به گزارش ايرنا به نقل از روزنامه'تايمز او اينديا' در روز پنجشنبه، اين تصميم در زماني انجام مي شود كه چين در حال افزايش حضور خود در منطقه بوده است.
در طول ديدار جاري نارندرا مودي نخست وزير هند از اندونزي و ديدار با جوكو ويدودو رئيس جمهور اين كشور در جاكارتا دو رهبر ، چندين توافق نامه را امضا كردند.
دو كشور همچنين توافق كردند كه همكاري هاي دريايي و دفاعي خود را گسترش دهند. هند و اندونزي براي همگام كردن سياست هاي ملي دريايي خود يعني سياست هند و اقيانوسيه و سياست اهرم جهاني دريايي اندونزي به توافق رسيدند.
نخست وزير هند از اختصاص 30 روز رواديد آزاد براي شهروندان اندونزيايي خبر داد و از هندي هاي ساكن اين كشور درخواست كرد تا با سفر به كشور خود يك هند جديد را تجربه كنند.
اما با توجه به سياست هاي توسعه طلبانه چين، هر دو كشور در زمينه دريايي داراي زمينه هاي مشترك بيشتري هستند. در طول بيانيه مشترك خود رهبران هند و اندونزي اعلام كردند كه آنها براي نابود شدن موانع دريايي تلاش خواهند كرد.
آنها همچنين اعلام كردند كه مناطق دريايي بايد بر اساس قوانين بين المللي از جمله كنوانسيون سال 1982 سازمان ملل در خصوص قانون دريا ها اداره شوند.
دو كشور همچنين يك سند جداگانه در مورد' ديدگاه هاي مشترك همكاري هاي آبي هند و اندونزي در منطقه هند و اقيانوسيه' منتشر كردند. اين سند با هدف نشان دادن ديدگاه هاي مشترك و معرفي نقشه راه همكاري هاي دوجانبه در زمينه هاي اقتصادي ، دفاعي و فرهنگي منتشر شده است.
اين اولين باري است كه هند با يك كشور عضو آسه آن يك سند همكاري براي افزايش ارتباطات در بخش دريايي و ساختار امنيتي امضا كرده است.
دو كشور همچنين بر اهميت دستيابي به يك منطقه آزاد، باز، شفاف، بر پايه قانون ، صلح آميز، سود آور و جامع هند و اقيانوسيه كه در آن تماميت ارضي، حقوق بين الملل، آزادي ناوبري و پرواز، توسعه پايدار و باز تجارت و سرمايه گذاري منصفانه و متقابل، مورد احترام قرار مي گيرد تاكيد كردند.
در ماه ژانويه، هند، در اقدامي بي سابقه همه 10 رهبر آسه آن را به عنوان مهمانان اصلي در جشن هاي سالانه روز جمهوري خود دعوت كرد. در همين ماه، دهلي نو از رهبران آسه آن خواست تا در نشست سران با هدف ارتقاي امنيت دريايي شركت كنند.
نبرد هند و چين براي نفوذ و قدرت ابتدا از كشور هاي همسايه، از جمله مالديو و سريلانكا آغاز شد اما اكنون اين رقابت در ايران و آسياي مركزي گسترش يافته است. از سوي ديگر، پروژه هاي زيربنايي بزرگ چين مانند يك جاده يك كمربند كه در آسياي مركزي و اروپا گسترش مي يابد، هند را وادار به سرمايه گذاري در كريدور 'حمل و نقل بين المللي شمال و جنوب' كرده است.
كمربند اقتصادي جاده ابريشم' و 'جاده ابريشم دريايي قرن بيست و يك' ابتكارهايي هستند كه براي نخستين بار در پاييز 2013 توسط رييس جمهوري چين و به ترتيب در جريان ديدارهايي از قزاقستان و اندونزي ارائه شدند. اين 'كمربند' بعنوان شبكه اي طراحي شده از جاده هاي فراسرزميني و خطوط آهن، لوله هاي نفت و گاز و ديگر پروژه هاي زيرساختي است كه از شهر شيئان در مركز چين آغاز و سراسر آسياي ميانه را در مي نوردد و سرانجام به مناطق دوردستي چون مسكو، روتردام و ونيز مي رسد.
آساق**267**1424**1723
دهلي نو-ايرنا- هند و اندونزي با انجام پروژه مشترك ايجاد بندري در يك محل راهبردي در جزيره سوماترا واقع در ورودي تنگه مالاكا براي مقابله با سياست هاي توسعه طلبانه چين و رقابت با اين ابرقدرت آسيايي در منطقه اقدام خواهند داد.