۱۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۵۵
کد خبر: 82931919
T T
۰ نفر
هند و سنگاپور همكاری های اقتصادی و دفاعی را افزایش می دهند

كوالالامپور- ایرنا- هند و سنگاپور درپی مذاكرات دوجانبه مقام های ارشد و در جریان سفر'ناندرا مودی نخست وزیر هند' به این كشور جنوب شرق آسیا اعلام كردند كه همكاری های اقتصادی و دفاعی مشترك را افزایش می دهند.

به گزارش روز جمعه ایرنا ' نارندرا مودی ' نخست وزیر هند در نخستین تور آسیای جنوب شرقی خود پس از سفر به اندونزی و مالزی اكنون سرگرم دیداری سه روزه از سنگاپور است .
مقام های ارشد دو كشور در جریان دیدار مودی، قرارداد جامع همكاری های اقتصادی بین دو طرف را بررسی كرده و اعلام كردند برای گسترش همكاری های اقتصادی تعرفه های گمركی از 30 محصول و كالا را كاهش داده یا از میان برمی دارند.
وزارت تجارت سنگاپور در این زمینه با انتشار بیانیه ای در روز جمعه اعلام كرد: این اقدام پس از دیدار نخست وزیران دو كشور و درچارچوب توافق اتحادیه جنوب شرق آسیا ' آسه آن' و هند به منظور توسعه همكاری های اقتصادی انجام شده است.
طبق این گزارش كاهش تعرفه ها سبب فعالیت بیشتر تجار دو كشور در بازارهای یكدیگر خواهد شد.
براساس تفاهم نامه میان دو كشور قرار است اندونزی و هند در زمینه خدمات پزشكی و پرستاری نیز همكاری های مشترك داشته باشند.
سنگاپور و هند سومین دور مذاكرات در مورد افزایش همكاری های اقتصادی را همزمان با سفر مودی به این كشور برگزار كردند.
'لی هسین لونگ' نخست وزیر سنگاپور نیز پس از این دیدار اعلام كرد كه درجریان این سفر دومین دور گفت وگو ها در مورد بازنگری پیمان اقتصادی جامع همكاری اقتصادی انجام شد و موانع برای گسترش همكاری های دوجانبه مورد شناسایی قرار گرفت.
تجارت میان سنگاپور و هند در سال گذشته میلادی با 14.6 درصد افزایش به 25 میلیارد دلار رسید.
براساس گزارش های رسانه ای، سرمایه گذاری سنگاپور در هند از 22.7 میلیارد دلار در سال 2014 میلادی به رقم 36.3 میلیارد دلار در سال 2016 افزایش یافته است.
نخست وزیر 'لی' كه كشورش ریاست اتحادیه جنوب شرق آسیا ' آسه آن ' را برعهده دارد، همچنین بدون ذكر جزئیات اعلام كرد دو كشور درصدد هستند همكاری های دوجانبه را در بخش های دفاعی نیز افزایش دهند.
سفر نخست وزیر هند به سنگاپور از روز پنجشنبه آغاز شده و تا فردا (شنبه) ادامه دارد.
هند در 26 ژانویه سال جاری میلادی رهبران 10 كشور جنوب شرق آسیا 'آسه آن' از جمله سنگاپور را برای تماشای رژه نیروهای مسلح این كشور در مراسم شصت و نهمین سالگرد جمهوری هند دعوت كرد و قدرت نیروهای نظامی خود را برای حمایت از این كشورها در مقابل سیاست های توسعه طلبانه چین در منطقه به تصویر كشید.
ناظران منطقه ای سفر نخست وزیر هند را به سه كشور آسیای جنوب شرقی واكنشی تقابلی به طرح یك جاده یك كمربند چین با هدف افزایش نفوذ اقتصادی و سیاسی پكن در منطقه جنوب شرق آسیا و اوراسیا، می دانند.
از نظر اقتصادی نیز آ.سه.آن با مجموع جمعیت بیش از 650 میلیون نفر و تولید ناخالص داخلی 3.8 تریلیون دلاری، پنجمین اقتصاد بزرگ جهان محسوب می شودو همگرایی سومین اقتصاد بزرگ بزرگ آسیا و پنجمین اقتصاد جهان شامل هند و 'آ سه آن' بازار بزرگی به ارزش 5 تریلیون دلار ایجاد می كند كه این بلوك اقتصادی غول آسای آسیایی رقیب مهمی برای چین محسوب می شود.
آساق **1599