۱۰ خرداد ۱۳۹۷، ۱۸:۴۷
کد خبر: 82931487
T T
۰ نفر

برق را دریابیم

۱۰ خرداد ۱۳۹۷، ۱۸:۴۷
کد خبر: 82931487
برق را دریابیم

مشهد - ایرنا - كارشناسان معتقدند كه با توجه به كاهش بارش ها و آب سدها، شرایط تولید برق در تابستان امسال متفاوت تر از سال های گذشته است و اگر درست مصرف نكنیم، خاموشی اجتناب ناپذیر خواهد بود.

به گفته آنان، زندگی همه متكی به برق است، حتی آبی كه می خوریم نمی تواند بدون برق به خانه و مكان زندگی ما برسد، لذا برق نیز چون آب مایه حیات زندگی بشر امروزی است و در شرایط سخت امسال از نظر اقلیمی بیش از گذشته نیاز به مدیریت مصرف داریم.
مدیریت مصرف یا مصرف بهینه از شیوه های بسیار ساده قابل تحقق است اما پیش از آن نیاز به آگاهی رسانی به مردم دارد تا بدانند كه امروز نمی توانند مثل دیروز هر اندازه كه می خواهند برق مصرف كنند.
در نتیجه خشكسالی شرایط خاصی بر كشور و به تبع آن در خراسان رضوی حاكم شده است به طوری كه به گفته سرپرست شركت برق منطقه ای خراسان رضوی، اكنون فقط 22،6 درصد از كل حجم مخازن پشت سدهای استان پرآب است.
از سوی دیگر كارشناسان هواشناسی، بروز گرمای كم سابقه ای را از اواخر خرداد ماه امسال در استان خراسان رضوی و كشور پیش بینی می كنند كه این موضوع تولید برق و مصرف آن را در وضعیت ویژه قرار می دهد.

** شرایط حاد برای تولید برق
معاون برنامه ریزی و تحقیقات شركت برق منطقه ای خراسان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: امسال با توجه به كمبود بارندگی در كشور پیش بینی می شود تولید برق نیز در تابستان امسال كاهش پیدا كند.
حسین محمودی با بیان اینكه حدود 10 هزار مگاوات برق تولیدی كشور از طریق نیروگاه های آبی تامین می شود، افزود: اردیبهشت پارسال 30 میلیارد متر مكعب آب در پشت سدهای كشور وجود داشت كه این میزان در سال جاری به 13 میلیارد متر مكعب كاهش یافته است و این در تولید برق در تابستان تاثیر منفی خواهد داشت.
وی اظهار داشت: پارسال 3/3 درصد به تعداد مشتركان برق كشور افزوده شد كه این تعداد 7/7 درصد افزایش مصرف را در پی داشته است.
وی گفت: تولید یك كیلو وات ساعت برق از نیروگاه تا محل مصرف 1500 دلار هزینه دارد كه نشان از زیاد بودن هزینه تولید است.
محمودی افزود: پیش بینی شده است در تابستان امسال كشور با كمبود حدود 6 هزار مگاوات برق مواجه شود لذا باید با برنامه ریزی این كمبود را جبران كرد.
این مسئول بیان كرد: اوج بار در سال گذشته 55 هزار مگاوات بود كه پیش بینی می شود این رقم در سال جاری با رشد پنج درصدی به 58 هزار مگاوات برسد.
وی گفت: شركت توانیر برای مدیریت مصرف برق و جبران انرژی های از دست رفته، برنامه ای در قالب طرح های تشویقی برای مشتركان صنعتی، كشاورزی، خانگی و عمومی تدارك دیده است.
محمودی افزود: براساس برنامه ریزی ها، باید یك هزار و 500 مگاوات از میزان پیك بار با همكاری كشاورزان و كاهش مصرف چاه های آب كشاورزی جبران شود.
معاون برنامه ریزی و تحقیقات شركت برق منطقه ای خراسان اظهار داشت: در تابستان امسال 2 هزار و 300 مگاوات برق با اجرای طرح های مدیریت مصرف و همكاری صنایع بزرگ كشور و مدیریت بار آنها تامین خواهد شد كه سهم همكاری مشتركان فوق توزیع صنایع استان های خراسان در زمان اوج مصرف 100 مگاوات است.
محمودی گفت: ظرفیت نیروگاه های سه استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی پنج هزار و 420 مگاوات است.
وی با اشاره به وجود سه میلیون و 346 هزار و 663 مشترك در این سه استان افزود: در شروع دولت یازدهم اوج بار سه هزار و 77 مگاوات بود كه این رقم به سه هزار و 542 مگاوات در شبكه برق سه استان یاد شده رسیده است.

