۲۲ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۳۹
کد خبر: 82940588
T T
۰ نفر
والدين نبايد تعيين كننده شيوه بازي كودكان باشند

همدان- ايرنا- يك متخصص روانشناسي كودك و رئيس كميته بازي و ورزش كودكان هيات ورزش هاي همگاني همدان گفت: والدين نبايد تعيين كننده نوع و شيوه بازي كودكان خود باشند بلكه بهتر است شرايط سالم بازي را فراهم كرده و خود به عنوان همبازي شركت كنند.

دكتر داود فتحي روز سه شنبه در گفت وگوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: والدين بهتر است اجازه بدهند كودك با قدرت خلاقيت خود بازي را اداره كند.
وي بيان كرد: در واقع والدين از طريق درگير شدن در فعاليت هاي خلاق كودك در رشد خلاقيت او سهيم هستند.
اين متخصص روانشناسي كودك خاطرنشان كرد: همچنين خانواده ها بايد فرصت هاي لازم را براي سوال كردن، كنجكاوي و كشف محيط به كودكان بدهند و هرگز آنها را تنبيه و تهديد نكنند.
وي افزود: زمينه رشد خلاقيت در خانه زماني فراهم مي شود كه به كودكان آزادي زيادي داده شود و براي آنها به عنوان يك فرد احترام قايل شد.
دكتر فتحي به والدين توصيه كرد: محيط خانه را به صورتي درآوريد كه در آن فعاليت، بازي و خنده به مقدار زيادي وجود داشته باشد و همراه با كودكان خود سعي كنيد كارها را به روش هاي جديد و جالب انجام دهيد.
وي با بيان اينكه با تشويق و تاييد رفتار كودك و فراهم آوردن زمينه هاي مساعد و تدارك بازي هاي دلخواه او، قدرت تخيل و خلاقيت كودك تقويت مي شود، به والدين تاكيد كرد: خيال پردازي هاي كودكان را سرزنش نكنيد زيرا خلاقيت او را محدود مي سازيد.
اين رواشناس كودك با اين توضيح كه شايد بازي كردن با خاك براي والدين زحمت بيشتري به همراه داشته باشد، گفت: اما در حقيقت اين روش يك راه عالي براي آموزش به همراه بازي براي كودكان است؛ با اين ويژگي كه وقتي بازي تمام شد قانوني گذاشته شود كه پاك سازي محيط جزو امتيازها محسوب شده و جزو شروط بازي لحاظ شود.
رئيس كميته بازي و ورزش كودكان هيات ورزش هاي همگاني همدان با مهم ارزيابي كردن نقش خلاقيت در موفقيت كودك يادآور شد: خلاقيت مهمترين وجه زندگي است و اهميت آن به ويژه نقش بازي در رشد خلاقيت كودكان روز به روز در حال افزايش است.
وي با تاكيد بر لزوم توجه والدين به فعاليت بازي و ورزش كودكان گفت: بازي مي تواند كودك را از خودمحوري رهايي دهد، زندگي اجتماعي را به كودك بياموزد و امري براي فراموشي شكست ها و ناكامي هاي روزانه باشد.
دكتر فتحي افزود: امروزه متخصصان از بازي به عنوان يك روش درماني استفاده مي كنند به طوريكه از طريق بازي، كودك مضطرب، پرخاشگر، خجالتي، عاطفي، مأيوس، افسرده، پيش فعال، بدبين و ترسو را شناسايي كرده و به كمك بازي به روان درماني آنان مي پردازند و سلامت و بهداشت رواني و جسمي را براي آنان تدارك مي بينند.
وي با اشاره به فعاليت هاي كميته بازي و ورزش كودكان استان همدان گفت: اين كميته به دنبال ايجاد فرهنگ توجه به بازي و ورزش كودكان و همچنين بستر سازي در راستاي تحقق اهداف انجمن بازي و ورزش كودكان كه در واقع سلامت حال و آينده كودكان است، برنامه هاي مدوني را ترسيم و به اجرا گذاشته است.
دكتر فتحي برگزاري 2 دوره مربيگزي درجه سه بازي و ورزش كودكان در سطح استان همدان براي نخستين بار و اجراي سمينارها و جشنواره هاي متعدد در سطح استان به منظور آگاه سازي دوران طلايي رشد كودكان يعني از تولد تا حدود 6 سالگي را از برنامه هاي مهم اجرايي در سه ماه گذشته دانست.
وي افزود: در راستاي پيشبرد اهداف انجمن بازي و ورزش كميته هاي شهرستان ها نيز با معرفي رئيسان و نواب كميته ها فعال شده و در نظر داريم نشست هم انديشي و نيز تشريح تقويم اجرايي را برگزار كنيم.
كميته بازي و ورزش كودكان زيرشاخه فدراسيون ورزش هاي همگاني كشور است و هم اكنون با عضويت صدها تن در همدان فعاليت خود را از يكسال گذشته به طور رسمي آغاز كرده است.
7520/2090