۲۶ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۵۴
کد خبر: 82944068
T T
۰ نفر

پيش نويس دستورالعمل راهبري شركتي در بورس تهيه شد

۲۶ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۵۴
کد خبر: 82944068
پيش نويس دستورالعمل راهبري شركتي در بورس تهيه شد

تهران - ايرنا - رييس اداره امور حسابرسي و گزارشگري مالي سازمان بورس و اوراق بهادار، از تهيه نسخه دوم پيش نويس دستورالعمل راهبري شركتي و نظرخواهي عمومي در اين خصوص در سامانه جامع اطلاع‌رساني ناشران (كدال) به شماره پيگيري 447129 خبر داد.

نخستين پيش‌نويس دستورالعمل راهبري شركتي در سال 1392 با همكاري شركت بورس و اوراق بهادار تهران تهيه و پس از بررسي در كميته استانداردها و آموزش سازمان بورس و اوراق بهادار براي نظرخواهي عمومي منتشر شد.
به گزارش ايرنا از سازمان بورس و اوراق بهادار، ميثم قاسمي روز شنبه اظهار داشت: نسخه دوم با در نظر گرفتن اصلاحات و پيشنهادهاي فعالان بازار كه در سال 1392 در خصوص پيش‌نويس اوليه ارائه شده بود، پس از بررسي در كارگروه راهبري شركتي با حضور نمايندگاني از وزارت امور اقتصادي و دارايي، سازمان حسابرسي، بيمه مركزي، صنعت بانكداري، صنعت بيمه، برخي از حسابرسان معتمد سازمان و بخش خصوصي، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران و رييس سازمان بورس و اوراق بهادار تهيه شده است.
وي با بيان اينكه در سال‏هاي اخير، راهبري شركتي به يكي از جنبه ‏هاي اصلي و پوياي دنياي تجارت تبديل شده و توجه به آن به طور چشمگيري رو به افزايش است، افزود: امروزه ايجاد اعتماد و درستي كسب و كار ابزارهاي ضروري براي جذب سرمايه‌گذاران به شمار مي‌رود.
قاسمي ادامه داد: از طرف ديگر، انجام فعاليت‌هاي تجاري و اقتصادي، شامل مجموعه‌اي از مسووليت‌ها در قبال جامعه، چالش‌هاي متعدد در حوزه‌هاي اقتصادي، اجتماعي، اخلاقي و زيست محيطي، حقوقي و ... است.
به گفته وي، راهبري شركتي به معني تنظيم روابط ذي‌نفعان شركت شامل سهامداران خرد، سهامداران عمده، سهامداران نهادي، مديران اجرايي، اعضاي هيات‌مديره، پرسنل شركت، دولت و قانون‌گذاران است.
قاسمي توضيح داد: در راهبري شركتي، روابط به‌گونه‌اي تعريف مي‌شود كه همگي ذينفعان احساس كنند سيستم مديريت واحد تجاري به درستي و صحت عمل مي‌كند و منافع همه افراد را در نظر دارد.
رييس اداره امور حسابرسي و گزارشگري مالي سازمان بورس و اوراق بهادار تصريح كرد: با توجه به ماهيت هدايتي، نظارتي و كنترلي راهبري شركتي در تصميم‌سازي و اجرا و نقش قابل توجه در خلق ارزش براي تمام ذي‌نفعان، پياده‌‌سازي راهبري شركتي در راستاي افزايش شفافيت، ايفاي مسووليت پاسخگويي و ارتقاي سطح كارآيي و اثر بخشي عمليات به مهم‌ترين دغدغه‌ مراجع مختلف نظارتي و اجرايي تبديل شده است.
قاسمي با اشاره به اينكه تدوين ساز و كاري نظام‌مند، در بستري قانوني براي پياده ‌سازي رويه‌هاي راهبري شركتي از سال‌هاي گذشته مد نظر هيات مديره سازمان بورس و اوراق بهادار قرار گرفته است، افزود: در اين سال‌ها، دستورالعمل كنترل‌هاي داخلي، منشور كميته حسابرسي و منشور حسابرسي داخلي در سال 1391 به تصويب هيات مديره سازمان بورس و اوراق بهادار رسيدند كه تا حدي بستر پياده‌سازي دستورالعمل راهبري شركتي را آماده كردند.
به گفته قاسمي، در اين پيش‌نويس به موضوعات قابل‌توجهي در بحث اعضاي هيات مديره و استقلال اعضاي هيات مديره، پاسخگويي و افشاي اطلاعات، مجامع عمومي صاحبان سهام پرداخته شده است.
وي از تمامي مديران شركت‌هاي بورسي و فرابورسي، شركاي موسسات حسابرسي معتمد سازمان، استادان دانشگاه و دانشجويان و دست‌اندركاران بازار سرمايه كشور، سهامداران و ديگر ذينفعان دعوت كرد تا در اين نظرخواهي شركت و ديدگاه هاي و پيشنهادهاي اصلاحي خود را تا ششم تير امسال از طريق شماره دورنگار 02188671575 يا آدرس ايميل CorporateGovernance@SEO.IR به سازمان بورس ارسال كنند.
اقتصام**6984**1569