۱۲ خرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۴۷
کد خبر: 82932646
T T
۰ نفر

سرب، هوش كودكان را می بلعد

۱۲ خرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۴۷
کد خبر: 82932646
سرب، هوش كودكان را می بلعد

بیرجند - ایرنا - انجام آزمایش سرب خون برای كودكان از اهمیت زیادی برخوردار است چرا كه در صورت درمان نشدن، می تواند اثرهای سوء بسیاری بر سلامت و رشد كودك از جمله كاهش هوش و یادگیری داشته باشد اما این موضوع مهم مورد غفلت واقع شده است.

به گزارش ایرنا، مسمومیت با سرب ممكن است در هر سنی اتفاق بیفتند اما وقوع آن بیشتر بین شش ماهگی تا هفت سالگی رایج تر است و كودكان زیر سه سال بیشتر در معرض ابتلا قرار دارند.
مسمومیت كودكان با سرب از راه هایی از جمله رنگ های حاوی سرب مانند لاك ناخن، تنفس هوای آلوده به سرب از جمله بنزین، ماژیك نقاشی، خمیر بازی، نوشیدن آب آلوده به سرب و سایر موارد صورت گیرد.
برخی خانواده ها از دریافت اسباب بازی های قدیمی به ویژه عروسك های پلاستیكی و ماشین های اسباب بازی از طرف دوستان و آشنایان و خرید آن استقبال می كنند در حالی كه محققان هشدار می دهند این گونه اسباب بازی های قدیمی اغلب حاوی سطح بالایی از مواد شیمیایی و سمی از جمله سرب برای كودكان خردسال است.
برخی خانواده ها ممكن است با درخواست پزشك مبنی بر انجام آزمایش اندازه گیری سرب خون مواجه شوند و این موضوع تعجب آنان را بر انگیزد در حالی كه نوزادان در اثر ابتلا به این نوع مسمومیت دچار كم هوشی و سطح یادگیری پایینی می شوند.
مغز و دستگاه عصبی حساسیت زیادی نسبت به سرب دارند لذا ابتلا به سرب در نوزدان و كودكان زیر هفت سال كه رشد مغزی آنان به سرعت انجام می شود آسیب های شدیدی به دنبال دارد.
اگر این مسمومیت به سرعت درمان نشود سبب كاهش توانایی یادگیری و هوش كودك حتی عقب ماندگی های ذهنی و جسمی خواهد شد و امكان بازگشت مسمومیت با سرب پس از درمان آن نیز وجود دارد.
انجام آزمایش سرب خون از اهمیت زیادی برخوردار است و نخستین آزمایش باید در شش ماهگی تا یك سالگی انجام شود و به طور متناوب تا هفت سالگی ادامه یابد.
رئیس مركز تحقیقات مسمومیت ها و سوء مصرف مواد دانشگاه علوم پزشكی بیرجند در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: سرب بر اساس یكسری عوامل محیطی از جمله در معرض مواد مخدر و دود سیگار بودن، برخی مواد غذایی، اسباب بازی ها از جمله خمیر بازی و ماژیك، آلودگی هوا، بنزین، رنگ و سایر موارد وارد بدن نوزادان می شود.
دكتر «امید مهرپور» كودكان را آسیب پذیرترین گروه سنی در مسمومیت با سرب دانست و افزود: از آنجایی كه بحث خون سازی در دوره شیرخوارگی و نوپایی از اهمیت زیادی برخوردار است لذا كودكان در این مقطع سنی بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرند.
دانشیار دانشگاه علوم پزشكی بیرجند اظهار داشت: سرب در نوزادان اگر از حد 5.2 دهم بیشتر شود به صورت مستقیم سبب نوع خاصی از كم خونی و اختلال در گلبول های قرمز شده و در نهایت افت هوش كودك را به دنبال دارد.
«فلو شیب» فوق تخصصی سم شناسی بالینی و مسمومیت ها عنوان كرد: در كشورهای خارجی برای اینكه سطح هوش كودكان را افزایش یا حفظ كنند مدام میزان سرب موجود در این قشر چكاپ می شود این در حالیست كه در ایران هیچگونه مطالعه ای خاصی در این زمینه انجام نمی شود.
مهرپور نیز افزود: در حال حاضر مطالعات پراكنده ای در این خصوص در حال انجام است اما اینكه تمام اجتماع را مورد بررسی قرار دهند تاكنون اقدامی صورت نگرفته است.
وی یادآور شد: سال گذشته برای نخستین بار در كشور میزان سرب كودكان یك تا هفت ساله بیرجند در كل شهر بر روی 400 نفر انجام شد.
دانشیار دانشگاه علوم پزشكی بیرجند اضافه كرد: با توجه به اینكه شهر بیرجند از نظر سایر آلودگی های محیطی نسبتا شهر تمیزی است اما 15 درصد كودكان دارای سرب بالا بودند كه اگر درمان نشوند با كاهش هوش مواجه خواهند شد.
مهرپور اظهار داشت: سرب نوزادان علایم غیر اختصاصی دارد، این نوع مسمومیت در كودكان معمولا با چند علامت خود را نشان می دهد كه در حالت حاد به صورت شكم درد است.

** بررسی میزان سرب خون كودكان ضروری است
وی با بیان اینكه بررسی میزان سرب موجود در بدن كودكان مغفول واقع شده است، یادآور شد: باید دولتمردان اندازه گیری میزان سرب كودكان را جزو تست های غربالگری قرار دهند.
رئیس مركز تحقیقات مسمومیت ها و سوء مصرف مواد دانشگاه علوم پزشكی بیرجند افزود: بر اساس غربالگری انجام شده در بیرجند نسبت به درمان 15 درصد افراد شناسایی شده اقدام و با والدین جلسات مشاوره ای برگزار شد و عوامل خطر را با آنها در میان گذاشتیم، همچنین آندسته از كودكانی كه نیاز به دارو داشتند نیز تحت درمان قرار گرفتند.
مهرپور با بیان اینكه اوج این نوع مسمومیت در كودكان 2 تا سه سال شناسایی شد، عنوان كرد: این غربالگری به عنوان طرح انجام شد كه 30 میلیون تومان هزینه داشت.
وی اضافه كرد: انجام اینگونه طرح ها باید توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در اولویت قرار گرفته و هزینه های آن تامین شود چراكه برای محققان هزینه های سنگینی در بر دارد.
وی ادامه داد: این طرح مطالعاتی برای نخستین بار توسط دانشگاه علوم پزشكی بیرجند بر روی كودكان انجام شد اما هنوز یافته های آن به صورت مقاله چاپ و منتشر نشده است.
7557 * 6054
۰ نفر