۲۸ خرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۲۵
کد خبر: 82945468
T T
۰ نفر

ستاری: محصولات شركت های دانش بنیان بیمه می شوند

۲۸ خرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۲۵
کد خبر: 82945468
ستاری: محصولات شركت های دانش بنیان بیمه می شوند

تهران- ایرنا- معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با اشاره به رایزنی با وزارت تعاون،كار و رفاه اجتماعی گفت: محصولات شركت های دانش بنیان با ابلاغ آیین نامه تفاهم نامه با این وزارتخانه و سازمان تامین اجتماعی به زودی بیمه می شوند.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دكتر سورنا ستاری امروز (دوشنبه) در آیین افتتاح مركز رشد دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی اظهار داشت: بعد از جلسات مفصل با سازمان تامین اجتماعی به تفاهم نامه ای با دكتر ربیعی رسیدیم كه آیین نامه آن طی هفته جاری ابلاغ می شود و كار شركت های دانش بنیان را تسهیل می كند.
وی ادامه داد: زیست بومی برای شركت های دانش بنیان ایجاد كرده ایم كه بخشی از آن مربوط به مسائل گمرك، دسترسی به تسهیلات ارزان قیمت، نزدیكی با سرمایه گذاران و صندوق های سرمایه گذاری خطرپذیر است‌.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری‌ با اشاره به قانون حمایت از شركت های دانش بنیان تاكید كرد: این قانون شامل 7 پایه اصلی است كه ما شركت ها را در این حوزه ها حمایت می كنیم، بیمه نیز یكی از پایه های آن است كه موجب بهبود كسب و كار شركت ها می شود.
ستاری با اشاره به جزئیات بیشتر این بیمه ادامه داد: بر اساس تفاهم صورت گرفته در تهران دو مركز تخصصی برای ارزیابی این محصولات باید ایجاد شود تا ارزیاب های بیمه كه خود متخصص هستند محصولات را بعد از ارزیابی بیمه كنند و به این شكل بخشی از جرایم و حتی نقض حقوق شركت ها نیز رفع شود.
رئیس دانشگاه خواجه نصیر نیز در این آئین گفت: مركز رشد این دانشگاه كه همزمان با نودمین سال تاسیس دانشگاه در فضایی داخل دانشكده مهندسی مكانیك تاسیس شده است، فعالیت های 7 شركت دانش بنیان و شماری از استارتاپ های وابسته به دانشگاه را سامان داده است.
دكتر علی خاكی صدیق افزود: محلی كه امروز به عنوان مركز رشد افتتاح شد تا 2 سال قبل محلی متروكه و انبارمانند بود كه با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سامان گرفت.
وی ادامه داد: این مركز هنوز نیاز به زیرساخت هایی دارد كه امیدواریم در آینده بخشی از بودجه دانشگاه صرف فعالیت های كسب و كار و تجاری سازی محصولات در این مركز شود.

***درصد قابل توجهی از درآمد دانشگاه ها باید از فروش فناوری حاصل شود
ستاری همچنین در مورد ضرورت تاسیس مراكز رشد در دانشگاه ها توضیح داد: تاسیس مراكز نوآوری موجب تمركز در فعالیت های تجاری سازی، ثبت ایده و تبدیل ایده به محصول در دانشگاه ها می شود.
وی ادامه داد: اگر یك دانشجو بداند چطور می تواند اختراع خود را تجاری سازی كند و دسترسی آسان تری به امكانات داشته باشد، سریع تر به محصول می رسد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اهمیت زیست بوم نوآوری گفت: یك پایه عمده این زیست بوم تفكری است كه باید در دانشگاه ها شكل بگیرد و دانشجو نباید لزوما فكر كند خروجی كار او پایان نامه كارشناسی ارشد، رساله دكتری یا مقاله باید باشد.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری تصریح كرد: دانشگاه ها نیز باید به این مرحله برسند كه درصد قابل توجهی از درآمدهای آنها از محل فروش فناوری های شركت های دانش بنیان و ارزش دادن به خلاقیت های دانشجویان باشد.
وی گفت: اگر اهمیت دادن به خلاقیت و تشكیل زیست بوم نوآوری در دانشگاه ها آغاز شود، به دلیل درآمدزا بودن مراكز رشد و داشتن سهام دانشگاه ها در شركت های دانش بنیان به نوعی به استقلال مالی دانشگاه ها كمك می شود.
ستاری همچنین با اشاره به نقش دولت در این امر توضیح داد: دولت باید سرمایه گذاری و تامین زیرساخت ها را برعهده داشته باشد و نباید به شركت ها كمك مالی مستقیم بكند.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف تصریح كرد: اگر دولت وارد حمایت مستقیم مالی از شركت ها شود آنها نمی توانند به صورت رقابت پذیر در محیط فعالیت كنند؛ زیرا در محیط كسب و كار خارج از دانشگاه صدها شركت داخلی و خارجی حضور دارند.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری همچنین به قانون حمایت از شركت های دانش بنیان اشاره كرد و گفت: با این كه دولت نباید از این شركت ها به صورت مستقیم حمایت مالی بكند، این قانون به صورت چتر گسترده از شركت های داخل مراكز رشد و نوآوری دانشگاه ها و به طور كلی از شركت های دانش بنیان حمایت می كند و می تواند موجب تشكیل و تقویت زیست بوم نوآوری شود.

علمی**9157**1440
۰ نفر