** 11 تا 15 و 19 تا 23، ساعات اوج بار
مدیرعامل شركت توزیع نیروی برق خراسان رضوی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: این شركت به حدود یك میلیون و 240 هزار مشترك در این استان به جز مشهد خدمات ارائه می دهد.
محمدرضا مزینی افزود: پیك شبكه برق سراسری كشور سال گذشته 55 هزار و 346 مگاوات و پیك بار شركت توزیع نیروی برق استان در این سال یك هزار و 283 مگاوات بود.
وی اظهار داشت: میزان مصرف برق مشتركان توزیع نیروی برق این استان سال گذشته هفت میلیارد كیلو وات ساعت بود.
وی گفت: همكاری مردم با سیاست های اصلاح الگوی مصرف برق به ویژه مدیریت مصرف در ساعت های اوج بار كمك شایانی به این صنعت در تامین برق مطمئن و پایدار برای تابستان امسال خواهد بود.
مزینی افزود: بیشترین مصرف برق مربوط به مشتركان كشاورزی، خانگی و صنعتی استان است به گونه ای كه حدود 52 درصد از مصرف برق مشتركان توزیع برق خراسان رضوی به كشاورزی، 24 درصد به مصارف خانگی و حدود 13درصد به بخش صنعتی اختصاص دارد.
مدیرعامل شركت توزیع نیروی برق خراسان روی همچنین با اشاره به پروژه های كاهش پیك بار در بخش های كشاورزی و صنعتی همكاری این 2 بخش را بسیار مهم و ضروری دانست و اظهار امیدواری كرد كه با توجه به طرح های تشویقی تعریف شده شاهد همكاری مناسب از سوی مشتركان باشیم.
وی از صاحبان چاه های كشاورزی و صنایع استان دعوت كرد با انعقاد قرارداد همكاری با شركت توزیع برق استان در زمان پیك بار تابستان امسال با كمك به صنعت برق از تخفیف ها و پاداش های در نظر گرفته شده نیز بهره مند شوند.
وی گفت: ساعات اوج بار در فصل تابستان از 11 تا 15 و از 19 تا 23 است و در صورتی كه مشتركان در این ساعت ها از وسایل برقی پرمصرف استفاده نكنند و مصارف خود را به ساعت های غیرپیك بار منتقل كنند، مشكلی در تامین برق نخواهیم داشت.

