۲۸ خرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۴۶
کد خبر: 82945497
T T
۰ نفر
33 هزار پایگاه تابستانی میزبان 5 میلیون دانش آموز

تهران-ایرنا - معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینكه شعار امسال برنامه های اوقات فراغت 'حمایت از كالاهای ایرانی، هر دانش آموز یك مهارت' است،گفت: حدود 33 هزار پایگاه تابستانی آماده پذیرایی از 5 میلیون دانش آموز است.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، علیرضا كاظمی روز دوشنبه در نشست خبری با موضوع اوقات فراغت و فعالیت های تابستانی دانش آموزان اظهار داشت: این پایگاه ها شامل مدارس فعال و توانمند، مجتمع های ورزشی و كانون های درون و برون مدرسه، هزار و 200 كانون فرهنگی و تربیتی، 750 دارالقرآن و مراكز كانون پرورش فكری است.
وی تصریح كرد : سال 95 با 24 هزار پایگاه تابستانی چهار میلیون و 223 هزار دانش آموز و در سال 96 با 31 هزار و 39 پایگاه حدود 4 میلیون و 275 هزار دانش آموز از برنامه ها استفاده كردند.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد : برای اولین بار امسال با دستور وزیر آموزش و پرورش تمامی فعالیت های تابستانی تجمیع و در قالب یك دستورالعمل به استان‌ها ابلاغ شد، گفت : در نهایت یك بسته سیاستی را در اختیار استان ها قرار دادیم.
كاظمی یادآور شد : رویكرد برنامه های اوقات فراغت دانش آموزان در تابستان عدالت بخشی، مهارت آفرینی، مهارت های اجتماعی، حمایت از كالاهای ایرانی، تمركز بر فعالیت های نرم فرهنگی، توجه به مناطق محروم و روستایی، تقویت روحیه خودباوری، مسئولیت پذیری و بستری برای رشد و شكوفایی استعدادهای دانش آموزان است.
وی افزود : از آنجا كه عصاره سند تحول، تعلیم و تربیت ساحتی با تمركز بر ساحت های غیر علمی است ما نیز تاكید داریم فرصت تابستان را بر ساحت غیرعلمی متمركز كنیم زیرا به اندازه كافی در طول سال تحصیلی بر ساحت علمی پرداخته می شود.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به برنامه‌های دستگاه های مختلف زیر مجموعه وزارت آموزش و پرورش در ایام تابستان اشاره كرد و گفت: كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان با 9 برنامه، معاونت تربیت بدنی و سلامت با 10 برنامه، معاونت پرورشی و فرهنگی با 37 برنامه، سازمان دانش آموزی با 6 برنامه، اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان با 14 برنامه، سازمان بسیج دانش آموزی با 4 برنامه و سازمان جمعیت هلال احمر با ۸ برنامه به استقبال دانش آموزان در ایام تابستان می روند.
كاظمی با بیان اینكه در مجموع برنامه های اوقات فراغت دانش آموزان ۸ هفته به طول می انجامد، اظهار داشت: آیین افتتاحیه این برنامه‌ها نهم تیرماه در مراسمی نمادین در سراسر كشور و در تهران در كانون فرهنگی تربیتی سلمان فارسی منطقه ۱۰ برگزار می شود.
وی افزود: تمامی برنامه ها، اماكن و مراحل پیش ثبت نام در پایگاه های اوقات فراغت دانش آموزان در سامانه tabestan.medu.ir در دسترس خانواده ها قرار گرفته است و آنها می توانند با وارد كردن كد ملی دانش آموز وارد سامانه شده و رشته های مورد نظر و مكان هایی كه برنامه ها ارائه شده است را مشاهده كنند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تصریح كرد: از خانواده‌ها انتظار داریم به این فرصت استثنایی بها دهند زیرا برنامه های اوقات فراغت وزارت آموزش و پرورش كه در قالب سبد برنامه های تابستانی تدارك دیده شده، می تواند به توانمندسازی و شكوفایی استعدادهای دانش آموزان كمك كند.
كاظمی بیان داشت: همچنین از اصناف، كسبه و كارخانجات نیز درخواست داریم زمینه جذب و به ‌كارگیری و توسعه مهارت های حرفه ای را برای دانش آموزان فراهم كنند زیرا بسیاری از دانش آموزان علاقه مند به فعالیت در محیط كسب و كار هستند و از آنجا كه آموزش و پرورش با محدودیت های بسیاری مواجه است دستگاه‌ها می‌توانند امكانات خود را در اختیار ستادهای اوقات فراغت دانش آموزان قرار دهند تا در راستای غنی سازی ایام تابستان برای دانش آموزان گام های مهمی برداشته شود.
