۲۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۳۱
کد خبر: 82939620
T T
۰ نفر

پیام رسان داخلی، فرصت چرخش اطلاعات در مرزهای كشور

۲۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۳۱
کد خبر: 82939620
پیام رسان داخلی، فرصت چرخش اطلاعات در مرزهای كشور

تهران- ایرنا- توسعه سرمایه گذاری، چرخش داده ها در داخل كشور، افزایش امكان ایجاد اشتغال و كاهش مصرف اینترنت بین الملل علاوه بر سهولت دسترسی به داده ها از جمله مزیت ها و توانمندی هایی است كه پیام رسان های داخلی برای كشور به همراه دارند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، ضرورت توسعه پیام رسان های داخلی گرچه از زمان دولت یازدهم مورد توجه قرار گرفت اما در دولت دوازدهم و بعد از فیلتر شدن پیام رسان تلگرام، اقبال به داخلی ها به رغم همه كمبود ها و كاستی ها بیشتر شد.
توانمندی پیام رسان های داخلی برای پوشش نیازهای جامعه و بایدها و نبایدهای آنها از فردای فیلتر شدن تلگرام به یكی از موضوعات روز جامعه ایران تبدیل شد و هر روز با انتشار مطلبی و یا نقل قولی اذهان عمومی جامعه به سمت آنها چرخید كه این روند هنوز ادامه دارد.
اما سوای همه این جار و جنجال ها درباره پیام رسان های داخلی، آنها به گفته برخی كارشناسان ارتباطات از جهت های مختلف دارای مزیت های زیادی برای كشور هستند.
یك كارشناس ارتباطات در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، كاهش مصرف اینترنت بین الملل را یكی از این مزیت های استفاده از پیام رسان های بومی برشمرد و گفت: پیام رسان داخلی به دلیل استقرار سرورها در داخل نیازی به اینترنت بین المللی ندارند بنابراین هم برای كاربران و هم برای كشور به صرفه تر هستند.
«امیررضا داودی» به مصوبه ۲۶۵ كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با موضوع سیاست‌ها و اقدام های ساماندهی پیام‌ رسان‌های اجتماعی و برای حمایت و توسعه فعالیت‌ پیام‌ رسان‌های داخلی اشاره كرد كه در آن سقف تعرفه كاربر نهایی پیام‌ رسان‌های داخلی مجاز، در استفاده آزاد و بسته‌های دیتا به میزان یك سوم سقف تعرفه ترافیك بین‌الملل كاربران نهایی محاسبه می‌شود.
این كارشناس فناوری اطلاعات افزود: این كاهش، مزیتی است كه پیام رسان های داخلی در مقایسه با همتایان خارجی خود از آن برخوردارند.
به گفته وی، سرعت فراخوانی داده ها در پیام رسان های داخلی به دلیل استفاده از اینترنت داخلی در قیاس با پیام رسان هایی كه از اینترنت بین المللی بهره می برند، بسیار بالاتر است كه این خود مزیت دیگری برای این پیام رسان ها به شمار می رود.
این استاد پیشین دانشگاه علامه طباطبایی كه سال ها در بخش ارتباطات كشور فعالیت دارد، كاهش مشكلات ناشی از قطع و وصل های پیاپی پیام رسان های داخلی را از دیگر مزیت های آنها دانست و خاطرنشان كرد: قرارگیری پیام رسان داخلی بر زیرساخت های اینترانت سبب می شود كاربران آنها كمتر شاهد قطع و وصل های ناشی از قطعی اینترنت بین المللی باشند و این ویژگی است كه پیام رسان داخلی را در مقایسه با خارجی ها توانمندتر نشان می دهد.
داودی تاثیر نگرفتن پیام رسان های داخلی از مشكلات ناشی از تحریم های بین المللی را از دیگر مزیت های متصور برای آنها برشمرد و یادآور شد: برخی مواقع كشور شاهد قطع خدمات برخی فناوری های خارجی به دلیل تحریم ها بوده و پیام رسانی كه از اینترنت داخلی بهرمند است، با این مشكل مواجه نخواهد بود و این برای كاربران آنها بهتر است.
وی یكی دیگر از مزیت های پیام رسان های داخلی را چرخش دیتا در داخل كشور و به دنبال آن امكان افزایش داده كاوی «داده ماینینگ» عنوان كرد و گفت: چرخش اطلاعات در داخل كشور و داده كاوی امكان توسعه كسب و كارهای نوپا را بیشتر خواهد كرد و مزیت های زیادی به همراه دارد.
داده ماینینگ (Data Mining) به مفهوم استخراج اطلاعات نهان یا الگوها و روابط مشخص در حجم زیادی از داده‌ها در یك یا چند بانك اطلاعاتی بزرگ گفته می‌شود.
این كارشناس ارتباطات كاهش امكان سوء استفاده خارجی از اطلاعات كاربران را از دیگر مزیت های پیام رسان داخلی برشمرد و ادامه داد: به دلیل قرارگیری سرورهای این پیام رسان ها امكان دسترسی به اطلاعات كاربران از خارج كمتر شده و امنیت كابران بیشتر رعایت خواهد شد.
به گفته وی، امكان مدیریت بهتر در پیام رسان های داخلی بیش از نوع خارجی است و این مزیتی برای كاربران پیام رسان های بومی به شمار می رود زیرا امكان پیگیری شكایت ها از سوی مراجع قضایی در پیام رسان های داخلی بیشتر فراهم است.
داودی خاطرنشان كرد: پیام رسان های داخلی كمك به توسعه اشتغال در كشور خواهند كرد ضمن آنكه زمینه سرمایه گذاری در این بخش را بیشتر فراهم می كنند.
«محمدجواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز معتقد است كه پیام رسان ها زیرساختی برای توسعه اقتصاد دیجیتال به شمار می رود و باید مباحث مربوط به آنها در یك فضای منطقی و آرام انجام شود.
در همین زمینه یك مشاور توسعه و فرهنگ سازی پروژه های ملی فناوری اطلاعات با تاكید بر توانمندی جوانان كشور برای طراحی پیام رسان های خوب و مطمئن گفت: باید مسایل حقوقی و قانونی درباره پیام رسان داخلی از همه جهت ها دیده شود و برای كاربران آنها روشن باشد.
«كیوان نقره كار» در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: باید چارچوب های حقوقی این پیام رسان ها به طور شفاف بیان شود تا اگر خلفی از سوی پیام رسان دیده شد و یا مشكل فنی ایجاد شد، مشخص باشد چه نهاد و دستگاهی پشتیبان كاربر در احقاق حقوق از دست رفته خود خواهد بود.
وی مسایل حقوقی را پاشنه آشیل پیام رسان های داخلی با وجود همه مزیت های آنان دانست و ادامه داد: اكنون كه تلاش ها بر توسعه پیام رسان داخلی متمركز است، باید همه مسایل قانونی و حقوقی مرتبط با این پیام رسان ها شفاف سازی شود تا مردم با خیالی آسوده تر به سمت آنها جذب شوند.

