۱۳ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۰۷
کد خبر: 82933563
T T
۰ نفر
فناوري هاي حوزه انرژي متناسب با نياز كشور توسعه مي يابد

تهران– ايرنا- دبير ستاد توسعه فناوري حوزه انرژي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري تاكيد كرد: فناوري هاي راهبردي حوزه انرژي متناسب با نيازهاي كشور توسعه مي يابد.

به گزارش روز يكشنبه گروه علمي ايرنا از معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، سيروس وطنخواه درباره فناوري هاي اولويت دار اين حوزه براي كشور اظهار كرد: گستردگي حوزه انرژي و زنجيره ارزش آن شامل منابع، توليد، انتقال، توزيع و مصرف انرژي موجب شده كه توسعه سبد بسيار متنوعي از فناوري ها مورد نياز كشور باشد.
وي افزود: با وجود اين چون ستاد انرژي موظف به توسعه فناوري‌هاي راهبردي متناسب با نيازهاي اساسي كشور است، بنابراين بر اساس اولويت بندي انجام شده توسعه فناوري هايي را مد نظر دارد.
وطنخواه در ادامه، فناوري هايي همچون اينترنت اشيا و كاربرد آن در بهينه سازي انرژي به ويژه در بخش ساختمان، وسايل نقليه برقي، فناوري استفاده از RDF در صنعت به ويژه صنعت سيمان، بومي سازي توليد مواد شيميايي و كاتاليست‌ها، ارتقاي توليد و ازدياد برداشت، شبكه هوشمند و نرم افزارهاي بازار برق، سامانه هاي ذخيره سازي انرژي، نسل سوم سلول هاي خورشيدي و كاربرد فناوري بلاك چين در حوزه انرژي را در اولويت ستاد دانست.
وي ضمن تاكيد بر ارتقاي هرچه بيشتر سطح آموزش در اين حوزه، هدف از آموزش ارتقاي سطح دانش، آگاهي و مهارت هاي نيروي انساني براي پاسخ دادن به يك نياز دانست و گفت: بنابراين سطح آموزش بايستي متناسب با آن نياز باشد.
دبير ستاد توسعه فناوري حوزه انرژي معاونت علمي افزود: اگر امروز ارتباط موثر و در هم تنيده بين دانشگاه و صنعت ما وجود ندارد، شايد دليل آن متناسب نبودن محتوا و كيفيت آموزش و در نتيجه نيروي انساني تربيت يافته با نيازهاي صنعت است.
وي همچنين بيان كرد: زنجيره صنعت و دانشگاه بايد نهادينه شود و نيازهاي صنعت موضوعات پژوهشي و تحقيقات در مراكز پژوهش و دانشگاهي قرار گيرد. كشش بازار بايد فشار علم و فناوري را ايجاد كند.
وطنخواه افزود: از سوي ديگر برخي از صنايع نيز به دليل عدم حركت به سمت نوآوري و تحقيق و توسعه متناسب با تحولات جهاني، بستر مناسبي براي حضور نيروي انساني متخصص و ماهر نخواهد بود.
وي با بيان اين كه در حال حاضر توسعه شركت هاي دانش بنيان مي تواند خلا موجود در اين زمينه را پر كند گفت: از سوي ديگر كميت و كيفيت محتواي آموزشي در آموزش عالي بايستي متناسب با نيازهاي اقتصاد دانش بنيان و زيست بوم كارآفريني كشور به روز شده و ارتقا يابد.
دبير ستاد توسعه فناوري حوزه انرژي معاونت علمي گفت: به نظر مي رسد اقدامات انجام شده هنوز نتوانسته است در نهادينه كردن زنجيره علم، فناوري و توليد كافي و موفق باشد.
علمي ** 1836 **2017
۰ نفر