۱۶ خرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۵۷
کد خبر: 82935381
T T
۰ نفر

كمبود آب در شهرك هاي صنعتي سمنان جدي است

۱۶ خرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۵۷
کد خبر: 82935381
كمبود آب در شهرك هاي صنعتي سمنان جدي است

سمنان- ايرنا- مديرعامل شركت آب و فاضلاب شهري استان سمنان گفت: كمبود آب در شهركها و نواحي صنعتي اين استان به دليل خشكسالي هاي متناوب و افت سطح آب هاي زيرزميني جدي است.

محمد طاهري روز چهارشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: استان سمنان در منطقه اي خشك كشور قرار گرفته است و بايد بپذيريم كه دچار كمبود شديد آب هستيم.
وي سهم آب بخش صنعتي از كل آب استان را حدود چهار درصد اعلام كرد و اظهارداشت: به ازاي هر ليتر آب تخصيصي به صنعت، زمينه اشتغال براي 70نفر فراهم مي شود كه در صورت تامين آب موردنياز براي اين بخش حداقل به ميزان يك تا 2 درصد، ايجاد اشتغال بسيار بالاتري را در سمنان شاهد خواهيم بود.
وي خاطرنشان كرد: اكنون حفر حدود 18 حلقه چاه با آب دهي حدود 340 ليتر بر ثانيه براي تامين نياز آب واحدهاي صنعتي اقدام شده است كه براي واحدهاي بزرگ صنعتي استان نياز به تامين 60 ليتر آب در ثانيه هستيم.
مديرعامل شركت آب و فاضلاب شهري استان سمنان تصريح كرد: باوجود كمبود آب ، واحدهاي صنعتي استان بايد بدون دغدغه نسبت به سرمايه گذاري اقدام كنند و مسوولان استاني به ويژه استاندار و مديرعامل شركت آب منطقه اي استان هم در راستاي تامين آب بخش صنعت در تلاش هستند.
طاهري اضافه كرد: براي استفاده بهينه منابع آبي موجود براي شهرك هاي صنعتي شاهرود، دامغان، سمنان، گرمسار و ايوانكي پنج تصفيه خانه را با ظرفيت چهار هزار و 660 مترمكعب در شبانه روز احداث در سه سال گذشته احداث شده است.
وي در رابطه با استفاده از پساب صنعتي در استان سمنان تصريح كرد: در زمان حاضر ميزان دريافتي پساب حدود 20 ليتر در ثانيه است كه اين ميزان پس از تصفيه، مستقيم در آبياري فضاي سبز مورد استفاده قرار مي گيرد و در شهرك صنعتي سمنان كه به عنوان بزرگترين شهرك صنعتي استان و يكي از بزرگترين شهرك هاي صنعتي در منطقه تلقي مي شود، 2 تصفيه خانه وجود دارد.
استان سمنان هزار و 700 پروانه بهره برداري در بخش صنعت و معدن و بيش از 40 هزار بهره بردار در بخش هاي مختلف كشاورزي دارد، سهم اشتغال استان سمنان در بخش صنعت و معدن بيش از 38 درصد و در كشاورزي بيش از 14 درصد و توليد ناخالص استان سمنان در حدود 18.2 درصد مربوط به بخش كشاورزي و حدود 22 درصد مربوط به بخش صنعت و معدن است.
ميانگين سرانه مصرف آب در كشور حدود 200 ليتر در شبانه روز و در استان بيش از 700 هزار نفري سمنان 160 ليتر است، در استان سمنان حدود يك ميليارد و 250 ميليون مترمكعب آب در سال توليد مي شود كه هفت درصد از آن به مصارف خانگي اختصاص دارد.
يكهزار و 800 واحد توليدي و صنعتي در استان سمنان فعاليت دارد.
6026/7339