۳۰ خرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۴۲
کد خبر: 82947768
T T
۰ نفر
470 بیمار سرطانی از خدمات پرتو درمانی زاهدان بهره گرفتند

زاهدان - ایرنا - رئیس دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: تا كنون 470 بیمار از خدمات مركز پرتو درمانی بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) زاهدان بهره گرفتند.

دكتر سید محمد هاشمی شهری روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: فعالیت مركز رادیوتراپی و اشعه درمانی در بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) زاهدان چرخه درمان بیماران مبتلا به سرطان را در سیستان و بلوچستان تكمیل كرده و این امر مصداق بارز تحقق عدالت در سلامت است.
وی افزود: این مركز پرتو درمانی در مجاورت بخش شیمی درمانی از زمان آغاز فعالیت تا كنون به 470 بیمار سرطانی خدمات لازم را ارائه داده است.
وی تصریح كرد: طول درمان بیماران در بخش اشعه درمانی از زمان پذیرش تا پایان دوره به طور متوسط 2 تا 6 هفته است.
وی ادامه داد: بسیاری از بیمارانی كه تحت پرتو درمانی و شیمی درمانی قرار می گیرند نیاز به مراقبت های خاص دارویی، تغذیه ای و حفاظت در مقابل عفونت های مختلف دارند و بدون تردید ارائه این خدمات در محل سكونت بیماران علاوه بر ارتقای كیفیت زندگی آنان، بسیاری از مشكلات جانبی خانواده ها و همراهیان را كاهش می دهد.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی زاهدان گفت: تا قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت هزینه های سرسام آور درمان بیماری سرطان موجب می شد تا برخی از خانواده ها به منظور تامین هزینه درمان به مرحله فقر مطلق سقوط كنند و یا در مواردی شاهد بودیم كه برخی از بیماران از دریافت خدمات درمانی محروم می شدند.
دكتر هاشمی افزود: خوشبختانه متعاقب اجرای طرح تحول نظام سلامت و ابلاغ بسته رایگان شدن درمان بیماران سرطانی به دانشگاه های علوم پزشكی بسیاری از مشكلات اقتصادی خانواده بیماران برطرف شد اما با وجود این اقدام ارزشمند و خیرخواهانه، تامین هزینه مسافرت های درمانی برای سپری كردن دوره های طولانی پرتو درمانی در دیگر نقاط كشور برای بسیاری از بیماران سیستان و بلوچستان همچنان دشوار بود.
وی اظهار داشت: راه اندازی مركز پرتو درمانی زاهدان عملا از صرف هزینه های سنگین مسافرت برای درمان بیماران سرطانی سیستان و بلوچستان پیشگیری كرده است.
وی با اشاره به اهمیت پیشگیری اولیه از بروز بیماری های مزمن غیر واگیر از جمله سرطان بر ضرورت خود مراقبتی و اصلاح سبك زندگی مردم تاكید كرد و گفت: از آنجا كه هزینه های بخش درمان بسیار سرسام آور بوده و تمام كشورهای دنیا دچار محدودیت هایی در منابع مالی حوزه درمان هستند، مناسب ترین و عاقلانه ترین اقدام برای حفظ سلامت انسان ها و ارتقای كیفیت زندگی آنان كنترل عوامل خطر این بیماری هاست.
وی فعالیت بدنی منظم، تغذیه مناسب و دوری از دخانیات و الكل را از جمله مهمترین توصیه های سازمان بهداشت جهانی برای كنترل عوامل خطر و پیشگیری اولیه ابتلا به بیماری های مزمن غیر واگیر عنوان كرد.
به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشكی زاهدان تشخیص به موقع بیماری سرطان نیز می تواند به عنوان گام دوم پیشگیری منجر به كاهش بسیاری از عوارض سوء جسمی و هزینه های اقتصادی بیماران شود.
دكتر هاشمی ساخت و تجهیز مراكز غربالگری سرطان در قالب برنامه های عمرانی طرح تحول نظام سلامت را از مصادیق اقدام در زمینه پیشگیری ثانویه از بروز سرطان برشمرد و اظهار داشت: مركز غربالگری سرطان در بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) زاهدان با 575 مترمربع زیر بنا در مراحل انتهایی عملیات ساختمانی قرار دارد و به زودی تجهیز و راه اندازی خواهد شد.
وی ادامه داد: مركز غربالگری سرطان بیمارستان رازی سراوان نیز 575 مترمربع زیربنا دارد و هم اینك از 90 درصد پیشرفت فیزیكی برخوردار است.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی زاهدان با اشاره به فراگیر و عدالت محور بودن طرح تحول نظام سلامت افزود: علاوه بر دانشگاه علوم پزشكی زاهدان در منطقه تحت پوشش دانشگاه های علوم پزشكی زابل و ایرانشهر نیز بخش های غربالگری سرطان تعریف شده كه در مراحل مختلف ساخت و تجهیز است.
سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان كشور به سبب گستردگی جغرافیایی و قرار گرفتن در همسایگی 2 كشور افغانستان و پاكستان در حوزه بهداشت و درمان به سه بخش تقسیم شده كه شهرستان های شمالی شامل زابل، هیرمند، زهك، هامون و نیمروز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشكی زابل، شهرستان های زاهدان، میرجاوه، خاش، سراوان و سیب و سوران زیر نظر دانشگاه علوم پزشكی زاهدان و شهرستان های ایرانشهر، سرباز، نیكشهر، مهرستان، چابهار، كنارك، دلگان، فنوج و قصرقند زیر پوشش دانشكده علوم پزشكی ایرانشهر قرار دارند.
3042**6081