۱۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۳۶
کد خبر: 82931762
T T
۰ نفر

چرخ مشكلات دوچرخه سواران آيا از حركت باز مي ايستد

۱۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۳۶
کد خبر: 82931762
چرخ مشكلات دوچرخه سواران آيا از حركت باز مي ايستد

شيراز- ايرنا- دوچرخه سواران فارس با انتقاد از عملكرد هيات دوچرخه سواري اين استان، ضمن درخواست شفاف سازي عملكرد مالي اين هيات با طرح مشكلات خود خواستار رسيدگي و حل آنها از سوي مسئولان شدند.

به گزارش روز جمعه ايرنا، شماري از قهرمانان، پيشكسوتان و دست اندركاران اين رشته با حضور در ميزگردي كه در محل خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) فارس در شيراز برگزار شد به بيان مشكلات خود پرداختند.
تحقق نشدن وعده ها، استفاده از افراد غير متخصص در كميته هاي مختلف هيات، شفاف نبودن مسائل مالي، حمايت نكردن از قهرمانان و برگزار نشدن مجمع عمومي سالانه هيات از جمله مشكلاتي بود كه در اين ميزگرد عنوان شد.
مربي تيم رشته كوهستان كه 23 سال سابقه فعاليت در اين رشته دارد و تاكنون چندين دوچرخه سوار ملي پوش را تربيت كرده است، گفت: نيمي از تيم ملي دوچرخه سواران كوهستان را ورزشكاران فارس تشكيل مي دهند و اين در حالي است كه هيات دوچرخه سواري فارس از اين افتخار آفرينان هيچ گونه حمايتي نمي كند.
كوروش دوست، ادامه داد: هيات دوچرخه سواري فارس در مدت 2 سال گذشته به دليل مشكلات مالي در هيچ رده از رقابت هاي كشوري حضور نيافته است، درحالي كه وظيفه هيات است كه حامي مالي براي تيم هاي فارس پيدا كند.
وي اضافه كرد: ورزشكاران ملي پوش را با خواهش و تمنا در استان فارس نگه داشتيم و آنها با هزينه هاي شخصي روانه رقابت ها مي شوند.
اين مربي بيان كرد: همچنين براي ما مشخص نيست درآمد حاصل از دفتر هيات دوچرخه سواري كه در آن تجهيزات و لوازم دوچرخه به فروش مي رسد براي چه كاري هزينه مي شود ؟
دوست، افزود: بر اساس آيين نامه اجرايي، هيات ها بايد سالي يك بار مجمع عمومي تشكيل داده و گزارش عملكرد خود را به همراه اسناد مربوطه گزارش دهند اما 2 سال است كه اين مجمع در فارس تشكيل نشده و اين موضوع خلاف قانون است.
وي گفت: اگر اين روند ادامه يابد و مسئولان حوزه ورزش هم به اين امر رسيدگي نكنند از اين رشته ديگر چيزي باقي نمي ماند.
اين پيشكسوت رشته دوچرخه سواري بيان كرد: هيات دوچرخه سواري فارس تنها كاري كه انجام مي دهد اين است كه هنگامي كه ورزشكاران مقامي كسب مي كنند به رسانه ها گزارش مي دهد اما هيچ حمايتي از مدال آوران آسيايي و داخلي نمي كند.

** با وام، دوچرخه دسته دوم خريدم
عضو تيم ملي دوچرخه سواري ايران هم گفت: پنج سال است كه عضو تيم ملي هستم و چندين مقام داخلي و خارجي كسب كرده ام اما در اين مدت حمايتي از من نشده است و خجالت مي كشم رقم ناچيزي را كه به من پرداخت شده آن را بيان كنم.
فرزاد خداياري افزود: با هزاران مشكل، وام 300 ميليون ريالي گرفتم و تنها توانستم يك دوچرخه دسته دوم بخرم در حالي كه رئيس هيات با توجه به اينكه در كار خريد و فروش دوچرخه است مي توانست كمك كند تا يك دوچرخه بهتر تهيه كنم نه اينكه دسته دوم بخرم.
دارنده مقام سوم آسيا با بيان اينكه تا چند روز آينده بايد در اردوي تيم ملي در اروپا شركت كنم، گفت:در اين اردو نفر سوم تيم ملي كوهستان براي بازي هاي آسيايي 2018 جاكارتا انتخاب مي شود و در صورتي كه تجهيزات حرفه اي و نو در اختيارم قراردهند، قول مي دهم سهميه آسيايي را براي فارس كسب كنم.
وي كه در رده بندي (رنكينگ) برترين هاي دوچرخه سواري كوهستان آسيا عنوان دوم در سال 2018 را كسب كرده است، افزود: در صورتي كه نفر سوم انتخابي تيم ملي شوم آنگاه استان فارس در تيم ملي سه نفره ايران به همراه 'فرانك پرتو آذر' ديگر ورزشكار اين استان كه انتخاب شده است، صاحب 2 نماينده خواهد شد و اين يك افتخار براي تاريخ دوچرخه سواري استان است.
خداياري گفت: در شرايط كنوني و برخلاف ميل باطنيم ناگزيرم اين استان را براي امرار معاش ترك كنم و يا اينكه كلا دوچرخه سواري را در 26 سالگي، كنار بگذارم.

