۲۴ خرداد ۱۳۹۷، ۱۸:۲۸
کد خبر: 82943227
T T
۰ نفر

آیین های عید فطر نماد وحدت و نوعدوستی در كردستان

۲۴ خرداد ۱۳۹۷، ۱۸:۲۸
کد خبر: 82943227
آیین های عید فطر نماد وحدت و نوعدوستی در كردستان

سنندج - ایرنا - عید سعید فطر در كردستان هر سال با آیین های خاصی برگزار می شود و مردم پس از اقامه نماز عید در مساجد و تكایا، به دیدار اقوام و آشنایان می روند كه نماد وحدت و نوعدوستی در آنها نمایان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیین های عید فطر در كردستان با شكوه و احترام خاصی برگزار می شود، خریدهای عید، پوشیدن لباس نو، اقامه نماز، زیارت اهل قبور، پرداخت زكات فطره از آیین های این روز است.
مردم كردستان از چند روز مانده به عید سعید فطر خود را برای برگزاری این روز كه در اینجا از آن به عید رمضان یاد می شود، آماده و برای پذیرایی از مهمانان تدارك خاصی می بینند.
در این روزها بازارهای استان شاهد جنب و جوش خاصی از حضور مردم است و خانواده ها خریدهای لازم را برای این عید كه به آن كاسه جه شن می گویند، انجام می دهند.
مواد غذایی و خوراكی، میوه و سبزیجات، پوشاك و البسه نو از جمله این خریدهاست البته بازاریان نیز این فرصت استفاده كرده و با عرضه تازه ترین محصولات خود توجه مشتریان را جلب می كنند.
البته امسال با توجه به افزایش قیمت كالاها قدرت خرید شهروندان تا حدودی پایین آمده و خانواده های كم توان شاید تمام اعضای خانواده نتوانند برای عید بزرگ فطر البسه نو خریداری كنند.
در روز عید اعضای خانواده بیشتر لباس های محلی كُردی می پوشند و همین امر بر زیبایی های این عید در بین كردستانی ها می افزاید.
خانواده های كردستان طبق رسمی دیرینه غذای عید را در نوبت صبحانه صرف می كنند به همین دلیل اگر یكی از اعضای خانواده در شهری دیگری هم اقامت داشته باشد، شب قبل از عید یا صبح زود خود را به جمع خانواده می رساند.
در این وعده در بیشتر خانواده ها غذای بسیار مفصلی كه بیشتر برنج و خورشت است، تهیه و آشپز بر عهده مادر خانواده است كه بعد از اقامه نماز صبح، تدارك غذای عید را می بیند.

** نماز عید سعید فطر
عید سعید فطر در كردستان علاوه بر رسانه ها، بعد از نماز عشا با سر دادن بانگ الله اكبر (سه مرتبه)، لا اله الا الله، الله اكبر و لله الحمد و جمع خوانی حاضران در مساجد اعلام می شود.
اگر تا زمان نماز عشا، پایان ماه رمضان از سوی مسئولان و روحانیون اعلام شد، پس از سلام نماز عشا، نمازگزاران تكبیرها را شروع می كنند اما اگه این اعلام با تاخیر باشد، مومنان باید پس از اعلام به مسجد بروند و با سردادن این تكبیر فرا رسیدن عید را اعلام كنند.
نماز عید در كردستان قبل از طلوع خورشید در مساجد اقامه می شود، این نماز 2 ركعتی و دارای یك خطبه كوتاه است، خطبه نماز عید بیشتر در مورد فضیلت ماه مبارك رمضان و لزوم دستگیری از نیازمندان و خانواده های بی بضاعت است و این نماز خطبه سیاسی ندارد.
پس از پایان خطبه، نماز 2 ركعتی عید به صورت جماعت اقامه می شود و در پایان نمازگزاران به صورت زنجیری ضمن تبریك عید، از همدیگر حلالیت می طلبند.
از دیگر آیین های زیبا عید در كردستان وحدت و اتحاد بین مسلمانان اهل تشیع و تسنن است، در این روز همه در كنار هم عید بزرگ فطر را جشن می گیرند.
در برخی از مناطق استان بویژه در روستاها، مسلمانان شیعی و سنی در یك مسجد و در یك صف واحد نماز عید را اقامه می كنند و این زیباترین نماد وحدت در كردستان است.
نمازگزاران پس از اقامه نماز برای قرائت فاتحه و زیارت اهل قبور به آرامستان ها می روند و در پایان برای صرف غذای عید به خانه بر می گردند.
دیگر اعضای خانواده نیز كه در نماز عید مشاركت نكرده اند، منتظر نمازگزاران می مانند و پس از تبریك عید، صرف غذا(در وعده صبحانه) را شروع می كنند.

