت بودن تخصیص اعتبارات باعث شده این عدد تغییری نكند.
رخشانی مهر تصریح كرد: سال گذشته میزان اعتبارات مصوب سازمان نوسازی مدارس 800 میلیارد تومان و سال قبل از آن نیز همین مبلغ و رقم تخصیصی ها هم متفاوت بوده است به این نحو كه سال 95 میانگین تخصیص 10 درصد و سال 96 تخصیص ردیف بودجه توسط خیرین 100درصد، تخصیص ردیف تخریب و بازسازی حدود 50 درصد و امسال حدود 100درصد تخصیص در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینكه تخصیص اعتبارات در ابتدای امسال حدود 900 میلیارد تومان و نوید بخش یك سال خوب است، ادامه داد: تا مهرماه امسال با این بودجه بیش از 5 هزار كلاس درس تحویل آموزش و پرورش خواهد شد و سال 96 نیز همین تعداد مدرسه در اختیار این وزارتخانه قرار گرفت.
رئیس سازمان نوسازی مدارس كشور اضافه كرد: تعداد كلاس هایی كه به آموزش و پرورش تحویل می شود افزایش نخواهد یافت اما برنامه این است كه 900 میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته به صورت هدفمند و به سمت پروژه های خاص هدایت شود.
رخشانی مهر تصریح كرد: پروژه های خاص شامل مدارس 'حیات طیبه ' است كه سال ها قبل شروع و نیمه تمام رها شده كه تصمیم داریم با اختصاص اعتباری حدود 160 میلیارد تومان این مدارس را تكمیل كنیم.
وی با اشاره به اینكه همچنین در نظر داریم تا به سمت حذف مدارس خشت و گلی گام برداریم، گفت: حدود 380میلیارد تومان از اعتبارات نوسازی به این امر اختصاص داده می شود.
معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش یادآورشد: فرهنگسازی برای توجه به پروژه های خاص ما را به سمت ساخت بیشتر مدارس حیات طیبه، مدارس سبز و مجتمع های آموزشی تشویق می كند و تلاش بر این است تا به سمت افزایش كیفیت حركت كنیم.
رخشانی مهر در خصوص مدارس سبز نیز با بیان اینكه حوزه مدرسه سبز بسیار گسترده و شامل حمل و نقل، محیط زیست و انرژی های تجدید پذیر است، توضیح داد: در راستای فرهنگسازی ابتدا سه استان سیستان و بلوچستان، زنجان و تهران بر حسب ابراز علاقه این استان ها به صورت پایلوت انتخاب و اعتبار لازم برای طراحی مدارس سبز هم ابلاغ شد و اكنون در مرحله فراخوان است تا مهندسان مشاور و افراد حقیقی و حقوقی كه تخصصی در این زمینه دارند در جریان قرار گرفته و وارد كار شوند.
وی هدف دیگر مدارس سبز را فرهنگ سازی در میان دانش آموزان، معلمان و مدیران مدارس به منظور مدیریت پسماندها دانست و افزود: شاید آسان ترین شاخص مدارس سبز همین مساله باشد كه به دانش آموزان بیاموزیم تفكیك زباله چگونه باید انجام شود و امید است به كمك معاونت پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش برخی از مدارس به صورت پایلوت برای این كار انتخاب شوند.
رئیس سازمان نوسازی مداس كشور یادآورشد: همچنین قرار است همایش معماری مدارس كه چند سالی است برگزار نشده امسال هشتمین دوره آن با محوریت مدارس سبز برگزار شود اما باید توجه داشت كه دست یافتن به نتیجه نهایی نیاز به زمان دارد.
رخشانی مهر همچنین به فرسودگی تجهیزات مدارس اشاره كرد و اظهار داشت: سال گذشته از مجموع 300 میلیارد تومان اعتباراتی كه برای استاندارد سازی سیستم های سرمایشی و گرمایشی مدارس در نظر گرفته شده بود، حدود 90 میلیارد تومان به منظور تجهیز میز، نیكمت و هوشمند سازی مدارس و 8 میلیارد تومان نیز برای تجهیز هنرستان ها اختصاص داده شد.
