به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، این روزها با وجود تاكیدهای فراوان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مبنی بر ممنوعیت ارسال پیام های تبلیغاتی توسط اپراتورهای تلفن همراه، بسیاری از مشتركان اپراتور اول ارتباطی كشور همچنان شاهد دریافت پیام های تبلیغی هستند، بدون آنكه تلاشی برای جلب رضایت آنها انجام شده باشد.
اگر گوشی تلفن همراهی كه قابلیت استفاده همزمان دو سیم كارت در اختیار داشته باشید، می بینید حجم پیامك های دریافتی از همراه اول بسیار بیشتر از دیگر اپراتورهاست به شكلی كه این نسبت گاهی یك به 10 می شود یعنی به ازای 10 پیامك تبلیغاتی كه روی سیم كارت همراه اول دریافت می شود، ممكن است یك پیامك از اپراتورهای دیگر به دست كاربر می رسد.
ارسال پیامك های تبلیغاتی اپراتورهای تلفن همراه به رغم طراحی سامانه های مسدود كننده این پیامك ها و نیز دستورهای اكید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایران مبنی بر برخورد با متخلفان همچنان مشتركان را می آزارد و این نشان از منفعتی است كه عزم اپراتورها را برای مواجهه با آنها كم كرده است.
شكایت های مردمی از ارسال وقت و بی وقت پیامك های تبلیغاتی قصه بلندی است كه با وجود تلاش های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ساماندهی این موضوع همچنان مردم شاهد تداوم این رویه هستند و این درحالیست كه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و دیگر مقام های مرتبط بر نادرست بودن این رویه تاكید كرده اند.
مقام های مسئول همواره به اپراتورها درباره رعایت چهارچوب ها برای ارسال پیامك تبلیغاتی هشدار داده و اجرا نكردن آن را مستوجب برخوردهای جدی دانسته اند، اما ادامه روند ارسال پیامك ها نشان از ناكافی بودن برخوردها و ناكارآمد بودن چنین روش هایی است.
چهاردهم آذرماه پارسال «محمدجواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تذكر به اپراتورهای تلفن همراه از مدیران آنها خواست هر چه زودتر از ارسال هرگونه پیامك تبلیغاتی با سرشمارههای اپراتوری امتناع كنند.
البته نباید از نظر دور داشت كه ارسال پیامك تبلیغاتی راهكار مناسبی برای تولیدكنندگان است تا با تبلیغ كالاهای تولیدی خود ضمن افزایش گرایش مردم به خرید كالای تولید داخل، سطح اشتغال را نیز افزایش دهند، اما استفاده از این راهكار در دسترس، باید بر اساس رعایت چهارچوب های خاص و حریم خصوصی افراد باشد.
علاوه بر آن اپراتورها نیز باید در ارسال پیامك تبلیغاتی رعایت زمان و حال مشترك را داشته باشند و از ارسال پیامك در هر زمان از شبانه روز خودداری كنند.
در ماه های اخیر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ارسال پیامك های تبلیغی به مشتركان، اپراتورها تلفن همراه را ملزم به اختصاص بسته های تشویقی به آنان كرده است. راهكاری كه به نظر می تواند برآورنده نیاز تولیدكنندگان برای تبلیغ باشد و هم مشترك را برای دریافت تبلیغ ترغیب كند چنانكه برخی كشورها چنین راهی را سال ها پیش در نظر گرفته و اجرایی كرده اند.
با این همه، به نظر می رسد روند ارسال پیامك ها تغییر چندانی نكرده و بسته تشویقی نیز برای آنان در نظر گرفته نشده است تا بلكه كمی جبران مافات كرده باشد.
*سامانه 195 چه شد؟
بیست و چهارم مهرماه پارسال سامانه پیامكی 195 فعال شد تا پیامكهای تبلیغاتی ارسال شده به مشتركان تلفن همراه شناسایی و سرشماره های مربوط به آن قطع شود؛ رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایران سوم دی ماه همان سال اعلام كرد تا پیش از این باید پنج شكایت از یك شماره درباره ارسال پیامك مزاحم ثبت می شد كه این میزان اكنون به دو شكایت كاهش یافته است.
«حسین فلاح جوشقانی» افزود: اگر دو شكایت درباره مزاحم بودن پیامكی در سامانه 195 به ثبت برسد، رسیدگی به این شكایت ها در دستور كار قرار می گیرد.
معاون وزیر ارتباطات و اطلاعات از ثبت روزانه 300 شكایت در سامانه 195 خبر داد و گفت: اگر محرز شود یك پیامك تبلیغاتی برای كاربران موجب مزاحمت شده است، آن شماره را فیلتر می كنیم.
وی به مسدود شدن سرشماره یكی از اپراتورها اشاره كرد و افزود: سرشماره ای از یكی از اپراتورها با آنكه پیامكهای مناسبی را ارسال میكرد، مسدود شد، زیرا اپراتورها در قالب پیامكهای ارسالی فقط باید در زمینه مسائل مرتبط با خود اطلاع رسانی كنند.
وی همچنین از طراحی سامانه ای برای صیانت از حقوق مصرف كنندگان خبر داد و گفت: این سامانه قرار است به سامانه كنونی رسیدگی و ثبت شكایت (سامانه 195) اضافه شود.