** پاداش چندين مقام داخلي و آسيايي، 325 هزار تومان
محمد حسين اسكندري، عضو تيم ملي جوانان دوچرخه سواري و دارنده مقام سوم و چهارم آسيا كه ركورد دار ايران هم هست، نيز چنين گفت: 18 سال سن دارم و مادرم كه بيماري سختي دارد، سرپرستي خانواده را برعهده دارد و با اين وجود نيز دوچرخه سواري را رها نكرده ام.
وي گفت: تاكنون چندين مقام كسب كرده ام و در اين مدت هيات دو چرخه سواري فارس 325 هزار تومان به من كمك كرده است كه ناگزير شدم آن را قبول كنم.
اسكندري افزود: دوچرخه و تجهيزات آن بسيار گران است و فدراسيون هم به ما كمك نمي كند و مي گويند از هيات دو چرخه سواري فارس كمك بگيريد.

** دوچرخه سواري را براي مشكلات مالي كنار گذاشتم
نيلوفردو كوهكي، دارنده 2 نشان برنز آسيايي و عضو سابق تيم ملي كوهستان نيز گفت: با داشتن 21 سال سن و كسب 2مقام آسيايي، مجبور شدم به دليل عدم حمايت هيات، مشكلات مالي و نامشخص بودن آينده ام، اين رشته را كنار بگذارم در حالي كه مي توانستم تا چندين سال ديگر در سطح آسيا براي فارس و كشورم مقام كسب كنم.
وي ادامه داد: دوچرخه سواري در وجودم است، با آن بزرگ شدم و دوست دارم مجددا اين رشته سخت و مدال آور را به صورت حرفه اي دنبال كنم اما مشكلاتي كه از آن سخن گفتم همچون كابوسي دلهره آور در تصميم من براي بازگشت دو باره به ميدان ورزشي اثر دارد.
دو كوهكي افزود: انتظاردارم مسئولان ورزش فارس به مشكلات اين رشته، مدال آور و پُر افتخار رسيدگي كنند تا شاهد شكوفايي دو باره آن باشيم.

** دوچرخه و لوازم جانبي آن را چند برابر قيمت مي فروشند
مربي تيم دوچرخه سواري فارس در رشته كورسي، اظهار كرد: با استفاده ازامكانات دولتي، دفتر هيات دوچرخه سواري را به خانه دوچرخه تبديل كرده اند و جاي شگفتي است كه دوچرخه و لازم جانبي آن را تا چند برابر قيمت به فروش مي رسانند.
مهران كوثري همچنين گفت: وظيفه اين هيات حمايت از قهرمانان اين رشته است اما هيچگونه حمايتي صورت نمي گيرد و حتي براي پيشكسوت اين رشته كه بتازگي مدال جهاني كسب كرده است، حتي يك شاخه گل هم ارسال نشده است.
او اظهار داشت: پرسشي از مسئولان هيات دوچرخه سواري فارس دارم و اينكه، چرا از افراد غير متخصص در كميته هاي مختلف استفاده مي كنند؟

** دوچرخه معيوب، مرا از تيم ملي خط زد
عليرضا نادري فرد، يكي ديگر از دوچرخه سواران استان فارس كه با 21 سال سن، چندين مقام كشوري در كارنامه ورزشي خود دارد اينگونه اظهار كرد: با هرينه شخصي به رقابت هاي كشوري اعزام مي شويم در صورتيكه وظيفه هيات است كه از ورزشكاران به ويژه مدال آوران حمايت كند.
وي افزود: با سختي بسيار 50 ميليون ريال تهيه و يك دوچرخه دسته دوم از هيات خريداري كردم كه همين دوچرخه به دليل غير استاندارد و معيوب بودن در رقابت انتحابي تيم ملي خراب شد و به ناحق از تيم ملي خط خوردم و پيراهن اين تيم را از دست دادم .
نادري فرد بيان داشت: در رقابت هاي انتخابي تيم ملي هنگامي كه دوچرخه ام خراب شد هيچ كس از هيات دو چرخه سواري فارس حضور نداشت و خودرويي كه ورزشكاران يزد را در اين رقابت ها پشتيباني مي كرد به كمكم آمد در حالي كه مي توانستند اين كار را هم نكنند چرا كه يك رقيب از سر راهشان كنار رفته است، از رفتار جوانمردانه تيم هيات يزد سپاسگزاري مي كنم.

