۲۹ خرداد ۱۳۹۷، ۹:۳۳
کد خبر: 82946324
T T
۰ نفر
81 طرح تحقيقاتي در حوزه كشاورزي كردستان در حال اجرا است

سنندج - ايرنا - رئيس مركز تحقيقات و آموزش كشاورزي و منابع طبيعي كردستان گفت: محققان اين استان هم اكنون 81 طرح تحقيقاتي در حوزه هاي مختلف بخش كشاورزي را در دست اجرا دارند.

محمد حسين سدري روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: در يكسال گذشته اجراي 124 طرح تحقيقاتي در كردستان آغاز شد و اكنون 43 مورد از اين طرح ها به اتمام رسيده و 81 مورد نيز در حال اجرا است.
وي افزود: طرح هاي تحقيقاتي اين استان در بخش هاي حفاظت خاك و آبخيزداري، زراعي، باغباني، آب و خاك، گياه پزشكي، دام، جنگل ها و مراتع، اقتصادي و اجتماعي و كنترل گواهي بذر و نهال اجرا مي شود.
سدري تاكيد كرد: 78 مورد از 124 مورد طرح آغاز شده مربوط به طرح هاي تحقيقاتي ملي، هفت مورد مستقل، 30 مورد خاص كردستان و سه مورد نيز ترويجي و تطبيقي است.
وي يادآور شد: در يك سال گذشته محققان كردستاني توانستند در 12 طرح يافته و دستاورد تحقيقاتي جديدي را در بخش هاي دامداري، پرورش زنبور عسل، زراعت، منابع طبيعي و مراتع بدست بياورند.
وي تهيه و تدوين 28 گزارش نهايي طرح هاي تحقيقاتي، صدور گواهي هسته‌هاي بذري (پرورشي، پيش پايه و پايه) براي هكتار 421، صدور گواهي بذور تجاري (مادري و گواهي شده) براي هفت هكتار، نظارت بر خريد 63 تن بذر تجاري و پايش كيفيت گندم توليد داخل در 500 تعداد نمونه را از ديگر اقدامات علمي اين مركز در اين مدت اعلام كرد.
سدري گفت: از ديگر اقدامات اين مركز نظارت بر توليد يك ميليون و 550 هزار اصله نهال شناسه دار، نظارت بر توليد و گواهي يك ميليون و 549 اصله نهال، نظارت بر احداث و توليد پيوندك در 50 واحد از باغات مادري و نظارت بر توليد 2 ميليون و 510 هزار رانر توليد شده گلداني توت فرنگي است.
به گزارش ايرنا، نخستين واحد و هسته تحقيقاتي بخش كشاورزي كردستان سال 1343 با عنوان اداره اصلاح و تهيه نهال و بذر تاسيس شد، اين مركز سال 1394 با عنوان مركز تحقيقات و آموزش كشاورزي و منابع طبيعي كردستان كار خود را ادامه داد.
هم اكنون 35 محقق و پژوهشگر در جمع نيروي انساني اين مركز مشغول فعاليت هستند كه 21 نفر از آنان عضو هيات علمي هستند.
اجراي بيش از 630 طرح تحقيقاتي از جمله فعاليت هاي اين مركز در در 12 سال گذشته است كه در نتيجه اين تلاش ها 205 يافته و دستاورد تحقيقاتي كاربردي، 850 مقاله علمي انگليسي و فارسي ارائه و 13 جلد كتاب نيز منتشر شده است.
در حال حاضر اين مركز با بهره مندي از چهار بخش تحقيقاتي زراعي - باغي، منابع طبيعي، علوم دامي و آبخيزداري، سه واحد تحقيقات اقتصادي - اجتماعي، كنترل و گواهي بذور نهال و اطلاع رساني، سه ايستگاه تحقيقاتيي، 2 پايگاه تحقيقاتي و سه آزمايشگاه تخصصي در امر تحقيقات و آموزش كشاوري فعاليت مي كنند.
مركز تحقيقات و آموزش كشاورزي و منابع طبيعي كردستان داراي پنج ايستگاه شامل ايستگاه سارال، ايستگاه قاملو، ايستگاه گريزه، ايستگاه بزمرخز و ايستگاه دامپروري است.
3034/9102