وی عنوان كرد: سازمان نوسازی مدارس از سال ها قبل به موضوع شعار سال مبنی بر حمایت از كالای ایرانی توجه داشته و تمامی پیمانكاران و مصالح ساختمانی كه برای ساخت مدارس انتخاب می شود داخلی هستند تنها در سیستان و بلوچستان و هرمزگان به دلیل شرایط سرمایشی و گرمایشی خاص به ناچار به سراغ برندهای خارجی رفته ایم.
رئیس سازمان نوسازی مدارس كشور گفت: چند سالی است كه شركت های داخلی در حوزه گرمایشی قوی ظاهر شده و تجهیزات مناسبی را در این رابطه عرضه كرده اند به همین دلیل با چند شركت وارد مذاكره شده ایم و ترجیح ما استفاده از كالای داخلی خوهد بود و بخشنامه ای نیز در ابتدای سال به ادارات كل استان ها ارسال كرده وخواستار توجه به این موضوع شده ایم.

* 78 مدرسه جدید مهر امسال تحویل آموزش و پرورش كرمانشاه می شود
وی با بیان اینكه در زلزله كرمانشاه در مجموع 78 مدرسه تخریب شد، اظهار داشت: اینها مدارسی بودند كه قبل از ابلاغ آیین نامه زلزله ساخته شده و عمر بالایی داشتند.
معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: از مجموع 78 مدرسه تخریبی حدود 43 مدرسه یك تا سه كلاسه و حدود 25 مدرسه در نقاط شهری با زیربنای بالا و تعداد 15 تا 18 كلاس هستند و بر اساس برنامه ریزی ها و محول كردن برخی از امور به ادارات كل استان ها با مدیریت سازمان نوسازی، مهر امسال 25 مدرسه شهری و 43 مدرسه روستایی تحویل اداره كل استان كرمانشاه خواهد شد.

* با كمك خیرین مدرسه ساز از چهار نوبته بودن مدارس عبور كردیم
رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز كشور نیز در این نشست با بیان اینكه آمار خیرین مدرسه ساز روز به روز در حال افزایش است و تاكنون 650 هزار نفر از داخل كشور و هزار نفر از خارج كشور به عضویت جامعه خیرین مدرسه ساز درآمده اند، گفت: جامعه خیرین مدرسه ساز از 21 سال قبل آغاز به كرد در شرایطی كه مدارس كشور، بعضا چهار نوبته بودند و با همت خیرین و دولت، از این وضعیت عبور كرده ایم.
محمدرضا حافظی یادآورشد: هنوز نیازها باقی است و برای بازسازی مدارس فرسوده و یا احداث مدارس جدید در مناطق محروم، نیازمند 40 هزار میلیارد تومان اعتبار هستیم.
سرپرست معاونت فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس نیز در این نشست به مشكل فضای آموزشی در تهران به ویژه در منطقه 22 اشاره كرد و گفت: هر چند كه مساله تامین زمین برای احداث فضای آموزشی صرفا مربوط به تهران نیست بلكه اكثر كلان شهرهای كشور با آن درگیر هستند اما این مشكل در تهران بیشتر است.
داریوش ورناصری یادآورشد: با توجه به قیمت زمین به ویژه در منطقه 22، اكنون حدود 80 فضای آموزشی كم داریم آن هم به واسطه انبوه سازی های زیادی است كه در این منطق انجام شده است.
وی افزود: اكنون در حال مكاتبه با شهرداری هستیم تا بتوانیم مشكل انبوه سازان را نه تنها در منطقه 22 بلكه در مسكن مهر و سایر نقاط كشور برطرف كنیم و شهرداری هم اعلام كرده كه می تواند زمین مورد نیاز را در اختیار آموزش و پرورش بگذارد البته این امر هنوز عملیاتی نشده است.
علمی**1883**1440
۰ نفر