۱۷ خرداد ۱۳۹۷، ۲۲:۳۰
کد خبر: 82936370
T T
۰ نفر
گذر از پیك بار مصرف برق در یزد با تكیه بر همراهی مردم

یزد - ایرنا - سال 1396 پیك بار مصرف برق یزد 845 مگاوات پیش‌ بینی شده بود كه با بهره گیری از مدیریت علمی از سوی كارشناسان صنعت برق استان و با همكاری مشتركان بخش های مختلف ، این عدد به 817 مگاوات كاهش یافت.

عموما در فصل بهار ، شركت های برق منطقه ای استان ها بویژه مناطق گرمسیری كه عمدتا تابستان های بالای 40 درجه سلسیوس دارند به دلیل مصرف بالای برق بویژه استفاده از كولر های آبی و گازی ، با پدیده ای به نام پیك بار مصرف مواجه هستند.
برخی استانها همچون یزد كه مازاد تولید برق دارند در این موقع از سال كه معمولا از اواخر ماه خرداد شروع می شود و تا مرداد ماه نیز ادامه دارد از 2جهت نیاز به مدیریت مصرف انرژی الكتریكی دارند ؛ از یك طرف به دلیل تولید مصرف استان و از سوی دیگر با مدیریت تولید برق انتقالی به شبكه سراسری رو برو هستند.
در این خصوص با توجه به برنامه هایی كه هر سال در راستای مدیریت مصرف انجام می شود همواره یزد جزو استانهای موفق و پیشگام كشور در این عرصه است.
مدیرعامل شركت برق منطقه‌ای یزد، شبكه برق استان را یكی از پایدارترین شبكه های برق كشور دانست و گفت: تابستان سال 1397، با روزگار سختی در بحث آب و برق روبرو خواهیم و با توجه به شرایط و آمار اعلام‌ شده حدود پنجهزار مگاوات تولید نیروگاه‌های برق ‌آبی كشور نسبت به سال گذشته كاهش خواهد داشت.
محمدحسن صباغ زادگان از یزد به عنوان چهار راه انرژی كشور یاد كرد و گفت: به همین دلیل امكان تبادل انرژی الكتریكی با سایر نقاط كشور وجود دارد و هم اكنون طول خطوط انتقال و فوق توزیع سه هزار و 632 كیلومتر است كه شامل تعداد پست‌های انتقال و فوق توزیع زیرپوشش این شركت است.
وی در باره وضعیت پیك‌ بار یزد هم اظهار كرد كه پیك بار مصرف برق استان مربوط به ساعت 12 تا 16 و 20 تا 23 شب است كه با اجرای طرح پیك سایی با همكاری مدیران صنایع استان قابل مدیریت است.
به گزارش ایرنا، وی در باره این طرح ها هم گفت: طرح كاهش یا قطع بار برنامه‌ریزی ‌شده، استفاده از مولد اضطراری، طرح ذخیره عملیاتی صنایع و جابجایی ساعات پیك بار در تابستان از جمله طرحهایی بود كه سال گذشته در استان اجرا شد و در مجموع با انعقاد قرارداد همكاری، بیش از 40 میلیارد ریال به صنایع تخفیف داده شد.
همچنین قائم ‌مقام شركت برق منطقه‌ای یزد یادآور شد: پیك‌ مصرف برق استان برای تابستان سال 1397، یكهزار و 632 مگاوات پیش بینی شد، امیدواریم با تعامل صنایع كه وی آنها را صنایع همكار نامید بتوان به ‌خوبی از پیك تابستان سال جاری عبور كرد.
محمدمهدی جاودانی افزود: سهمیه ابلاغی از سوی توانیر برای كاهش پیك ‌بار 170 مگاوات است، امیدواریم با اجرای طرح‌های پیك سایی در تابستان با همكاری صنایع این مهم محقق شود.
در همین ارتباط رئیس گروه مدیریت مصرف برق منطقه‌ای یزد هم اظهار كرد: پیك ‌بار انرژی الكتریكی سال 96 استان یكهزار و 408 مگاوات بود كه با توجه به ورود صنایع جدید به مدار تولید پیش‌ بینی ‌شد در تابستان سال جاری مصرف برق بیش از 14 درصد رشد داشته باشد.
به گزارش ایرنا، فاطمه زارع با اشاره به اینكه حدود 40 درصد مصرف برق استان مربوط به صنایع بزرگ با مجموع دیماند قراردادی یكهزار و 95 مگاوات است ، افزود: 80 درصد مشتركان ، شركت واحدهای فولادسازی هستند كه بالاترین مصرف در زمان های پیك بار استان را دارند.
وی با بیان اینكه مجموع بار صنایع بزرگ، همزمان با پیك‌بار استان در سال گذشته در ساعت
21: 22 روز 30 خرداد با 604 مگاوات بود كه در قالب این طرح به 6 صنعت به عنوان صنایع همكار حدود 22 میلیارد ریال پاداش پرداخت‌ شد و میزان كاهش بار شركت در روز پیك شبكه سراسری، حدود 93 مگاوات بود.
مدیرعامل شركت توزیع نیروی برق استان هم در این ارتباط با بیان اینكه پیك بار یزد مربوط به ساعت 12 تا 14 است به خبرنگار ایرنا گفت: امسال نیز همچون سالهای قبل همه امكانات برای بهبود عرضه برق و تامین تقاضای مصرف مشتركان در ساعات اوج بار تابستان فراهم است.
