۱۳ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۵۹
کد خبر: 82933650
T T
۰ نفر
خفقان سیاسی موجب قیام مردم در 15 خرداد 1342 شد

ارومیه- ایرنا- رییس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با بیان اینكه خفقان سیاسی در كشور موجب قیام مردم در 15 خرداد 1342 شد، گفت: وابستگی رژیم پهلوی به آمریكا و سیاست های ضد اسلامی آن زمینه حضور مردم در قیام خونین 15 خرداد را هموار كرد.

به گزارش ایرنا ولی عاقلی روز یكشنبه در میزگرد بررسی آثار قیام 15 خرداد در پیروزی نهضت امام (ره) كه در دانشگاه ارومیه برگزار شد، افزود: تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی در سال 1341 و همچنین حذف اسلام به عنوان دین رسمی كشور از قانون از جمله عواملی بود كه به قدرت رسیدن بهائیت در كشور را از نظر حقوقی هموار كرد و این موضوع اعتراض شدید علمای جهان اسلام را بر انگیخت.
وی با بیان اینكه امام خمینی (ره) و بسیاری از علمای دیگر اعتراض های خود در همین راستا را به رژیم پهلوی اعلام كردند، بیان كرد: شاه با بی اعتنایی با علما برخورد كرد ولی امام خمینی (ره) ساكت ننشست و با سخنرانی های خود موجب لغو لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی در آذر ماه 1341 شمسی شد.
عاقلی اصول 6 گانه انقلاب سفید در دوره پهلوی را از دیگر سیاست های ضد اسلامی این رژیم دانست و افزود: مردم ایران اسلامی با ندای رهبر كبیر انقلاب اسلامی بازار را تعطیل كردند و در اعتراض به این تصمیم ها به خیابان ها ریختند.
رییس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با تاكید بر اینكه پیروزی انقلاب اسلامی نشات گرفته از قیام 15 خرداد 1342 بود، گفت: امام خمینی (ره) با رهبری داهیانه خود در برابر استكبار جهانی ایستاد و عزت را به مردم ایران هدیه كرد.
همچنین در ادامه این نشست مدیر حوزه های علمیه آذربایجان غربی با بیان اینكه قیام 15 خرداد زیر ساخت پیروزی انقلاب اسلامی بود، افزود: قیام 15 خرداد تغییرات بنیادین در ساختار سیاسی و اجتماعی ایران به وجود آورد و زمینه های پیروزی انقلاب را فراهم كرد.
حجت الاسلام والمسلمین صفدر محمدی به سخنان امام خمینی (ره) در خصوص قیام 15 خرداد اشاره كرد و گفت: همانگونه كه امام راحل فرمودند قیام 15 خرداد اسطوره قدرت ستمشاهی را درهم شكست و افسانه ها و افسون ها را باطل كرد.
وی اضافه كرد: جدایی دین از سیاست، ارائه مكتب های پوشالی، ایجاد خوباختگی فرهنگی و ناامیدی از فرهنگ اسلامی، محو معنویت از جامعه، اشاعه فرهنگ غربی در كشور، پاشیدن بذر نفاق میان مردم و ترویج فساد و بی بند و باری سرلوحه اقدامات رژیم پهلوی بود و همه اینها در راستای تبعیت و وابستگی شاه به آمریكا صورت می گرفت.
وی افزایش رشد سیاسی روحانیت شیعه، الگو قرارگیری مذهب برای مبارزه، آگاهی توده مردم، افشای چهره ریاكار شاه و رژیم پهلوی، روشن شدن ماهیت گروه های سیاسی و لیبرال و تثبیت رهبری امام خمینی (ره) را از دستاوردهای قیام 15 خرداد دانست.
مدیر حوزه های علمیه آذربایجان غربی با تاكید بر اینكه نباید جایگاه روحانیت در كشور تخریب شود، بیان كرد: روحانیت نقش بسزایی در رشد جامعه و رهایی از بی بند و باری ها دارد به طوری كه حتی خواستگاه قیام 15 خرداد از جایگاه روحانیت شیعه در جامعه ایران بود.
عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه تاكید كرد: امروزه نوك پیكان دشمن نیز به سمت اصل ولایت فقیه است و حجم قابل توجهی از تبلیغات دشمنان برای تخریب روحانیت و به خصوص مقام معظم رهبری انجام می شود.
حجت الاسلام محمدی اضافه كرد: تدابیر رهبری و جانفشانی های شهدای مدافع حرم در سال های اخیر نشان داد كه مردم همچنان پشتیبان ولایت فقیه هستند.
به گزارش ایرنا، قیام 15 خرداد مجموعه وقایعی است كه در خرداد 1342 شمسی به دنبال بازداشت امام خمینی (ره) در انتقاد به لایحهٔ انجمن‌های ایالتی و ولایتی و انقلاب سفید رخ داد.
تظاهرات در شهرهای تهران و قم علیه دولت اسدالله علم و رژیم پهلوی برگزار شد كه به زد و خورد بین مأموران شهربانی و مردم انجامید.
3214/3072