۲۳ خرداد ۱۳۹۷، ۱۹:۳۴
کد خبر: 82942423
T T
۰ نفر

شرایط حضور معلولان در جامعه فراهم شود

۲۳ خرداد ۱۳۹۷، ۱۹:۳۴
کد خبر: 82942423
شرایط حضور معلولان در جامعه فراهم شود

زنجان - ایرنا - فرماندار طارم گفت: شایسته است شرایط حضور پررنگ معلولان در جامعه و بهره مندی آنان از فرصت‌های برابر از خدمات و تسهیلات ارائه شده توسط دستگاه‌های اجرایی برای این قشر فراهم شود.

به گزارش ایرنا، فریدون هاشم نژاد روز چهارشنبه در جلسه كمیته مناسب سازی اماكن و ابنیه معلولان شهرستان طارم افزود: اهداف این نشست و كمیته مذكور، مناسب سازی و توجه به تامین نیازهای معلولان و سالمندان است كه باید به یك مطالبه عمومی بین مردم و مسئولان تبدیل شود.
وی مناسب سازی معابر شهری و اماكن عمومی را كوچكترین كاری دانست كه می‌توان برای معلولان انجام داد و گفت: با توجه به اینكه برخی معلولان كارهایی را انجام داده‌اند كه افراد سالم توان انجام آن را ندارند، نباید هرگز از انجام كاری ناامید شوند.
این مسئول خاطرنشان كرد: اهداف كمیته مناسب سازی و اجرای دستورالعملهای مربوطه باید به صورت یك خواسته درونی، وظیفه شرعی و امر به معروف باشد و تا خود ما نخواهیم نمی توانیم كاری را انجام دهیم.
هاشم نژاد در مورد توجه دستگاههای اجرایی به این موضوع حیاتی برای معلولان و سالمندان اظهار كرد: دستگاههای اجرایی كه در بحث مناسب سازی اماكن و ابنیه، برنامه های خود را اجرائی كنند مورد تقدیر فرمانداری قرار خواهند گرفت.
وی در ادامه یكی از مولفه های امتیازدهی برای انتخاب دستگاههای برتر در جشنواره شهید رجائی شهرستان طارم را مناسب سازی اماكن و ابنیه برای سهولت تردد معلولان بر شمرد.
فرماندار شهرستان طارم از شهرداران و دهیاران خواست تا در طراحی مبلمان و المان های شهری رفاه حال معلولان را در نظر بگیرند تا از این طریق این قشر آسیب پذیر به زندگی امیدوار باشند.
این مسئول با اشاره به قانون حمایت از معلولان و ناتوانان اظهار كرد: عمر برخی رو به كهنسالی است و فراهم كردن امكانات و مناسب سازی اماكن فقط مختص معلولین نیست و كسانی كه در اثر حادثه دچار آسیب شده اند و همچنین سالمندانی كه به خاطر كهولت سن ناتوانند همگی نیازمند امكانات مناسب جهت رفت و آمد آسان و اوقات فراغت شاد و سالم هستند.
هاشم نژاد احداث مجتمع سالمندان به عنوان دهكده سلامت در ابعاد كوچك برای سالمندان در شهرستان طارم را ضروری دانست و بیان كرد: برای عینیت بخشیدن و دستیابی به بستر مناسب برای زندگی آرام، تجدید قوای ذهنی، روحی و جسمی سالمندان احداث چنین مجتمعی از طریق بخش خصوصی می تواند در زندگی سالم سالمندان موثر باشد.
رئیس بهزیستی شهرستان طارم نیز ضمن بیان عملكرد این اداره در سال گذشته، پیگیری مناسب سازی اماكن عمومی را از اهداف و برنامه های مهم این اداره در سال جاری برشمرد و گفت: اجرای این برنامه نیازمند همكاری تمامی دستگاههای اجرای است.
محمود عزیزی با بیان اینكه در سال گذشته دستگاه های اجرایی شهرستان به عنوان پایلوت در مناسب سازی، ارزیابی و مشكلات آنها رصد و ابلاغ شد، افزود: برای رفع مشكلات باید با اهتمام بیشتر دستگاه ها، هم محیط شهری و هم ادارات برای استفاده بهتر و آسان معلولان فراهم شود.
درآخرجلسه، پیشنهادات كلیه اعضای كمیته جهت پر كردن اوقات فراغت قشر معلولان و سالمندان و حضور پر رنگ آنان در جامع مورد بحث و گفتگو قرار گرفت و همچنین پس از جمع بندی مطالب، مصوباتی تصویب و به ادارات مربوطه جهت اجرا ابلاغ شد.
شهرستان طارم با 47 هزار نفر جمعیت (حدود 5 درصد جمعیت استان زنجان) در 90 كیلومتری شمال شرقی زنجان واقع شده است و با استانهای قزوین، اردبیل و گیلان همسایه است.
8068/9886