** پرداخت زكات فطریه (سه ر فتره) در كردستان
یكی دیگر از آیین های عید فطر در كردستان پرداخت زكات فطره است كه در اینجا به آن فتره یا سه ر فتره می گویند، میزان زكات فطره هر سال توسط شورای افتای كردستان تعیین و اعلام می شود.
امام جمعه سنندج می گوید: شورای افتا كردستان (اجماع روحانیون اهل سنت) مبلغ زكات فطریه را برای سال جاری 60 هزار ریال برای هر نفر تعیین كرده است.
ماموستا عبدالرحمان خدایی اظهار داشت: میزان زكات فطریه بر اساس قوت غالب منطقه (در حدود سه كیلوگرم گندم) تعیین شد كه امسال طبق اعلام شورای افتا برای هر نفر 60 هزار ریال است.

** دایر شدن پایگاه های جمع آوری زكات فطریه
برای جمع آوری زكات فطریه و توزیع سریع آن در بین نیازمندان، دستگاه های مختلفی از جمله كمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی كردستان اعلام آمادگی كردند.
معاون توسعه مشاركت های مردمی كمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: در روز عید سعید فطر پایگاه های جمع آوری زكات فطریه در مساجد و مراكز نیكوكاری این استان برای جذب كمك های مردم دایر می شود.
هیوا رحیمی اظهار داشت: براساس برنامه ریزی های انجام شده كمیته امداد، زكات فطریه و كفاره مردم خیر و روزه دار كردستان در مساجد و مصلاهای برگزاری نماز عید، 14 مركز نیكوكاری و 10 پایگاه سیار جمع آوری می شود.
وی با بیان اینكه علاوه بر مساجد، دفاتر كمیته امداد در سراسر استان نیز آماده دریافت زكات فطریه هستند، افزود: پرداخت زكات از طریق پایگاه اطلاع رسانی زكات استان به آدرس zakatemdad.ir نیز یكی از روش های پرداخت است.
معاون توسعه مشاركت های مردمی كمیته امداد امام خمینی(ره) كردستان به هزینه كرد زكات فطریه جمع آوری شده نیز اشاره كرد و یادآور شد: زكات جمع آوری شده هر مسجد در سراسر استان با نظر هیات امنای همان مسجد صرف كمك به نیازمندان آن منطقه خواهد شد.

** بكارگیری 48 دستگاه اتوبوس و تاكسی در سنندج
مردم كردستان بنابر سنت دیرینه و اعتقادات خود در روز عرفه یك روز قبل از عید سعید فطر به دیدار اهل قبور و متوفیان خود در آرامستان ها می روند و این روز را به قرائت فاتحه در جوار اموات خود می پردازند.
رفتن شهروندان به آرامستان ها، باعث ببروز مشكلات ترافیكی در این مناطق می شود و شهرداری های استان برای این امر تدابیر خاص می اندیشند.
یكی از شهرهای استان كه جابجایی زایران در روز عرفه با مشكلاتی همراه است شهر سنندج است كه امسال شهرداری برای رفع این مشكل تمهیدات لازم را انجام داده است.
سرپرست سازمان آرامستان های شهرداری سنندج گفت: برای رفاه حال زائرین و زیارت كنندگان اهل قبور در روز عرفه عید سعید فطر، 48 دستگاه اتوبوس و تاكسی شهروندان سنندجی را به مقصد بهشت محمدی جابجا می كنند.
توفیق سرافراز اظهار داشت: یكی از مهمترین مشكلات در روز عرفه عید فطر (روز پنجشنبه) ترافیك سنگین مسیر آرامستان بهشت محمدی است كه با هدف كاهش بار ترافیكی و سهولت تردد شهروندان تمهیدات لازم از سوی شهرداری و سایر نهادهای متولی انجام شده است.

** دید و بازدید
دید و بازدیدهای عید فطر پس از اقامه نماز آغاز و تا غروب و حتی شب نیز ادامه دارد و مردم هر محله برای عید دیدنی به خانه همسایه ها می روند و با شربت و شیرینی از همدیگر پذیرایی می كنند.
در این روز اگر از قبل كدورتی بین 2 نفر یا 2 خانواده پیش آمده باشد با مشاركت تعدادی از فامیل و اهالی محل آیین آشتی كنان برقرار می شود.
دادن هدیه از سوی بزرگترها به فرزندان بویژه خردسالان یكی دیگر از زیبایی های این عید در كردستان است كه لذت آن تا سال ها در ذهن بچه ها باقی می ماند.

** مولودی خوانی و دف نوازی
در برخی از مساجد و تكایا استان آیین مولودی خوانی و دف نوازی نیز برگزار می شود و خیرین با توزیع برخی اقلام در بین نیازمندان زیبایی خاصی به این روز می بخشند.
برخی از مردم كردستان پس از عید فطر و در روز دوم شوال اگر روزه قضا داشته باشند، به مدت 6 روز روزه می گیرند كه به این رسم قدیمی ششلان می گویند.
از هر منظری به آیین های عید سعید فطر در كردستان بنگری می توانی زیبایی، نوعدوستی و اتحاد را در آن ببینی.
3020/9102