۱۹ خرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۳۶
کد خبر: 82937867
T T
۰ نفر
نامه انجمن قطعه سازان فرانسه به ایران برای تداوم همكاری

تهران- ایرنا- دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحركه و قطعه سازان كشور گفت: انجمن قطعه سازان فرانسه در نامه ای با ذكر پیشینه بیش از 2دهه ای همكاری در این صنعت و پایبندی خود به تفاهمنامه امضا شده، تداوم تعاملات را خواستار شد.

«آرش محبی نژاد» امروز (شنبه) در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: در نامه ای كه هفته گذشته از سوی انجمن قطعه سازان فرانسه (FIEV) به دفتر انجمن صنایع همگن نیرو محركه و قطعه سازان كشور (ISMAPA) ارسال شد، فرانسوی ها بر پایبندی خود به پروتكل و تفاهمنامه همكاری امضا شده در بهمن پارسال تاكید اما اعلام كردند به دلیل نرخی نگرانی برخی اعضای خود تا روشن شدن شرایط، در زمان دیگری به تهران سفر می كنند.
وی یادآوری كرد: پیرو امضای تفاهمنامه همكاری بین انجمن صنایع همگن نیرو محركه و قطعه سازان كشور و انجمن قطعه سازان فرانسه در بهمن ماه پارسال، مقرر بود هیات فرانسوی همراه با برخی فعالان این صنعت به ایران سفر كنند كه این سفر تعلیق شد.
به گفته این مقام صنفی، به دلیل تصمیم پژو-سیتروئن برای تعلیق فعالیت ها (كه البته به معنای خروج قطعی این شركت از ایران نیست)، این سفر نیز تا روشن شدن برخی مسائل و شیوه های همكاری به تعویق افتاده است.
وی بیان داشت: در پی خروج یكجانبه آمریكا از توافق هسته ای برجام، قطعه سازان فرانسه بویژه شركت های بزرگی كه در بازار آمریكا نیز حضور دارند یا منافع مشتركی با آنها تعریف كرده اند، ممكن است با مشكلاتی روبرو شوند؛ بر این اساس سفر یاد شده نیز با هدف برآورد صحیح از شرایط كنونی و دستیابی به جمع بندی مناسب چند ماهی عقب افتاد.
محبی نژاد ادامه داد: در عوض، قطعه سازان فرانسوی از همتایان ایرانی خود برای حضور در این كشور دعوت كردند تا در نشستی، شیوه های مناسب همكاری در فضای كنونی را بررسی كنند.
«فرانسوی ها به طور شفاف تاكید كردند سفر یاد شده ملغی نشده و حاضر نیستند بیش از 2 دهه همكاری خود با ایران را نادیده گرفته و از بازار كشور ما خارج شوند».

** پژو- سیتروئن به دنبال راهكار است
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحركه و قطعه سازان كشور گفت: گروه خودروسازی پژو- سیتروئن از آنجا كه منافع مشتركی با آمریكایی ها (از جمله در چین) تعریف كرده و خواهان به خطر افتادن این منافع نیست، اكنون تصمیم به تعلیق همكاری با ایران گرفته و به دنبال راهكار است.
وی اضافه كرد: قطعه سازان فرانسوی سرمایه گذاری زیادی در ایران نكرده اند كه نگران آن باشند. با وجود این، برای ادامه فعالیت انجمن قطعه سازان فرانسه در ایران هیچ منعی وجود ندارد، اما اعضای آن كمی نگرانند و در بلاتكلیفی به سر می برند.
محبی نژاد توضیح داد: به یقین در صورت خروج از ایران، سرمایه گذاری های فرانسوی ها معطل و بی استفاده می ماند اما این شركت ها همواره «زیان فقدان نفع» را نیز محاسبه می كنند؛ یعنی اگر از ایران خارج شوند چه منافعی به دست آورده و در عوض چه زیان هایی متحمل می شوند.

** جبهه ای بین المللی علیه سیاست های آمریكا در حال شكلگیری است
این مقام صنفی تصریح كرد: در فضای مه آلود ایجاد شده كه آمریكا می خواهد تحریم های سخت تر و جدی تری در نظر گیرد، بنگاه های اقتصادی نیز بین بازار 2 طرف باید یكی را انتخاب كنند اما امیدواریم همانند برخی بانك های هندی و چینی كه تحریم های آمریكا بر آنها تاثیری ندارد، كشورمان را برای ادامه فعالیت انتخاب كنند.
وی با اشاره به زمانبر بودن انجام تحلیل ها و روشن سازی اوضاع، ابراز امیدواری كرد در این مدت راه حل میانه ای نیز پیدا شود، زیرا این روزها شاهد مواضع سخت اتحادیه اروپا بویژه آلمان و فرانسه در قبال سیاست های آمریكا بودیم.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحركه و قطعه سازان كشور بیان داشت: به نظر می رسد بتدریج جبهه ای بین المللی علیه سیاست های آمریكا (بویژه با توجه به تصمیم های تعرفه ای این كشور علیه چین و اروپا) در حال شكلگیری است.

** شركت های آلمانی، چینی یا رنو فرانسه هنوز موضع خود را اعلام نكرده اند
این مقام صنفی یادآوری كرد: شركای تجاری خودروسازان و قطعه سازان ایرانی فقط فرانسوی ها نیستند، بلكه تاكنون شركت آلمانی فولكس واگن، چینی ها یا رنو فرانسه هنوزموضع خود را اعلام نكرده اند.
محبی نژاد ادامه داد: در سال های گذشته هیات های مختلفی از هند، مالزی، تایلند و تایوان برای حضور در بازار ایران و همكاری متقابل اعلام آمادگی كرده اند كه منافع خاصی در تعامل با شركت های آمریكایی ندارند و می توان روی آنها حساب كرد.
«به این ترتیب به نظر می رسد كمی قواعد و تاكتیك بازی عوض شده است و شركت های ایرانی باید به دنبال شركای جدید تجاری بین المللی باشند».
وی تصریح كرد: در شرایط غبار آلود كنونی یك بار دیگر باید توجه خود را به سمت ارتقای داخلی سازی و استفاده از توان داخلی سوق دهیم.
به گزارش ایرنا، «دونالد ترامپ» كه از بهمن سال 1395 به عنوان رییس جمهوری آمریكا بر سر كار آمده است، شامگاه هجدهم اردیبهشت ماه خروج از برجام را اعلام كرد.
توافق هسته ‌ای برجام (برنامه جامع اقدام مشترك) بیست و سوم تیرماه سال 1394 (چهاردهم ژوئیه 2015) در وین بین نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، اتحادیه اروپا و گروه 1+5 شامل انگلیس، فرانسه، آمریكا، روسیه، چین و آلمان امضا شده بود.

اقتصام*3065*1961*
۰ نفر