۲۱ خرداد ۱۳۹۷، ۹:۳۶
کد خبر: 82939442
T T
۰ نفر
نخست وزیر سنگاپور و رئیس جمهوری آمریكا دیدار كردند

كوالالامپور- ایرنا- 'لی هسین لونگ' نخست وزیر سنگاپور با 'دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا در كاخ ایستانا یك روز پیش از نشست رهبر كره شمالی و ترامپ ،دیدار و گفت و گو كرد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از رسانه های سنگاپوری، نخست وزیر لی رئیس جمهور آمریكا و هیات همراه را در یك ناهار كاری در كاخ ایستانا پذیرفت و گفت وگوهای دوجانبه ای را در مورد روابط دو كشور و خلع سلاح هسته ای در شبه جزیره كره صورت گرفت.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا شامگاه یكشنبه برای دیدار دوجانبه با رهبر كره شمالی در تدابیر شدید امنیتی وارد پایگاه هوایی' لبار پایا' سنگاپور در جنوب شرق آسیا شد.
كیم جونگ اون ، رهبر كره شمالی نیز روز گذشته پیش از دونالد ترامپ با یك فروند بوئینگ 747 ایرچاینا از طریق فرودگاه چانگی سنگاپور وارد این دولت- شهر آسیایی شد.
قرار است دیدار سران كره شمالی و آمریكا روز سه شنبه 22 خرداد در جزیره سنتوزا در شهر كوچك سنگاپور در جنوب شرق آسیا برگزار شود.
دونالد ترامپ در توئیتی در مورد این نشست گفت: ظرف چند دقیقه اول مذاكره با كیم جونگ اون به این نتیجه می رسم كه آیا پیونگ یانگ مذاكره كننده ای قابل اعتماد و اتكاست یا خیر.
وی گفت در نشست با اون اقدامات سركوبگرانه و نقض حقوق بشر در كره شمالی نیز مطرح خواهد شد.
ترامپ گفته بود كه اون باید بداند كه چه فرصت خوب و تكرار نشدنی برایش فراهم شده است.
مایك پمپئو وزیرامورخارجه آمریكا، جان بولتون مشاور امنیت ملی و سارا ساندرز سخنگوی كاخ سفید دونالد ترامپ 71 ساله را در دیدار با نخست وزیر سنگاپور همراهی كردند.
رهبران آمریكا و كره شمالی به عنوان دو دشمن از جنگ كره 53-1950، تاكنون با یكدیگر دیدار نداشته اند.
سنگاپور اعلام كرده كه برگزاری این اجلاس 20 میلیون دلار هزینه داشته است و بیشترین چالش این كشور برقراری امنیت شركت كنندگان تا پایان نشست دوجانبه است.
بیش از 5 هزار نفر نیروی پلیس در قالب گروههای مختلف دفاع شهری و واكنش اضطراری به همراه گروههای ویژه محافظان آمریكایی و كره شمالی مسئولیت برقراری امنیت این نشست را برعهده دارند و از این رو این شهر اكنون كاملا شكل نظامی به خود گرفته است.
وزارت كشور سنگاپوربا صدور بیانیه ای بدون ذكر جزئیات اعلام كرد در این ایام به منظور حفظ امنیت نشست از ورود چهار تبعه كشورهای مختلف از جمله یك شهروند 34 ساله استرالیایی به این دولت- شهر جلوگیری شده است.
امروز رفت و آمدهای دیپلماتیك در سنگاپور تحت شدیدترین تدابیر امنیتی افزایش یافت.
سفیر آمریكا در سنگاپور با هیات كره شمالی كه وزیر امورخارجه و وزیر دفاع این در آن حضور دارند،دیدار و گفت وگو كرد كه جزئیاتی از دیدار تاكنون منتشر نشده است.
علاوه براین هیات های كره ای با مسئولان سنگاپوری نیز دیدار و گفت و گوهای جداگانه ای داشتند.
طبق گزارش رسانه های سنگاپوری بیش از 2 هزار و 500 خبرنگار از سراسر جهان برای پوشش خبری رویدادهای مرتبط با این دیدار در سنگاپور حضور یافتند.
یك منبع ناشناس امروز به استریت تایمز گفت كه قرار است كیم جونگ اون رهبر كره شمالی ، پس از گفت وگو با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا ساعت 2 بعدازظهر روز سه شنبه سنگاپور را به مقصد پیونگ یانگ ترك كند.
لیندسی گراهام سناتور ارشد جمهوری خواه آمریكا خواسته است درصورتی كه مذاكرات میان واشنگتن و پیونگ یانگ به نتیجه نرسد ، حمله به كره شمالی در دستور كار قرار گیرد.
وی گفت كه مذاكرات دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا و كیم جونگ اون رهبر كره شمالی سه نتیجه احتمالی خواهد داشت؛صلح، یعنی جایی كه راه حل برد-برد باشد، اقدام نظامی، یعنی ما از زور برای متوقف كردن برنامه هسته ای آنها استفاده كرده و رژیم كره شمالی را نابود می كنیم یا مثل گذشته دوباره تسلیم خواهیم شد.
این سناتور ایالت كارولینای جنوبی افزود: البته دونالد ترامپ قصد ندارد تسلیم شود. بنابراین تنها دو گزینه خواهیم داشت: صلح یا جنگ.
این اظهارات در حالی مطرح می شود كه برخی گزارش های رسانه ای حاكی است آمریكا به ‌ویژه شخص دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این كشور طرف مذاكره كننده قابل اعتمادی نیست و اگر رهبر كره شمالی بدون تضمین‌های مهم و قابل اعتماد از برنامه هسته‌ای خود چشم‌پوشی كند، احتمالا به سرنوشت معمر قذافی، دیكتاتور سابق لیبی دچار خواهد شد.
آساق **1599