وی در ادامه به برنامه های حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی در ایام تابستان اشاره كرد و گفت: در مجموع ۳۷ برنامه طراحی شده كه ۱۷ برنامه آن ملی و مهمترین برنامه شامل برگزاری سی و ششمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز با همكاری سازمان اوقاف و امور خیریه است كه در مجموع حدود ۷ میلیون دانش‌آموز در مرحله آموزشگاهی در این دوره از مسابقات شركت كرده اند.
معاون وزیر آموزش و پرورش از برگزاری سومین دوره مسابقات قرآن ویژه فرهنگیان، برگزاری اردوی بنیاد علوی برای دانش آموزان مناطق محروم با حضور بیش از ۱۰ هزار نفر، برگزاری اردوی زیارتی اولی ها برای ۱۰ تا ۱۵ هزار دانش آموز با همكاری آستان قدس رضوی، برگزاری اردوی راهیان نور غرب و شمال غرب كه از ۱۰ تیر ماه آغاز می‌شود و ۱۰ هزار دانش‌آموز در این اردوها شركت می‌كنند و برگزاری اردوی مناطق مرزی با حضور هزار و 50 دانش آموز را از دیگر برنامه های این معاونت در ایام تابستان عنوان كرد.
كاظمی همچنین برگزاری جشنواره مسابقات فرهنگی هنری با حضور ۲ هزار و ۲۰۰ دانش‌آموز برگزیده و نخبه فرهنگی و هنری، برگزاری ۱۸ كنگره ملی پرسش مهر ریاست جمهوری كه در مجموع ۵ میلیون دانش‌آموز و خانواده آنها در این مسابقه شركت كردند و برگزاری جشنواره گلدسته های سبز در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب برای دعوت به نماز كه از ۱۹ اردیبهشت شروع شده و تا اول مهر ادامه دارد را در ردیف دیگر برنامه های معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش در تابستان امسال برشمرد.
وی اظهار داشت: در حوزه تربیت بدنی و سلامت نیز حدود یك میلیون و 500 هزار دانش آموز در ۱۱۰ هزار كلاس كانون‌های مدرسه حضور یافته و جذب فعالیت های تابستانی می شوند.
معاون وزیر آموزش و پرورش یادآورشد: برگزاری اردوهای آموزشی - تشكیلاتی طلایه داران فردا در ۳۱ استان برای ۲۰ هزار دانش آموز، برگزاری اردوهای آموزشی با موضوع فضای مجازی و دوره مهارت افزایی دانش آموزان و طرح كندوی كتاب از جمله برنامه‌های اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در ایام تابستان است.
كاظمی با اشاره به اینكه سازمان دانش آموزی نیز در یك هزار و ۵۱۶ پایگاه اوقات فراغت برنامه هایی را برای بیش از دو میلیون دانش آموز تدارك دیده است، اضافه كرد: برگزاری اردوهای زیارتی اماكن مقدس مشهد، قم و جمكران برای ۳۰ هزار دانش آموز، برگزاری كنگره و مجمع عمومی سازمان دانش آموزی برای ۳۰۰ نفر، برگزاری دوره های آموزشی تربیت مدرس و اردوی ملی پیشتازان و فرزانگان را از دیگر برنامه های این سازمان در ایام تابستان برشمرد.
وی با بیان این مطلب كه سازمان بسیج دانش‌آموزی نیز اردوی طرح هجرت ۱۰ روزه را به منظور مرمت و زیباسازی مدارس در تابستان امسال به اجرا در می آورد، یادآور شد: سال گذشته حدود ۷۰ هزار دانش آموز در این اردو شركت كردند و پیش‌بینی می‌شود امسال این تعداد افزایش داشته باشد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش یكی از مهمترین برنامه های سازمان بسیج دانش آموزی و برگزاری دوره تشكیلاتی - تربیتی یاران ولایت ویژه دانش آموزان دوره متوسطه دوم به منظور پذیرش مسئولیت بسیج مدارس ذكر كرد و با بیان اینكه این دوره برای ۱۸ هزار دانش آموز برگزار می شود از برگزاری اردوهای دانش آموزی دوستی و دایر كردن پایگاه اوقات فراغت در ۳۱ استان و ۳۷۱ شهر ویژه تشكل های سازمان جمعیت هلال احمر به عنوان برنامه های این سازمان در ایام تابستان نام برد.

* برگزاری 13 هزار و 500 اردوی دانش آموزی در 8 ماه گذشته
كاظمی ادامه داد: از ابتدای مهر تا پایان اردیبهشت 13 هزار و 500 اردو در سطح كشور برگزار شده است كه هزار و 544 اردو با قطار، ۱۶۹ مورد به صورت هوایی، ۳۳ مورد دریایی، ۲۲ هزار و ۷۱ مورد نیز با اتوبوس انجام شده است.
