۹ خرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۲۳
کد خبر: 82930533
T T
۰ نفر

15ميليارد تومان مطالبات چايكاران پرداخت شد

۹ خرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۲۳
کد خبر: 82930533
15ميليارد تومان مطالبات چايكاران پرداخت شد

لاهيجان-ايرنا- رييس سازمان چاي كشور گفت: 15ميليارد تومان بابت قيمت تضميني برگ سبز چاي بهاره به چايكاران شمال پرداخت شد.

محمدولي روزبهان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: اين ميزان از مطالبات سال جاري چايكاران بابت خريد تضميني برگ سبز چاي خريداري شده از چايكاران است كه از طريق قدرالسهم كارخانه هاي چايسازي تامين و به حساب عابر بانك سپه آنان واريز شده است.
وي خاطرنشان كرد:مطالبات چايكاران شمال از دو هفته قبل آغاز و آخرين رقم آن به مبلغ يك ميليارد و 788 ميليون تومان كه روز گذشته به حساب آنان پرداخت شد.
وي تصريح كرد: از آغاز فصل بهره برداري برگ سبز چاي تاكنون 40هزار و 247تن برگ سبز چاي به ارزش اقتصادي 98ميليارد تومان از چايكاران گيلان و مازندران خريداري شده است كه اين ميزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 10درصد كاهش دارد.
وي اظهارداشت: از اين ميزان 30هزار و 417تن با 75درصد چاي درجه يك و 9هزار و 929تن چاي بهاره درجه دو را تشكيل مي دهند.
به گفته روزبهان از اين ميزان برگ سبز چاي 9هزار و 78تن چاي خشك با كيفيت بهاره در كارخانه هاي چايسازي توليد و عمل آوري شده است.
وي اظهارداشت: با توجه به پايان برداشت چين بهاره برگ سبز چاي از 150كارخانه چايسازي طرف قرارداد براي خريد تضميني برگ سبز 52 كارخانه در حال حاضر فعال هستند.
سطوح زير كشت باغ هاي چاي گيلان و مازندران حدود 28هزار هكتار است ولي باغهاي فعال كه هم اكنون از آن بهره برداري مي شود 21هزار هكتار است .
سال گذشته حدود 60درصد پرداخت مطالبات چايكاران از سوي دولت و حدود 40درصد آن از سوي كارخانه هاي چايسازي پرداخت مي شد كه تاكنون قدرالسهم دولت به چايكاران اعلام نشده است.
همه ساله برداشت برگ سبز چاي از باغ هاي شمال كشور در سه چين بهاره، تابستانه و پاييزه صورت مي گيرد كه چين بهاره از اوايل ارديبهشت ماه، تابستانه از نيمه دوم خردادماه و چين پاييزه در شهريور و مهرماه انجام مي شود.
نرخ خريد تضميني برگ سبز چاي درجه يك و درجه 2 در سال زراعي جاري از سوي شوراي عالي اقتصاد با چهار درصد افزايش ، به ترتيب 27 هزار و 292 ريال و همچنين 15 هزار و 283 ريال تعيين شده است.
چايكاران و متوليان چايكاري در شمال كشور افزايش نرخ برگ سبز چاي سال جاري را كافي نمي دانند و از دولت خواهان افزايش آن هستند.
لاهيجان به عنوان پايتخت چاي ايران در 40 كيلومتري شرق مركز استان گيلان قرار دارد .
6029 /6030