۲۴ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۱۷
کد خبر: 82942899
T T
۰ نفر
وزارت نیرو راهكارهای تامین آب دشتستان را بررسی كرد

بوشهر - ایرنا - مدیرعامل شركت سهامی آب منطقه ای بوشهر گفت: با توجه به مشكلات شهرستان دشتستان در تامین آب، راهكارهای فوریتی برای حل این مساله در وزارت نیرو بررسی شد.

به گزارش ایرنا، شاپور رجایی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران افزود: تثبیت انتقال آب از شهرستان كازرون با ساماندهی برخی برداشت های غیر مجاز از رودخانه شاپور با همكاری مقام های مسئول در استان فارس و اجاره چاه های كشاورزی با كیفیت و قابلیت آشامیدن در حریم شهر برازجان مركز شهرستان دشتستان و سایر شهرها و روستاهای منطقه از جمله این راهكارها است.
وی اضافه كرد: همچنین در این زمینه حفر و تجهیز چاه در مناطق دارای ظرفیت، جدا سازی آب مصرفی و فضای سبز از شبكه آبرسانی و استفاده از منابع محلی مورد توافق قرار گرفت.
رجایی اظهار داشت: شركت مهندسی آب و فاضلاب كشور هزینه حفر و تجهیز حداقل 10 حلقه چاه با آبدهی روزانه هفت هزار متر مكعب با برآورد 30 میلیارد ریال را به شركت آب و فاضلاب استان پرداخت و استان نیز اعتبار مورد نیاز برای اجاره چاه كشاورزی پیشنهادی را پرداخت می كند.
رجایی افزود: مقرر شد زمان بندی اجاره چاه ها و حفر و تجهیز چاه های جدید در ماه های خرداد و تیر سال جاری با استفاده از همه ظرفیت ها و اختیارات قانونی و فنی استان بوشهر انجام شود.
وی گفت: با ایجاد این ظرفیت روزانه 10 هزار متر مكعب به تولید آب شهر برازجان افزوده می شود تا امكان مدیریت توزیع آب در شرایط ایجاد نوسان و اختلال در آب ورودی از خط آبرسانی كازرون فراهم شود.
مدیرعامل شركت سهامی آب منطقه ای بوشهر ادامه داد: برای سایر شهرها و روستاهای شهرستان دشتستان نیز اقدام های مشابهی به منظور جلوگیری از قطعی مستمر آب و بالا بردن كمیت و كیفیت خدمات انجام می شود.
وی درباره راهكارهای كوتاه مدت تامین آب شهرستان دشتستان گفت: محدودیت و فقر منابع پایدار سطحی و زیر زمینی دارای كیفیت و ظرفیت آشامیدن در دشتستان برنامه ریزان را به سمت و سوی استفاده از آب های نامتعارف و بهبود اصلاح كیفیت آنها سوق می دهد.
وی با اعلام اینكه 2 رودخانه شاپور و دالكی این شهرستان از آب لب شور برخوردار هستند، افزود: جداسازی آب برخی از شهرها و روستاهای شهرستان كه در شرایط كنونی از خط كازرون تامین آب می شوند یكی از گزینه های كوتاه مدت و در دسترس برای افزایش پایدار آب شهرستان دشتستان پیشنهاد شد كه مورد موافقت قرار گرفت.
وی اضافه كرد: در این ارتباط احداث 2 سایت آب شیرین كن با ظرفیت تقریبی 17 هزار و 500 متر مكعب در روز در شهرستان دشتستان دستور كار قرار می گیرد.
رجایی گفت: سایت اول آب شیرین كن دالكی، سرقنات و وحدتیه است كه شهرهای دالكی و وحدتیه و تعدادی از روستاهای بخش های سعد آباد، شبانكاره و مركزی دشتستان كه انشعاب های آب آنها قبل از شهر برازجان قرار دارد با جمعیتی نزدیك به 40 هزار نفر در این مجموعه قرار می گیرد.
رجایی ادامه داد: در این زمینه احداث آب شیرین كن به ظرفیت 10 هزار هزار متر مكعب در روز با برداشت آب خام از محل تخصیص آب شرب و صنعت رودخانه دالكی در نزدیكی های روستای سرقنات و انتقال آب شیرین به مخازن ذخیره شهرهای دالكی و وحدتیه بالادست پمپ بنزین دالكی پیشنهاد شده است.
