۲۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۰۰
کد خبر: 82940027
T T
۰ نفر

برداشت آب در 15 دشت سمنان ممنوع است

۲۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۰۰
کد خبر: 82940027
برداشت آب در 15 دشت سمنان ممنوع است

سمنان- ايرنا- مديرعامل شركت آب منطقه اي سمنان گفت: برداشت آب در 15 دشت اين استان به دليل افت محسوس سطح آبهاي زيرزميني و گسترش روزافزون كانون فرسايش بادي ممنوع است.

ايرج حيدريان روز دوشنبه در گفت و گو با ايرنا، ميزان طبيعي آب زير زميني اين استان را 990 ميليون متر مكعب اعلام كرد و افزود: حفر بي رويه چاه و برداشت فراوان آب باعث شده تا تراز برداشت و واريز در منابع آبي زير زميني اين استان به شدت برهم بخورد.
وي با بيان اين كه نيمي از 26 دشت سمنان در محدوده بحراني قرار گرفته است، اظهارداشت: هرگونه برداشت آب در اين دشت ها ممنوع است.
وي خاطرنشان كرد: تنها 10 درصد صرفه جويي و كاهش مصرف در بخش كشاورزي، بسياري از مشكلات را رفع مي كند اما تاكنون اين امر در كشور رخ نداده است.
حيدريان درباره سياست هاي آب منطقه اي سمنان در زمينه مقابله با برداشت بي رويه و سوء استفاده از منابع آبي، تصريح كرد: اعمال مديريت و نظارت دقيق، صحيح و همه جانبه بر منابع آب و جلوگيري از قانون شكني برخي افراد ناآگاه و سودجو مستلزم هم افزايي همكاري و هماهنگي تنگاتنگ مسوولان قضايي با ماموران و كاركنان اين نهاد در صنعت آب كشور و استان است.
وي با تاكيد بر مديريت مصرف و صرفه جويي آب در بخش هاي مختلف به خصوص بخش كشاورزي، پيگيري مسوولان جهاد كشاورزي براي تجهيز باغ ها و مزارع به سامانه آبياري نوين را خواستار شد و افزود : امروز برخي از چاه هاي استان مجهز به كنتور هوشمند هستند.
مديرعامل آب منطقه اي استان سمنان با اشاره به اهميت طرح احيا و تعادل بخشي منابع آب هاي زيرزميني، اضافه كرد: اين طرح در برنامه هاي ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي قرار گرفته و اين شركت بر اساس اين سياست ها براي جبران كسري مخازن آب زيرزميني در 15 سال گذشته و ضرورت اجراي طرح احيا و تعادل بخشي با همكاري بيشتر مردم و بسترسازي فرهنگي، برنامه ريزي مي كند.
به گزارش ايرنا، بارندگي در استان سمنان نسبت به سال گذشته بيش 40 درصد كاهش پيدا كرده ميزان بارندگي در استان از ابتداي سال آبي تاكنون 6.5 ميلي‌ متر بوده و در سال گذشته از ابتداي سال آبي 11.5 ميلي‌متر بوده است. كاهش بارندگي تا كنون 43 درصد و در دراز مدت حاكي ازكاهش 71 درصدي است.
به گزارش ايرنا، ميانگين سرانه مصرف آب در كشور حدود 200 ليتر در شبانه روز و در استان سمنان 160 ليتر است، در استان سمنان حدود يك ميليارد و 250 ميليون مترمكعب آب در سال توليد مي شود.
6026/7339