** به شما ربطي ندارد
رئيس سابق كميته رشته كورسي هم گفت: به دليل عدم شفاف سازي هيات دوچرخه سواري استان در رابطه با مسائل مختلف، از مسئوليت رياست كميته رشته كورسي استعفا دادم.
مجتبي زينعلي بيان كرد: هرگاه از برخي مسئولان اين هيات در ارتباط با مسائل مالي سئوال مي كردم در پاسخ به اين پرسش اظهار مي كرد، اين موضوع به شما ربطي ندارد.
وي ادامه داد: جاي شگفتي است كه هيات دوچرخه سواري فارس، مسئوليت استعداد يابي جنوب كشور را هم بر عهده دارد و سئوال اين است كه ظرف اين چهارسال چه استعداد هايي را در فارس كشف كردند؟ تا پس از آن بتوانيم اين پرسش را براي ساير استان هايي كه ايشان مسئوليت آنها را برعهده دارند مطرح كنيم.
زينعلي افزود: قهرمانان ورزشي، بهترين اهرم براي درآمد زايي هستند و گرفتن حامي مالي هم طبق آيين نامه بر عهده هيات هاست اما متاسفانه حاميان مالي هم كه از گذشته وجود داشتند به دليل عدم پاسخگويي، از حمايت منصرف شدند.
وي گفت: قرار شده اداره كل ورزش و جوانان فارس، به مسائل مالي اين هيات رسيدگي كند اما تا كنون اين امر محقق نشده است.
زينعلي ادامه داد: فردي را هم كه به عنوان رئيس كميته داوران هيات دوچرخه سواري منصوب كرده اند در اين زمينه مدرك لازم را ندارد و ساير كميته ها هم كه بايد افراد متخصص در راس آن باشند تخصص مورد نياز را ندارند.

** پيراهن هاي اهدايي حامي مالي را فروختند
ناصر نصيري، پيشكسوت دوچرخه سواري هم اظهار كرد: عدم مديريت سبب شده كه هم اينك مدال آوران اين رشته در فارس ناراضي هستند.
وي گفت: در حالي كه ورزشكاران با هزينه شخصي خود روانه مسابقه ها مي شوند، هيات دوچرخه سواري فارس، هنوز پاسخي براي شفاف سازي هزينه ها و درآمدهاي خود نداده است.
نصيري بيان كرد: پيراهن هايي را كه حامي مالي اين رشته براي كمك به ورزشكاران هديه كرده بود، اين هيات فروخته است.

** فشار رواني به خاطر انجام مصاحبه
فاطمه يوسفي، ديگر ورزشكار شركت كننده در اين ميزگرد، از وقايعي كه براي او پس از سخن گفتن از مشكلاتش ايجاد شده، چنين گفت: پس از اينكه روز جمعه (چهارم خرداد 97) با خبرگزاري ايرنا مصاحبه و به عملكرد هيات اعتراض كردم، مورد تهديد قرار گرفتم.
وي گفت: آمده ام در اين جمع از خودم دفاع كنم و بگويم من هيچ مشكلي ندارم كه بخواهم از اهدافي كه دارم كوتاه بيايم.
يوسفي ادامه داد: با من تماس گرفتند و گفتند براي حرف هايي كه بيان كرده اي به فدراسيون گزارش كرده ايم كه شما را محروم كنند، حال اين پرسش را از فدراسيون دارم كه مگر مي توانند مانع از حرف زدن كسي شوند؟
اين بانوي ورزشكار اظهار كرد: مشكلات هيات دوچرخه سواري فارس با من از آنجا شروع شد كه برادر رئيس اين هيات به عنوان سرپرست تيم بانوان فارس در رقابت هاي كشوري حضور يافت، و آنها مي خواستند ما بله قربان گو باشيم؛ دراين ميان توهين فردي به مادر سالخورده ام، سبب شد كه دوچرخه سواري را كنار بگذارم.

