۲۲ خرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۰۸
کد خبر: 82940849
T T
۰ نفر

آذربايجان شرقي، گنجينه صنايع دستي ايران

۲۲ خرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۰۸
کد خبر: 82940849
آذربايجان شرقي، گنجينه صنايع دستي ايران

تبريز-ايرنا- آذربايجان شرقي با برخورداري از مجموعه زيبا و بديع از انواع گوناگون صنايع دستي، قطب مهم و محوري اين حوزه در كشور به شمار مي رود كه مي تواند يكي از عوامل و زيربناهاي توسعه گردشگري ايران و آذربايجان باشد.

به گزارش ايرنا، وجود هنرمندان خوش ذوق، تاريخ و فرهنگ باستاني و تلاش براي حفظ آثار دستي و نمادهاي تاريخ كهن از جمله مزيت هاي بسيار مهم حوزه صنايع دستي آذربايجان شرقي است كه اين خطه را به لحاظ آماري و ثبت و نشر نشان هاي ملي مرغوبيت به رتبه دوم ايران رسانده است.
بهينه سازي، برندسازي، برگزاري دوره هاي آموزشي و حرفه اي، ارايه تسهيلات ويژه، ساماندهي فعالان اين بخش، رسيدگي سريع به مسايل و مشكلات عديده صنوف مربوطه، برپايي نمايشگاه هاي مختلف داخلي و بسترسازي هاي لازم براي حضور صنايع دستي و هنرمندان آذربايجاني در نمايشگاه هاي خارج از كشور مي تواند مسير رشد و ترقي اين حوزه از صنعت پردرآمد گردشگري را هموارتر كند و به آن سرعت ببخشد.
فعاليت افزون بر 11 هزار نفر هنرمند آذربايجان شرقي در رشته هاي مختلف و متنوع صنايع دستي همچون قالي بافي، كيف و كفش چرم، قلم زني، سوزن كاري، منبت، نقره كاري، نساجي در قالب چاپ باتيك، سفال، سراميك و كاشي كاري، صنايع چرم دست دوز، قالي و تابلو فرش، آيينه كاري، گليم بافي، مجسمه سازي، مليله دوزي، ممقان دوزي، منجوق دوزي، معرق كاري، ميناكاري، نقاشي روي سفال و زيورآلات سنتي و ساير رشته ها كه بيش از 80 نوع را شامل مي شود، آذربايجان شرقي را در كنار اصفهان به يكي از دو قطب اصلي صنايع دستي ايران تبديل كرده است.
استاندار آذربايجان شرقي با اشاره به توانمندي هاي اين استان در حوزه صنايع دستي، رويداد بين المللي تبريز 2018 را فرصتي ايده آل براي معرفي اين آثار به مردم ايران و كشورهاي ديگر مي داند و مي گويد: بايد از چنين فرصت هايي بتوانيم به دستاوردهاي مهمي چون توسعه چرخه اقتصادي، تحكيم و تثبيت جايگاه فرهنگي و تاريخي در سطح بين المللي دست يابيم.
مجيد خدابخش بر ضرورت تبليغات و برندسازي در صنايع دستي تاكيد و اضافه مي كند: بايد توجه داشت كه پرداختن به صنايع دستي و معرفي آن نه تنها بر برنامه ريزي در راستاي سوق دادن گردشگران داخلي به تبريز و قرار دادن اين كهن شهر در محور گردشگري ملي موثر است، بلكه مي تواند سود سرشار اقتصادي به دنبال داشته باشد.
وي، رسيدگي به مسايل و مشكلات فعالان صنايع دستي، برندسازي و توسعه صادرات محور صنايع دستي را از جمله برنامه هاي مهم استان براي توسعه رشته هاي مربوطه با هدف توسعه صنعت گردشگري آذربايجان شرقي عنوان مي كند.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي نيز با اشاره به تنوع زيباي رشته هاي صنايع دستي فعال در استان، گفت: بدون ترديد توجه به صنايع دستي و رفع مشكلات مربوطه مي تواند ريل حركتي صنعت گردشگري استان و حتي كشور را پرتحرك و پرشتاب تر كند.