به نظر می رسد در شرایطی كه دولت برای برخورد با اپراتورها در زمینه ارسال پیامك های تبلیغاتی مصمم شده اكنون نوبت مردم است كه برای احقاق یكی از حقوق شهروندی خود به یاری دولت بیایند و با مشاركت در ثبت شكایت های خود از خاطیان، ساماندهی این بخش را سرعت ببخشند.
مشتركان میتوانند شماره ارسالكننده پیامك های مزاحم در تلفن های ثابت را به همراه كد شهر مانند ********021 و *******026 و برای سرشمارههای تبلیغاتی به شكل ***1000، ***2000، ***3000 و ***5000 و برای شمارههای تلفن همراه شخصی به شكل *********09 برای سامانه 195 ارسال كنند.
ارسال این پیامك ها برای سامانه 195رایگان است.
*پیامك های تبلیغاتی دست بردار نیستند
تعدادی از شهروندانی كه همچنان پیامك های تبلیغاتی را دریافت می كنند شماره های را كه از آنها تبلیغات دریافت می كنند در اختیار ایرنا قرارداده اند تا پیگیری ها مستدل تر باشد.
09100146388، 9904852289،09100146528، 0990590690، 09186363928، 09905395271، 09907881267، 09175854607، 09903648681، 09109847376، 09108566822، 09115032175، 09162240678، 09100818306، 09107458432، 0996240674، 09905310049، 0917592995 ، اینها تنها بخش كوچكی از شماره های اعلام شده از سوی مردم است كه اقدام به ارسال پیامك های تبلیغاتی می كنند.
تعدادی دیگر از شماره هایی كه تنها برای یكنفر تبلیغات ارسال كرده اند، شامل 09918947653، 9382215998، 9219578268، 9916240713،9905310049، 9918534163، 9382215252، 9105754735، 9916240679، 9219578248، 9915817643، 9219580815، 9184740747، 9396674855، 9227683941، 9381499075، 9107458421، 9382525897، 9108478451، 9104604116، 9918533780، 9382213071، 9100840490، 9909725048، 9100334851، 9018332568، 9389980929، 9389979953، 9106440866، 9197399598، 9918534180، 9185025901، 9184810125، 9184740780، 9219577983، 9185751745، 916204890 بوده كه متن همه این پیام ها نزد ایرنا محفوظ است.
روابط عمومی همراه اول در پاسخ به پیگیری های ایرنا اعلام كرد كه در رابطه با ارسال پیامك تبلیغاتی از سوی سیم كارت های شخصی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی باید پاسخگو باشد و ارسال از سرشماره ها نیز پیگیری های لازم انجام خواهد شد.
*طرحی نو برای مقابله با تبلیغات پیامكی
«حسین فلاح جوشقانی» رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایران، 18 اردیبهشت ماه امسال در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینكه اكنون بیشتر پیامك های تبلیغی از سیم كارت های شخصی ارسال می شود، گفت: فرآیندی طراحی شده كه بر اساس آن اپراتورها موظف به برخورد با دارندگان این سیم كارت ها شده اند.
وی توضیح داد: اپراتورهای تلفن همراه كشور موظفند با رفتار شناسی صاحبان سیم كارت های ارسال كننده تبلیغات و شناسایی ارسال كنندگان مداوم پیامك تبلیغی، اقدام های لازم را برای برخورد با آنها را انجام دهند.
وی با بیان اینكه مرحله اجرایی این فرایند به زودی توسط اپراتورها كلید می خورد، افزود: با این كار، روند ارسال پیامك تبلیغی از سیم كارت های شخصی ساماندهی می شود.
معاون وزیر ارتباطات به مصوبه 270 كمیسیون تنظیم مقررات كه ارسال پیامك را تنها با كسب رضایت مشتری مجاز دانسته است، اشاره كرد و از طراحی سامانه ای توسط اپراتورهای تلفن همراه خبر داد كه بر اساس آن افرادی كه تمایل به دریافت پیامك های تبلیغی دارند با مراجعه به این سامانه و ثبت نام در دریافت پیامك تبلیغاتی، بسته های تشویقی دریافت خواهند كرد.
فلاح جوشقانی خاطرنشان كرد: سامانه اپراتورها برای ارسال پیامك تبلیغاتی با لحاظ كردن بسته های تشویقی تا چند روز آینده رونمایی می شود.
حال جای این پرسش همچنان خالی است در شرایطی كه سامانه ای برای قطع پیامك های تبلیغاتی طراحی شده و اپراتورها ملزم به ارائه بسته های تشویقی به مشتركانی شده اند كه پیامك تبلیغاتی دریافت می كنند؛ چرا همچنان برخی اپراتورها مبادرت به ارسال پیامك تبلیغاتی می كنند بی آنكه به حقوق مشتریان خود پایبند باشند؛ پس تكلیف مشتركان و رعایت حقوق شهروندی آنها چه می شود؟
گزارش از محمدمهدی بهرامی
اقتصام**2078**2025**1368
ایرنا گزارش می دهد؛
ناهمراهی همراه اول در قطع پیام های تبلیغاتی
۱۱ خرداد ۱۳۹۷، ۸:۲۱
کد خبر:
82931657
تهران- ایرنا- فروش اقساطی ویلا، تورهای آخر هفته، اعلان تخفیف های فروشگاهی، تحصیل در خارج، عرضه لوازم خانگی قاچاق و حتی كالاهای بهداشتی و آرایشی غیراستاندارد تنها بخشی از محتوای هزاران پیامك تبلیغاتی است كه وقت و بی وقت از سیم كارت های شخصی روانه تلفن همراه مشتركان می شود.