** عمده مشكل ورزشكاران مالي است
ايرج برويس، يكي ديگر از پيشكسوتان دو چرخه سواري فارس هم بيان داشت: عمده مشكل ورزشكاران كشور، مسائل مالي است و همه ورزشكاران در اين مورد اتفاق نظر دارند.
وي افزود: دوچرخه سواري، ورزشي پُرهزينه است و نياز به حمايت بيشتر و همه جانبه دارد به ويژه از سوي بخش خصوصي.
اين پيشكسوت ورزش دوچرخه سواري بيان كرد:مشكلات و حاشيه هايي در دو چرخه سواري فارس وجود دارد كه با حل آنها شاهد موفقيت اين رشته اين استان و كشور خواهيم بود.

** مقام مسئول: راه اندازي خانه دوچرخه در ورزشگاه حافظيه اشتباه بود
از سوي ديگر، معاون توسعه امور ورزش، اداره كل ورزش و جوانان فارس در اين باره گفت: در هر موردي كه هيات دوچرخه سواري فارس اشتباه كرده است، تذكر لازم را داده ايم و يكي از اين موارد اشتباه راه اندازي خانه دوچرخه در ضلع جنوبي ورزشگاه حافظيه شيراز بود كه هم اينك اين مكان تعطيل شده است.
محسن سالاري، روز جمعه در گفت و گو با ايرنا افزود: بر اساس تفاهم نامه اي كه پيش از اين با هيات دو چرخه سواري فارس منعقد شده است، مقرر بود فضاي خالي زير سكوهاي ورزشگاه حافظيه شيراز را كه وضعيت خوبي هم نداشت براي راه اندازي دفتر هيات تجهيز كنند.
وي افزود: نبايد اين مكان را كه قرار بود دفتر هيات باشد، به خانه دوچرخه تبديل مي كردند از اين رو تذكرلازم داده شد و هم اينك در اين مكان دفتر هيات دوچرخه سواري داير شده است.
سالاري، ادامه داد: افراد معترض به هيات دوچرخه سواري، به اداره كل ورزش و جوانان فارس مراجعه كردند و صحبت هاي آنها را شنيديم و با هيچ كدام هم رفتار بدي نداشتيم.
وي بيان داشت: براي اين اداره كل، هيچ رئيس هياتي خط قرمز نيست و خط قرمز ما تنها عملكرد هيات است كه بايد توسط مجمع تاييد شود.
معاون توسعه ورزش فارس افزود: پس از مذاكره با افراد معترض، صورتجلسه اي با حضور مسئول بازرسي و مسئول حراست اداره كل ورزش و جوانان تهيه شد و آن را براي بخش بازرسي استانداري فارس ارسال كرديم.
وي تاكيد كرد: براساس قانون و آيين نامه اجرايي هيات هاي ورزشي، عملكرد هر هيات را بايد اعضاي مجمع بررسي كنند و در صورت اثبات تخلف، اعضاي مجمع مي توانند براي تغيير رئيس هيات درخواست مجمع فوق العاده با حضور رئيس فدراسيون و نماينده اداره كل ورزش و جوانان كنند.
سالاري ادامه داد: از ديگر ايرادهايي كه به هيات دوچرخه سواري فارس وارد است، عدم برگزاري مجمع ساليانه است و ما تذكر لازم را به اين هيات داده ايم و بايد در اولين فرصت، مجمع عمومي برگزار شود.

** هيات دوچرخه سواري فارس: پاسخ مي دهيم
محورهاي كليدي انتقادهاي ورزشكاران اهل استان فارس در ميزگرد ايرنا براي هيات دوچرخه سواري استان ارسال شد و مسئولان اين هيات وعده داده اند كه پس از انتشار گزارش ايرنا، به مطالب مطرح شده از سوي ورزشكاران پاسخ دهند.
روابط عمومي هيات دوچرخه سواري فارس با ارسال متن كوتاهي با تشكر از آنچه پيگيري و دغدغه ارزشمند خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) خوانده است به خبرنگار ما گفت: در هفته پيش رو، رئيس هيات دوچرخه سواري استان در نشستي خبري به تشريح عملكرد اين هيات و پاسخ به سوالات اصحاب رسانه خواهد پرداخت.
اين روابط عمومي ضمن آن كه مطالب مطرح شده از سوي دوچرخه سواران منتقد عملكرد هيات دوچرخه سواري استان را حاصل برداشت يكطرفه آنها از رويدادهاي اين هيات خوانده است، نويد داده است كه مجمع عمومي هيات دوچرخه سواري استان فارس بيستم خردادماه جاري با حضور نماينده فدراسيون دوچرخه سواري در شيراز برگزار مي شود.
7368 /6118 / 2027