وی با بیان اینكه در مجموع یك میلیون و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز از فضای اردویی در این مدت استفاده كرده اند، گفت: ارتقای ضریب امنیت اردوها از مهمترین سیاست‌های آموزش و پرورش است كه با برنامه هایی همچون ایجاد مركز كنترل اردویی كه دستاورد آن كاهش ۳۰ درصدی حوادث در اردوهای دانش آموزی بوده، برگزاری دوره های آموزشی برای۱۶۰ هزار نفر از همكارانی كه آمادگی برای كمك به برگزاری اردوها را داشته‌اند در قالب ۳۲ ساعت آموزشی و بازنگری شیوه ها و دستورالعمل های اردویی این سیاست دنبال شده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینكه تقویت اردوهای راهیان نور را در دستور كار داریم، گفت: با توجه به ظرفیت و فضای لازم در حوزه تربیتی، این اردوها فرصت طلایی برای ارائه آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان تلقی می شود كه با كمك بسیج و سپاه این اردوها را تقویت خواهیم كرد.
كاظمی دیگر برنامه‌های این معاونت را توجه به دانش آموزان مناطق محروم برای برخورداری از حوزه‌های منطقه‌ای و استانی برشمرد و افزود: دستورالعمل برگزاری اردوهای یك روزه منطقه ای با رویكرد هویت بخشی، مهارت آموزی و حمایت از كالای ایرانی تدوین شده و آخرین مراحل را برای ابلاغ می‌گذراند.
وی تصریح كرد: به دنبال این هستیم تا اردوهای ورزشی، علمی، كارآفرینی و قرآن را در استان ها با مشاركت بخش خصوصی طراحی كنیم تا دانش آموزان با توجه به سلیقه خود در این اردوها شركت كنند.
كاظمی با اشاره به اینكه از بخش خصوصی درخواست داریم در این زمینه و در چارچوب ضوابط به كمك آموزش و پرورش بیایند، گفت: تلاش می‌كنیم ضریب امنیت اردوها افزایش یابد و نگاه ما این است كه این اردوها در روزهای پنجشنبه برگزار شود.
وی توجه به مهارت ها و فضایل اخلاقی، مهارت های اجتماعی و ارتباطی را محور دیگر فعالیت های معاونت پرورشی و فرهنگی برشمرد و اظهار داشت: آموزش مهارت های اجتماعی به دانش آموزان را در دو بخش برنامه درسی رسمی و ملی و فوق برنامه دنبال می كنیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح كرد: در قالب برنامه درسی رسمی، درس تفكر و سبك زندگی اسلامی با طراحی 10 مهارت و 12 سرفصل طراحی شده است كه این مهارت ها شامل آداب و مهارت های زندگی، دوست یابی، حل مساله، مهارت نه گفتن، تصمیم‌گیری، همدلی، درك متقابل، كنترل خشم، دوران بلوغ و كنترل استرس و اضطراب است.
كاظمی ادامه داد: ۱۲ سرفصل نیز شامل سرفصل هایی همچون مدیریت استرس، ارتباط دانش آموزان با یكدیگر، حل مساله، مدیریت احساسات، تصمیم گیری، تفكر خلاق، خودآگاهی، خود شناسی و تفكر نقادانه است.
وی افزود: در حوزه فوق برنامه نیز دو برنامه توانمندسازی روانی و اجتماعی دانش آموزان و مدارس دوستدار زندگی را مدنظر داریم كه حاوی 6 فضیلت و 22 مهارت اخلاقی است كه برای دو میلیون دانش آموز دوره متوسطه اول و دوم در پایه های نهم و دهم طراحی شده است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینكه این كتاب مهرماه امسال در اختیار معلمان و دانش آموزان قرار می گیرد، در زمینه مدارس دوستدار زندگی نیز گفت: سال گذشته در 5 مدرسه شهر تهران این طرح با كمك سازمان بهزیستی به مرحله اجرا درآمد و مهرماه امسال بنا داریم در هر استان و به صورت آزمایشی در یك مدرسه اجرا كنیم.
كاظمی از مهمترین برنامه‌های این معاونت را تقویت هسته‌های مشاوره و تشكیل شبكه بزرگ همیار مشاور در حوزه مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی، برگزاری دومین دوره آموزشی بهداشت روان برای 400 هزار نفر از فرهنگیان و برگزاری دوره آزمون سلامت روان برای حدود سه میلیون دانش آموز عنوان كرد.
علمی *1883 *1440
۰ نفر