محمدرضا صحتی با تأكید بر لزوم بهبود عرضه برق و تامین تقاضای مصرف مشتركان در ساعات اوج بار افزود : پیك بار سال گذشته زیرمجموعه این شركت 817 مگاوات بود و یزد از این لحاظ رتبه دوم را كسب كرد و امسال حداكثر سقف مجاز پیك بر اساس برنامه ریزی 830 مگاوات پیش بینی می شود.
وی تاكید كرد: بر اساس پیش بینی های انجام شده ، هشت روز از تیر ماه امسال ،دمای هوا از 40 درجه سانتیگراد فراتر خواهد رفت و این موضوع ، آمادگی همه بخش ها در مدیریت بار شبكه به خصوص در ساعات پیك روز و شب را دوچندان كرده است.
این مسئول پیش بینی كرد كه پیك بار شهرستان های استان همزمان با پیك بار شركت توزیع در سال 97 به ترتیب بیشترین میزان مربوط به شهرستان یزد به 396 مگاوات ، میبد به 112 ، اردكان به 71 و اشكذر به 69 مگاوات رسید.
به گزارش ایرنا به گفته مدیرعامل شركت توزیع نیروی برق یزد این استان با ظرفیت نیروگاهی بیش از 2 هزار مگاوات نه تنها مشكلی در تامین برق ندارد بلكه مازاد پیك بار مصرف را به شبكه سراسری كشور منتقل می كند.
صحتی با بیان اینكه در طرح كاهش پیك بار تابستان ، 22.5 میلیارد ریال پاداش مشاركت به صنایع و كشاورزان استان اختصاص یافت ، اضافه كرد: سال گذشته 61 مشترك صنعتی با كاهش 57 مگاوات در طرح ذخیره عملیاتی و 117 مشترك صنعتی دیگر با 55 مگاوات كاهش مصرف در طرح های مدیریت مصرف مشاركت كردند.
وی یادآور شد: 6 میلیارد و 836 میلیون ریال پاداش به صنایع مشاركت كننده در طرح ذخیره عملیاتی و یك میلیارد و 148 میلیون ریال به مشتركان همكار در طرح تعطیلات و تعمیرات هم پرداخت شد.
این مسئول به مشاركت 38 واحد صنعتی دیگر در كاهش 41 مگاواتی مصرف برق با استفاده از دیزل ژنراتور در ساعات پیك بار و پرداخت 585 میلیون و 667 هزار ریال به آنها و مشاركت یكهزار و 156 مشترك كشاورزی و مشتركان خانگی اشاره كرد.
وی داشتن دسترسی به سامانه كنتورهای هوشمند مشتركان ، امكان مانیتورینگ نیروگاههای تولید پراكنده در مدار و امكان كنترل از راه دور و مدیریت بار كشاورزی با تجهیزات اتوماسیون را از جمله اقدامات ارزشمند برای عبور از پیك بار امسال برشمرد.
البته تمام این مسائل و در واقع مشكل افزایش مصرف برق در كشور و استان یزد با مدیریت مردم قابل رفع هست و در واقع كلید حل این مشكل با فرهنگ سازی در جامعه ممكن خواهد بود.
مدیرعامل شركت تولید نیروی برق استان یزد در این خصوص با بیان اینكه بخشی از كمبود نیاز برق در زمان پیك بار با مدیریت مصرف، رفع می شود، گفته است: امسال میزان كسری برق كشور در زمان پیك بار پنج هزار و 500 مگاوات است كه یكهزار و 500 مگاوات آن با مدیریت مصرف مردمی رفع می شود.
ابوالفضل اسدی افزود: پارسال پیك بار مصرف برق كشور 55 هزار و 442 مگاوات بود كه امسال پیش بینی می شود این عدد با پنج درصد رشد به 58 هزار و 215 مگاوات برسد.
وی با بیان اینكه سال گذشته میزان تولید نیروگاه آبی كشور 9 هزار و 300 مگاوات بود، ادامه داد: این میزان امسال پنج هزار و 300 مگاوات است كه چهار هزار مگاوات كاهش نشان می دهد؛ ضمن آنكه 2 هزار و 800 مگاوات نیز رشد مصرف برق خواهیم داشت.
مدیرعامل شركت تولید نیروی برق یزد تاكید كرد: مشاركت موثر صنایع در كاهش و جابجایی بار از ساعت پیك به غیر پیك و همچنین مشاركت مردم در مدیریت مصرف بویژه بارهای سرمایشی كه حدود 19 هزار مگاوات برآورد می شود، ضروری است.
به نظر می رسد با توجه به كاهش بارندگی ها و كاهش ذخایر آب در پشت سدهای كشور ، میزان تولید برق نیروگاهی نیز كم شود و در نتیجه كمبود آب بر كمبود برق به صورت ناخواسته تأثیرگذار خواهد بود هر چند كه یزد دارای مازاد تولید برق با توجه به توان بالای نیروگاهی كه دارد اما چون در قالب شبكه سراسری فعالیت می كند اگر در تابستان ، مدیریت مصرف صورت نگیرد با مشكل خاموشی و قطعی مواجه خواهد شد.
1968/ 2047/