** مدیریت مصرف برق در صنایع
مدیر دفتر خدمات مشتركان و مدیریت مصرف و وصول درآمد شركت برق منطقه ای خراسان نیز در این باره گفت: با توجه به افزایش دما در تابستان سال جاری به همكاری صنایع بزرگ برای گذر از مشكلات پیك بار نیاز است.
مجید ارس نژاد افزود: بر اساس پیش بینی ها مدت زمان پیك بار كشور از 300 ساعت در سال های گذشته به 500 ساعت در سال جاری افزایش خواهد یافت و در برخی استان ها شاهد پیك بار در شهریور خواهیم بود.
وی اظهار داشت: با توجه به شرایط خاص امسال برای تامین برق مشتركان، در صورت مشاركت نكردن صاحبان صنایع در طرح ذخیره عملیاتی، این شركت در زمان بروز محدودیت در شبكه، تعهدی برای تامین برق مورد نیاز آنها نخواهد داشت.
وی گفت: امسال شرایط متفاوتی در كشور و استان های خراسان حاكم است به طوری كه ارتفاع آب پشت سدها به صورت قابل ملاحظه ای كاهش یافته و حدود چهار هزار مگاوات ظرفیت تولید برق نیروگاه های آبی از دست رفته است.
ارس نژاد ادامه داد: از سوی دیگر براساس پیش بینی های انجام شده، از اواخر خرداد ماه امسال دما به گونه ای افزایش می یابد كه كفایت شبكه سراسری برای تامین برق متقاضیان به بیشترین حد خود می رسد و این شرایط تا پایان شهریور ماه به طول می انجامد.
مدیر دفتر خدمات مشتركان شركت برق منطقه ای خراسان اظهار داشت: در اجرای طرح ذخیره عملیاتی در سال جاری، واحدهای صنعتی سه استان خراسان رضویریال شمالی و جنوبی ملزم هستند روزانه دست كم 15 درصد از قدرت برق مصرفی خود را كاهش دهند.
وی گفت: طرح ذخیره عملیاتی برای نخستین بار توسط شركت برق منطقه ای خراسان در سال 1393 به منظور كاهش پیك شبكه سراسری و كنترل بار پیك شبكه برای صنایع كلید خورد تا بین تولید برق و بار مصرفی شبكه توازن ایجاد كند.
وی افزود: این طرح پس از آن به كل كشور تسری یافت و از محل اجرای آن در سال گذشته یك هزار و 303 مگاوات در لحظه پیك شبكه، كاهش بار در شبكه سراسری برق كشور رخ داد كه از این میزان 77 مگاوات مربوط به شركت برق منطقه ای خراسان بود.
ارس نژاد اظهار كرد: در این طرح شرایطی پیشنهاد شد تا صاحبان صنایع بزرگ بتوانند با پذیرش آنها، هدف صنعت برق مبنی بر كنترل هوشمند و هدفدار بار شبكه سراسری در مواقع مورد نیاز شبكه و ایجاد تعادل استاندارد بین تولید و بار مصرفی شبكه را محقق سازند.
وی گفت: برای صاحبان صنایعی كه در طرح ذخیره عملیاتی شركت كنند، پاداش در نظر گرفته می شود به طوری كه سال گذشته به 11 مشترك صنعتی (صنایع بزرگ) در خراسان كه همكاری موثر داشتند 26 میلیارد ریال پاداش داده شد.
مدیر دفتر خدمات مشتركان و مدیریت مصرف و وصول درآمد شركت برق منطقه ای خراسان افزود: مدت زمان اجرای طرح ذخیره عملیاتی در سه استان خراسان، 20 خرداد تا 15 شهریور است كه با امضای توافق نامه بین شركت برق منطقه ای و مشتركان صنعتی، صاحبان صنایع باید در 200 ساعت همكاری با این شركت در طول اجرای طرح، میزان برق مصرفی خود را در ساعات 11 تا 22 حداقل 15 درصد كاهش دهند.
ارس نژاد اظهار داشت: با اجرای طرح ذخیره عملیاتی در سه استان خراسان، باید در لحظه پیك شبكه حداقل 100 مگاوات برق مصرفی كاهش یابد.
وی تعداد مشتركان صنعتی (صنایع بزرگ) شركت برق منطقه ای خراسان رضوی را 25 مشترك ذكر كرد و گفت: انتظار می رود با توجه به شرایط ویژه تابستان امسال، صاحبان صنایع بزرگ در استان های خراسان با این شركت همكاری كنند.