مدیرعامل شركت سهامی آب منطقه ای بوشهر یادآور شد: شركت آب و فاضلاب كشور صدور مجوز خرید تضمینی آب شیرین از سرمایه گذاران بخش خصوصی برای شیرین سازی آب رودخانه و تامین هزینه های احداث خط انتقال آب شیرین تا مخازن ذخیره را پذیرفته است.
وی درباره سایت دوم آب شیرین كن شهر های آبپخش و سعدآباد گفت: شهر آبپخش در انتهای خط آبرسانی كازرون در محدوده شهرستان دشتستان قرار دارد و بیشترین تاثیر و عواقب نوسان و تغییرات آب ورودی را متحمل می شود.
مدیرعامل شركت آب منطقه ای بوشهر افزود: جداسازی آب شهر آبپخش با احداث آب شیرین كن به ظرفیت پنج هزار متر مكعب در روز با برداشت آب خام از رودخانه شاپور و یا چاه های حریمی می تواند تا 26 هزار نفر جمعیت افق 1410 این شهر را نیز زیر پوشش قرار دهد.
رجایی بیان كرد: خرید تضمینی آب شیرین تولیدی و هزینه های جانبی احداث این سایت را نیز شركت مهندسی آب و فاضلاب كشور پذیرفته است.
وی گفت: تثبیت تولید و تامین آب شهر سعدآباد با استمرار بهره برداری و هزینه های خرید تضمینی آب شیرین كن 2500 متر مكعبی را یكی از راهكارهای مورد توافق این نشست معرفی كرد.
مدیرعامل شركت سهامی آب منطقه ای بوشهر اضافه كرد: با احداث این آب شیرین كن در موقعیت های دالكی، سرقنات، وحدتیه، آبپخش و سعدآباد و قطع برداشت از خط آبرسانی كازرون، حاشیه امن و پایداری بیشتر برای مركز شهرستان و سایر انشعاب های روستایی برخوردار از این خط ایجاد می شود.
وی درباره تامین آب مطمئن شهر برازجان و سایر انشعاب های خط كازرون گفت: با قطع برداشت و تامین آب مجتمع های شهری و روستایی قبل از شهر برازجان از خط اصلی و استفاده از ظرفیت شیرین سازی آب های نامتعارف و اجرای طرح های اضطراری تعریف شده، شرایط اختصاص آب مطمئن تری به شهر برازجان فراهم می شود.
رجایی اضافه كرد: قرار است شركت های مادر تخصصی منابع آب ایران و مهندسی آب و فاضلاب كشور به منظور تعیین تكلیف آب شیرین كن با ظرفیت 22 هزار و 500 متر مكعب در روز برای شهر برازجان و انشعابات و روستاهای پیرامون از طریق كمیسیون تخصیص وزارت نیرو پیگیری و اقدام شود.
آب شهرستان دشتستان از سه منبع خط آبرسانی كازرون، خط كوثر و منابع زیر زمینی تامین می شود و روزانه 37 هزار متر مكعب از خط كازرون، پنج هزار و 200 مترمكعب از خط كوثر و پنج هزار و 800متر مكعب از منابع زیرزمینی تامین می شود.
آب بخش های ارم و بوشكان تنها وابسته به منابع محلی و زیر زمینی، بخش قابل توجهی از بخش شبانكاره وابسته به خط آبرسانی كوثر و سایر نقاط شهرستان از خط آبرسانی كازرون و به صورت پراكنده همراه با منابع محلی تامین می شود.
با توجه به زیر تاثیر قرارگرفتن منابع آب به علت خشكسالی های چندین ساله بیشتر زمان های سال حجم آب قابل تامین از خط آبرسانی كازرون با نوسان و كاهش تا میزان 50 قرار دارد به همین علت بسیاری از نقاط شهرستان به ویژه شهرهای برازجان و بخش آبپخش و تعدادی از روستاهای این مناطق در معرض تنش آبی شدید قرار دارند.
دشتستان از لحاظ گستره بزرگ ترین و از حیث جمعیت با داشتن بیش از 250 هزار نفر سكنه پس از بوشهر دومین شهرستان استان است.
6047/6043
۰ نفر