۱۰ خرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۳۹
کد خبر: 82931261
T T
۰ نفر
سرما 330 میلیارد تومان به كشاورزی خراسان جنوبی خسارت زد

بیرجند - ایرنا - رئیس اداره مخاطرات و مدیریت بحران سازمان جهاد كشاورزی خراسان جنوبی گفت: سرمازدگی در 2 سال گذشته 330 میلیارد تومان به بخش كشاورزی استان خسارت زد.

رضا یزدان مهر روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این میزان با پیگیری های مكرر 100 میلیارد تومان اعتبار به عنوان تسهیلات كم بهره از منابع مدیریت بحران تامین و به استان اختصاص یافت.
وی بیان كرد: آذرماه سال 95 توده سرمایی شدید از غرب كشور وارد خراسان جنوبی شد كه خسارات زیادی به بخش كشاورزی وارد كرد.
وی گفت: سرمازدگی اكثر شهرستان های استان را در بر گرفت اما سرایان، فردوس و بشرویه بیشترین میزان خسارت را به خود اختصاص دادند.
یزدان مهر با بیان اینكه بیشترین خسارت سرمازدگی مربوط به باغات انار و زعفران بوده است، اظهار داشت: این 2 محصول از جمله محصولات استراتژیك استان هستند كه سال گذشته خسارت سرمازدگی بخش زیادی از آن را نابود كرد.
به گفته وی، یخبندان و سرمازدگی از عوامل قهری طبیعی است كه همه ساله خسارت های جبران ناپذیری به بخش كشاورزی به ویژه باغات وارد می كند.
رئیس اداره مخاطرات و مدیریت بحران سازمان جهاد كشاورزی خراسان جنوبی یادآور شد: برای توزیع تسهیلات یاد شده جلسات متفاوتی با حضور فرماندار، بانك كشاورزی و مسئولان جهاد كشاورزی شهرستان ها برگزار و در مرحله نخست 90 میلیارد تومان در تمامی شهرستان ها توزیع شد.
یزدان مهر ادامه داد: در مرحله دوم ( بهمن 96) نیز 10 میلیارد تومان در سه شهرستان فردوس، سرایان و بشرویه كه بیشترین میزان خسارت را متحمل شده بودند توزیع شد.
وی میزان جذب خسارت سرمازدگی توسط بانك كشاورزی را تاكنون 69 میلیارد تومان اعلام كرد و افزود: 25 هزار نفر از كشاورزان از تسهیلات بهره مند می شوند.
وی گفت: از سال 95 تاكنون حدود 12 هزار و 400 نفر از كشاورزان تسهیلات سرمازدگی دریافت كردند و مابقی در حال تنظیم پرونده هستند.
وی اظهار امیدواری كرد؛ تسهیلات مورد نظر باید برای جبران خسارت خشكسالی نیز در استان پیگیری و اختصاص یابد در اینصورت تا حدودی بخشی از مشكلات كشاورزان و بهره برداران رفع می شود.
7557 * 6054