۲۵ خرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۰۹
کد خبر: 82943707
T T
۰ نفر
چند نكته كليدي براي روزهاي سخت پيش از كنكور

تهران- ايرنا- كارشناس مسائل آموزش و پرورش اظهار داشت: تا برگزاري كنكور 97 كمتر از 20 روز باقي مانده است و داوطلبان اين رقابت سنگين بايد چند نكته كليدي را مدنظر قرار دهند تا بتوانند اين روزهاي سخت را سپري كنند.

مهدي بهلولي روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار حوزه آموزش ايرنا اظهار داشت: كساني كه با داوطلبان كنكور سر و كار دارند مي دانند كه اين روزها براي اين افراد و به ويژه داوطلباني كه پذيرش در دانشگاه هاي برتر كشور را مد نظر دارند، روزهاي سختي است.
وي با بيان اين كه تسلط بر حجم بالاي مطالبي كه در كنكور مورد پرسش قرار مي گيرد اضطراب زاست، افزود: داوطلبان كنكور، اين روزها با اين دلهره به سر مي برند كه مطالب فراگرفته شده را در جلسه كنكور از ياد ببرند.
وي ادامه داد: زمان اندك باقي مانده و حجم زياد مطالبي كه بايد خوانده يا مرور شود برنامه مطالعاتي دقيق مي طلبد؛ برنامه اي كه اجراي آن روزانه حدود 10 ساعت از زمان دانش آموز را به خود اختصاص مي دهد و كاري خسته كننده است.
اين كارشناس آموزشي يادآور شد: اين موارد و نكته هاي ديگري كه به خاطر حضور چند دهه اي كنكور در جامعه ما كمابيش نزد همگان آشناست، سبب مي شود كه بتوانيم از اين روزها، با عنوان 'روزهاي سخت كنكوري ها' نام ببريم.
بهلولي توضيح داد: نخستين نكته اي كه در آستانه برگزاري كنكور بايد رعايت شود حفظ آرامش در فضاي خانواده است؛ خانواده هايي كه داوطلب جدي كنكور دارند بايد دقت كنند كه با كارها و برنامه هاي نسنجيده، بيش از پيش بر اضطراب آنها نيفزايند.
وي تصريح كرد: تغذيه مناسب هم اهميت دارد و خانواده ها تا جايي كه امكان دارد بايد برنامه غذايي مقوي در اختيار داوطلب كنكور قرار دهند.
كارشناس حوزه آموزش و پرورش بيان داشت: دانش آموزان و داوطلبان كنكور خود بايد بدانند كه اين روزها، زمان حل تست و يادآوري مطالبي است كه در گذشته خوانده اند. اگر دانش آموزي بر آزمون هاي دوره هاي قبل تسلط كافي دارد مي تواند به سراغ تست هاي تاليفي برود و از آنها نيز براي آماده نگه داشتن خود استفاده كند.
بهلولي اظهار داشت: اما به نظر مي رسد تمركز بر كنكور سال هاي گذشته و حل تست هاي به اصطلاح استاندارد، بهترين كاري است كه داوطلبان كنكور مي توانند در زمان باقي مانده انجام دهند البته هنوز هم براي مطالعه موضوعي درس ها و حل تست ها به صورت موضوعي زمان باقي است.
وي با اشاره به اينكه دانش آموزان مي توانند با توجه به دانش و علاقه خود، فصل ها و موضوعات خاصي را انتخاب و تست هاي مربوط به آنها را حل كنند، اضافه كرد: اين روزها، بيشتر بايد با تست زدن موضوعي كه به آن تست زدن افقي هم گفته مي شود و تست زدن كلي سپري شود تا دانش آموزان كاملا در فضاي كنكور و تست هاي آن قرار گيرند.
به عقيده اين كارشناس مسائل آموزش و پرورش، در هر هفته بايد تست هاي دستكم يك يا دو كنكور سال هاي گذشته در زمان معين آن توسط دانش آموز كار شود و نكته مهمي كه مي تواند در كاهش اضطراب كنكور موثر واقع شود، اين است كه كنكور يك رقابت نسبي است و داوطلبان با يكديگر مقايسه مي شوند و اگر پرسش هاي يك درس خاص، سخت باشد تقريبا براي همه سخت است و اگر آسان باشد تقريبا براي همه آسان است.
بهلولي با تاكيد بر اينكه تنظيم خواب داوطلبان كنكور در اين فرصت باقي مانده نيز مساله مهمي است چرا كه كم خوابي مي تواند به شدت بر توان ذهني افراد اثر منفي بگذارد، ادامه داد: براي روزهاي آينده بايد حدود 7 ساعت خواب شبانه در نظر گرفت؛ گرچه برخي از دانش آموزان عادت به مطالعه در شب دارند و تغيير عادت در روزهاي باقي مانده توصيه نمي شود اما در كل، بيدار ماندن در شب، قدرت فكر انسان و كارآيي او را در طول روز كاهش مي دهد.
وي همچنين گفت: كنكور يكي از آسيب زا ترين پديده هاي آموزشي است كه بايد برچيده شود زيرا مشكل بزرگ كنكور، كاهش معنا و مفهوم آموزش است.
اين كارشناس آموزشي اظهار داشت: كنكور به آموزش، جهت و خط مي دهد و باعث تحريف معناي آن مي شود. برخي همچون زنده ياد توران ميرهادي و برخي ديگر از صاحبنظران به جاي واژه 'Education ' كه هم اكنون آموزش و پرورش ترجمه مي شود واژه 'فرهيزش' به معناي فرهيخته سازي را پيشنهاد مي دهند بر اين اساس خوب تست حل كردن و موفقيت در كنكور، لزوما به معناي فرهيختگي نيست.
علمي**1883**2017*1724
۰ نفر