*سادگی در دسترسی، نیاز پیام رسان داخلی
استاد پیشین دانشگاه علامه طباطبایی بر ساده بودن پیام رسان های داخلی به عنوان یك توانمندی تاكید كرد و گفت: نباید نرم افزارهای سخت و دشواری در این پیام رسان ها وجود داشته باشد تا مردم راحت تر بتوانند از آنها استفاده كنند.
داودی داشتن قابلیت های انتقال از چند رسانه ای (مولتی مدیا) را برای پیام رسان های داخلی ضروری توصیف كرد و خاطرنشان ساخت: پیام رسان های داخلی باید با تقویت خود و توسعه كارهای گرافیكی در متن خود مردم را جذب كنند.
وی بر مشخص بودن مالكیت پیام رسان های داخلی به عنوان یك مزیت تاكید كرد و افزود: پیام رسان های داخلی باید شفاف و مشخص مالكیت های خود را اطلاع رسانی كنند زیرا هر ابهامی به ضرر خود آنها خواهد بود.
در همین زمینه نیز نقره كار به عنوان مشاور توسعه و فرهنگ سازی پروژه های ملی فناوری اطلاعات تاكید كرد: مردم چندان به وابستگی پیام رسان خارجی توجه نمی كنند اما هنگامی كه قرار است عضو یك پیام رسان داخلی باشند، برای آنها مهم است كه این پیام رسان وابسته به چه كسی و یا چه نهادی است و سپس تصمیم می گیرند كه از آن استفاده كنند یا نكنند زیرا به آینده آن توجه دارند.

*پیام رسان داخلی باید دارای نشان تجاری مورد اعتماد باشد
كارشناسان فناوری اطلاعات، اعتبار و برخورداری از نشان تجاری را یكی دیگر از ملزومات توسعه پیام رسان های داخلی می دانند؛ داودی در این باره با تاكید بر اینكه پیام رسان های داخلی باید معتبر باشند، بر این باور است كه در غیر این صورت كمتر كسی تمایل خواهد داشت اطلاعات خود را در اختیار این پیام رسان ها قرار دهد.
داودی افزود: اگر پیام رسان داخلی برای جلب اعتماد مرد تلاش نكند آنها به سمت پیام رسان هایی خواهند رفت كه مورد اعتماد باشند.
به گفته وی، پیام رسان های داخلی همچنین باید دارای ویژگی های اجتماعی و محبوبیت باشند تا مردم بدون نیاز به تبلیغ به سمت آنها بروند.
در این میان نقره كار به تغییر مدیران در پیام رسان های داخلی اشاره كرد و آن را آفتی برای تدوام محبوبیت آنها دانست.
این مشاور پروژه های فناروی اطلاعات و ارتباطات تاكید كرد: مردم باید آهسته، آهسته و با فراهم شدن مولفه های خاص به سمت پیام رسان های داخلی متمایل شوند و كوچ یكباره نتیجه نخواهد داد.
به گفته وی، اكنون برنامه های نرم افزاری متعددی طرف اعتماد مردم قرار گرفته اند بدون آنكه اجباری به استفاده از آنها باشد و یا تبلیغی برای آنها شده باشد و از این رو آینده بومی سازی نرم افزارها روشن خواهد بود.
گزارش از محمدمهدی بهرامی
اقتصام**2078**2025
۰ نفر