مرتضي آبدار ، كسب 26 نشان ملي مرغوبيت صنايع دستي كشور توسط هنرمندان آذربايجان شرقي را مزيت بزرگ اين حوزه مي داند كه استان را به رتبه دوم كشوري رسانده است.
وي تاكيد مي كند: ميراث فرهنگي استان تلاش مي كند تا حد ممكن نسبت به برندسازي و ثبت رشته ها و بخش هاي مختلف صنايع دستي كمك كند و بر اين اساس پارسال گليم قافلانكوه شهرستان ميانه و چاپ باتيك شهرستان اسكو در سازمان مركزي ثبت ملي شد.
آبدار با ارايه گزارشي از فعاليت هاي مجموعه ميراث فرهنگي آذربايجان شرقي در حوزه صنايع دستي، تشريح مي كند: توجه به تسهيل امور حرفه اي و آموزشي و نيز ارايه تسهيلات ويژه جزو اولويت هاي مهم ما در سال گذشته و سالجاري است.
وي از آموزش دو هزار و 700 نفر در حوزه صنايع دستي كه 830 نفر از آنها را روستاييان آذربايجان شرقي تشكيل مي دهند، خبر مي دهد و اضافه مي كند: بر همين اساس تاكنون يكهزار و 42 مورد مجوز صنايع دستي به فعالان اين حوزه صادر شده است كه در سالجاري اين روند با شدت بيشتري ادامه خواهد يافت.
آبدار با بيان اينكه در حال حاضر تعداد 94 كارگاه توليدي صنايع دستي در رشته هاي گوناگون در آذربايجان شرقي با مجوز ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري فعاليت دارد، تلاش براي افزايش اين كارگاه ها را جزو اولويت هاي استان مي شمارد.
وي، توجه به صنايع دستي و بومي روستايي را از برنامه هاي مهم ميراث فرهنگي آذربايجان شرقي بيان مي كند و مي گويد: در حال حاضر تعداد 18 طرح در اين زمينه با 11 ميليارد ريال اعتبار در دست اجرا مي باشد.
آبدار، برپايي نمايشگاه هاي صنايع دستي را از عوامل پيشرفت و توسعه اين حوزه مي داند و يادآور مي شود: بر اين اساس تاكنون حدود 10 ميليارد ريال براي برگزاري نمايشگاه هاي مربوطه از جمله نمايشگاه بين المللي سال گذشته در تبريز هزينه و طي آن ركورد فروش صنايع دستي كشور شكسته شد.
معاون صنايع دستي مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي نيز بر اهميت حمايت از كالاي ايراني در قالب پشتيباني از صنايع دستي تاكيد و اظهار مي كند: امسال حمايت از كالاي ايراني در راس امور نهادهاي دولتي و غيردولتي كشور قرار گرفته و بايد جايگاه صنايع دستي كه تجلي گر تفكر خلاق و بي بديل هنرمندان اين خطه است، ارتقا يابد.
فرشاد به آفرين اضافه مي كند: در همين راستا از طريق معاونت صنايع دستي آموزش رايگان صنايع دستي و هنرهاي سنتي در همه شهرستان‌هاي 21 گانه استان و حدود 90 روستاي منتخب انجام شده است.
وي، برندسازي و بسته بندي صنايع دستي را از مهم ترين دغدغه هاي ميراث فرهنگي استان در حوزه صنايع دستي عنوان مي كند و مي گويد: بايد توجه داشت كه برندسازي و بسته بندي منحصربه فرد بيانگر هويت آثار هنري ما خواهد بود.
به آفرين از تدوين اطلس صنايع دستي آذربايجان شرقي نيز خبر مي دهد و مي گويد: هم اكنون 11 هزار نفر مجوز اشتغال در حوزه صنايع دستي در استان دارند كه اميدواريم اين روند در سال هاي آتي رو به رشد و ارتقاي جايگاه صنايع دستي را در پي داشته باشد.
به گزارش ايرنا، پرداخت درست و برنامه ريزي شده به موضوع برندسازي و امر تبليغات به همراه توجه به صادرات محور بودن رشته هاي منحصر به فرد صنايع دستي آذربايجان شرقي مي تواند علاوه بر رونق اين صنايع و گسترش آن در ميان هنرمندان، عوايد اقتصادي سرشاري نيز داشته باشد.
3038/518