۲۲ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۳۱
کد خبر: 82940575
T T
۰ نفر
عفونت HPV از طریق رفتارهای جنسی منتقل می شود

تهران- ایرنا- یك متخصص زنان و زایمان گفت: عفونت HPV حدود 50 نوع ویروس دارد و از طریق رفتارهای جنسی منتقل می شود.

HPV ویروسی است كه عامل بیش از 99 درصد سرطان های دستگاه تناسلی و زگیل‌های ناحیه تناسلی است. این ویروس از طریق تماس پوست با پوست از جمله تماس جنسی منتقل می‌شود.
مژگان السادات هاشمی، متخصص زنان و زایمان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه سلامت ایرنا افزود: چهار نوع ویروس بیماری HPV سرطان زاست كه عوارض خطرناكی را در پی دارد.
وی با بیان اینكه واكسن HPV در ایران تولید نمی شود و وارداتی است، اظهار كرد: در حال حاضر واردات این واكسن به كشور وجود دارد و برای بیمارانی كه دچار ویروسهایی به جز نوع سرطان آن شده اند، تزریق می شود.
هاشمی ادامه داد: HPV شایع ترین عفونت مقاربتی است و اكثر بیماران آلوده به این عفونت اطلاعی از بیماری خود ندارند.
هاشمی توضیح داد: اگر چه مكانیسم های دقیق انتقال این ویروس از فردی به فرد دیگر هنوز شناخته نشده اما معمولا از راه تماس جنسی است. افراد مبتلا می‌توانند سال‌ها بدون علامت باشند و در این مدت ویروس را به شریك جنسی خود منتقل كنند، امكان دارد یك فرد بیش از یك نوع ویروس HPV مبتلا شود.
هاشمی افزود: تعدادی از انواع HPV، عامل ایجاد زگیل تناسلی می‌شوند و تعدادی دیگر می‌توانند سلول‌های طبیعی را غیر طبیعی كرده و سبب سرطان شوند.
وی تصریح كرد: زگیل تناسلی به صورت توده‌های كوچك مجزا یا به هم متصل در نواحی تناسلی ایجاد می‌شود، زگیل می‌تواند كوچك و بزرگ، برجسته، مسطح یا شبیه گل كلم باشد، تشخیص زگیل بالینی است و با مشاهده می‌توان آن را تشخیص داد.
این پزشك افزود: معمولا طی چند هفته تا چند ماه پس از تماس جنسی فرد با فرد مبتلا، این ویروس در بدن فرد رشد می‌كند، باید توجه كرد كه زگیل به سرطان تبدیل نمی‌شود.
هفته گذشته خبری در مورد تولید واكسن HPV منتشر شد كه واكنش هایی را مبنی بر كم اهمیت بودن این بیماری و نبود ضرورت تولید آن در پی داشت.
ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و سخنگوی این وزارتخانه نیز روز دوشنبه در نشست خبری درباره واكسن HPV گفت: هر سال 927 مورد سرطان دهانه رحم در كشور رخ می دهد و 5درصد مردم به زگیل های ناحیه تناسلی دچار می شوند كه بروز آن در زنان كمتر از 24 سال و در مردان بین 25 تا 29 سال بیشتر است.
وی افزود: اینكه تزریق واكسن HPV باعث عقیم شدن مردان و زنان می شود، بیانی غیر علمی و در حد شایعه است. خواهش می كنم كه در این خصوص افراد علمی اظهار نظر كنند و اگر گزارش عملی وجود دارد به ما ارائه دهند. تا زمان حاضر گزارشی در این خصوص در دنیا ارائه نشده است.
معاون وزیر بهداشت خاطرنشان كرد: این واكسن را 54 كشور استفاده می كنند و حتی برخی كشورها نیز آن را اجباری كرده اند و گزارش هایی مبنی بر عقیم شدن مصرف كنندگان این واكسن وجود ندارد؛ الان هم فقط یك نفر با عنوان علمی با واكسن HPV مخالفت كرده است.
حریرچی اضافه كرد: برخی، هر كار جدیدی كه می خواهد انجام شود، را توطئه می دانند، این اشخاص بهتر است قبول كنند كه مسئولان وزارت بهداشت برای سلامت مردم دارند كار می كنند.
وی اظهار داشت: زگیل تناسلی عوارض متعددی دارد كه اختلال در روابط جنسی و افسردگی از جمله آنهاست كه در بیشتر مواقع طلاق را به همراه دارد، ضمن اینكه درمان زگیل تناسلی به جز عوارض آن، پر هزینه است.
حریرچی افزود: طی سال های گذشته و همچنین در زمان حاضر نیز به دنبال تولید این واكسن بوده و هستیم و مطالعات ابتدایی آن انجام شده است، البته نوع خارجی این واكسن در بازار موجود است و باید سه بار تزریق شود.
وی، هزینه هر بار تزریق واكسن HPV را 273 هزار تومان بیان كرد و اظهار داشت: هزینه تزریق این واكسن در مراكز خصوصی بیشتر از این میزان ممكن است باشد. بنابراین راه درست این است كه واكسن را در داخل كشور تولید كنیم.
اجتمام *9022 * 3063
۰ نفر