** طرح های تشویقی توانیر برای مشتركان كم مصرف
مدیر دفتر مدیریت مصرف شركت توزیع نیروی برق مشهد هم گفت: امسال به دلیل كاهش بارندگی و به تبع پایین آمدن آب پشت سدهای كشور، از 30 درصد ظرفیت نیروگاه های آبی پنج هزار مگاواتی نمی توان استفاده كرد.
سیده معصومه مرادی افزود: در مجموع هفت یا هشت هفته در سال نیاز به كاهش مصرف برق وجود دارد كه در صورت كاهش نیافتن در این مدت، به ساخت نیروگاه پنج یا 6 هزار مگاواتی دیگر نیاز است.
وی اظهار داشت: احداث نیروگاه هشت سال به طول می انجامد و انتقال برق از این نیروگاه و توزیع آن در شبكه نیز وقت بسیار می خواهد و علاوه بر آن ساخت نیروگاه ها باعث افزایش گازهای گلخانه ای می شود كه به محیط زیست آسیب می رساند.
مرادی با اشاره به فشار ناشی از استفاده از سامانه های سرمایشی بر شبكه برق گفت: 33 درصد از برق مصرفی روزانه مربوط به استفاده از وسایل سرمایشی است و باید با مدیریت مصرف این وسایل از فشار آوردن مضاعف به شبكه برق جلوگیری كرد.
مدیر دفتر مدیریت مصرف شركت توزیع نیروی برق مشهد افزود: چند سالی است كه ساعات اوج مصرف برق تغییر كرده و در ساعات 11 تا 15 مصرف برق به اوج خود می رسد به همین منظور طرح های تشویقی برای مشتركان برق در نظر گرفته شده تا در این ساعات برق كمتری مصرف كنند.
وی اظهار داشت: در صورت مشاركت مشتركان خانگی، صنعتی، كشاورزی و عمومی در طرح های مزبور تخفیف هایی در قبض برق آنها داده می شود.
مرادی گفت: برای مشتركان صنعتی طرح هایی از جمله طرح ذخیره عملیاتی، طرح كاهش یا قطع بار و طرح استفاده از مولدهای برق اضطراری تعریف شده است.
مدیر دفتر مدیریت مصرف شركت توزیع نیروی برق مشهد گفت: برق مصرفی مشتركان كشاورزی در صورتی كه الكتروموتور خود را مدت چهار ساعت در طول شبانه روز در ساعات اوج بار (11 تا 15و 19 تا 23) خاموش كنند، رایگان خواهد بود.
وی اظهار داشت: مشتركان اداری و تجاری نیز در صورتی كه در ساعات اوج بار، 10 درصد از مصرف برق خود را كاهش دهند شامل طرح تشویقی و اعمال تخفیف در صورت حساب برق خود خواهند شد.
مرادی گفت: مشتركانی كه دارای مولد برق اضطراری هستند، در صورتی كه در ساعات اوج بار مولدهای خود را وارد مدار كنند و از برق شبكه سراسری استفاده نكنند، برق مصرفی از مولدهای آنان را خریداری نموده و از صورت حسابشان كسر خواهیم كرد.

**مشتركین خانگی ركورد دار مصرف
مدیر دفتر مدیریت مصرف شركت توزیع نیروی برق مشهد افزود: با توجه به شرایط اقلیمی امسال این استان نیاز است كه مدیریت مصرف درست برق در سطح مصارف خانگی ب وجود آید به طوری كه اگر هر یك از مشتركان یك لامپ اضافه را خاموش كنند، صرفه جویی بسیار به وجود می آید و سرمایه ملی حفظ می شود.
وی با اشاره به یك میلیون و 200 هزار مشترك خانگی از بین یك میلیون و 500 هزار مشترك برق در مشهد اظهار كرد: مشتركان خانگی بیشترین مصرف را در این شهر دارند در حالی كه به راحتی می توانند مصرف خود را مدیریت نمایند.
مرادی توصیه كرد مشتركان از وسایل برقی پرمصرف مانند جاروبرقی، اتو و ماشین لباس شویی در ساعات اوج بار (11 تا 15 و 19 تا 23) خودداری كنند و كولر های خود را به صورت دایم روشن نگه ندارند.
وی گفت: اگر برق نباشد گرما طاقت فرسا خواهد شد و شهروندان در تامین آب نیز دچار مشكل می شوند.
مدیرعامل شركت توزیع نیروی برق خراسان رضوی نیز گفت: مشتركان خانگی می توانند با رعایت چند نكته مهم با كمك به صنعت برق در تامین انرژی لازم، صرفه جویی در هزینه های برق مصرفی خانوار داشته باشند.
مزینی استفاده از لامپ های كم مصرف و ال ای دی استاندارد، استفاده نكردن از وسایل برقی پرمصرف از قبیل ماشین لباس شویی و ظرف شویی، اتو و جاروبرقی در ساعت های اوج بار، توجه به برچسب انرژی هنگام خرید لوازم برقی، استفاده از دور كند كولرهای آبی و نصب سایبان روی آنها را از مهمترین راهكارهای مدیریت مصرف برق توسط مشتركان خانگی اعلام كرد.
وی با بیان اینكه كولرهای گازی به شكل نامناسب رواج یافته است، استفاده از انواع كولرهای استاندارد كم مصرف و توجه به تنظیم دمای مناسب خانگی (18 تا 22 درجه) را ضروری دانست.
7489/6053
۰ نفر