به گزارش ايرنا، رساندن سريع و مطمئن كالا به بازارهاي هدف، يكي از مهمترين دغدغه هاي فعالان اقتصادي است، حال اگر اين كالاهاي صادراتي و جهت ارسال به بازارهاي بين المللي باشد كه اهميت موضوع دوچندان نيز مي شود، در همين رابطه استفاده از شبكه حمل و نقل ريلي با قابليت ارسال و دريافت كالا در مناطق مرزي كشور، مطمئن ترين راه براي ارسال و دريافت كالاهاي ترخيص شده از گمركات و رساندن آن به دست مشتريان است.
با توجه به مزاياي ياد شده در خصوص انتقال كالا از طريق شبكه ريلي كشور، مسئولان استان، بر اساس برنامه اي از پيش تعيين شده به منظور افزايش حجم ترانزيت كالاهاي ساخته شده در قم، اتصال گمركات استان و منطقه ويژه اقتصادي سلفچگان را به خط راه آهن سراسري دنبال مي كنند و اين طرح در مرحله عملياتي شدن قرار دارد.
در همين راستا مدير كل راه آهن قم به ايرنا، گفت: اتصال چشمه هاي مهم بار استان از جمله منطقه ويژه اقتصادي سلفچگان، شهرك شكوهيه و اداره كل گمرك به شبكه ريلي ، حمايت از كالاي ايراني است.
محسن اعتماد افزود: اتصال مناطقي از استان كه داراي كارخانه ها و كارگاه هاي توليدي هستند به شبكه ريلي، از نظر هزينه جابه جايي بار مقرون به صرفه خواهد بود و نوعي حمايت عملي از توليد داخل مي باشد.
وي خاطرنشان كرد: بر اساس تعهد اين سه منطقه باري مهم قم، قرار است سالانه هشت ميليون تن بار شامل سه ميليون از شهرك شكوهيه، سه ميليون از منطقه ويژه اقتصادي سلفچگان و 2 ميليون نيز از اداره كل گمرك توسط شبكه ريلي كشور جابه جا شود.
وي اضافه كرد: جابه جايي اين ميزان بار توسط شبكه ريلي، در كاهش مصرف سوخت و هزينه تمام شده كالا موثر مي باشد.
اعتماد بيان كرد: مطالعات و طراحي مسير اتصال شهرك شكوهيه به ريل راه آهن با هزينه يك ميليارد و 600 ميليون ريال انجام شده است و پيش بيني مي شود 11 كيلومتر اتصال ريلي اين شهرك 200 ميليارد ريال هزينه داشته باشد.
وي ادامه داد: زيرسازي اين طرح بر عهده شهرك شكوهيه و روسازي نيز توسط راه آهن انجام مي شود و راه آهن آمادگي دارد هر زماني كه اين اعتبار تخصيص پيدا كرد، طرح را آغاز نمايد.
وي گفت: اتصال منطقه ويژه اقتصادي سلفچگان به شبكه ريلي نيز به طول 14 كيلومتر است كه بيش از 60 درصد اين طرح عملياتي شده و براي اتمام آن 270 ميليارد ريال اعتبار نياز است.
مديركل راه آهن قم افزود: امسال 50 ميليارد ريال از اعتبارات ملي به اين طرح اختصاص پيدا كرده و پيگير هستيم تا مابقي اعتبارات به صورت صددرصد تخصيص يابد.
وي خاطرنشان كرد: براي اتصال اداره كل گمرك قم به شبكه راه آهن بايد سه كيلومتر ريل گذاري شود كه 90 ميليارد ريال اعتبار نياز است.
به گفته وي، كار مطالعاتي و طراحي مسير اين شبكه ريلي انجام شده و پيش بيني مي شود در صورتي كه مشكلي بر سر راه اين طرح به وجود نيايد، اتصال اداره كل گمرك قم به شبكه ريلي در سال جاري به اتمام برسد.
اعتماد افزود: مشكل اعتباري اين طرح حل شده است و تاكنون 30 ميليارد ريال براي اين طرح اختصاص يافته است.
وي بيان كرد: براي خريد ريل راه آهن، ساخت لوكوموتيو و واگن هاي باري نيز از ظرفيت شركت هاي داخلي استفاده شده است.
اعتماد از شناسايي هشت چشمه بار ريل پسند در استان قم خبر داد و تصريح كرد: برخي از اين چشمه ها در حال حاضر ازشبكه ريلي براي انتقال بار خود بهره مي برند و برخي نيز زمينه سرمايه گذاري و جذب به شبكه ريلي را دارند.
وي همچنين با بيان اين كه صنعت حمل و نقل ريلي در قم مغفول مانده است، گفت: راه آهن اين استان ظرفيت جابه جايي سالانه 17 ميليون تن بار به تمام نقاط كشور را دارد، ولي هم اكنون كمتر از 10 درصد آن مورد استفاده قرار مي گيرد.
اعتماد، افزود: راه آهن قم با توجه به موقعيت جغرافيايي، ظرفيت هاي بالقوه بسياري در زمينه حمل بار دارد، ولي در حال حاضر سالانه كمتر از 2 ميليون تن بار از طريق ريل راه آهن قم جا به جا مي شود.
عمليات اتصال راه آهن فرعي منطقه ويژه سلفچگان به راه آهن سراسري در زميني به مساحت دوهزار هكتار و به طول 5/8 كيلومتر خردادماه سال 88 آغاز شد.
**اعتبار لازم براي اتصال خط راه آهن به مناطق اقتصادي قم تخصيص مي يابد
رئيس سازمان برنامه و بودجه استان قم نيز پيرامون وضعيت اتصال شبكه راه آهن سراسري به منطقه ويژه اقتصادي سلفچگان در گفت و گويي، بيان كرد: طبق پيگيري هاي صورت گرفته، اعتبار لازم براي طرح اتصال خط آهن منطقه اقتصادي به راه آهن سراسري، در سال 97 به راه آهن كشور تخصيص داده مي شود.
سيد حسن رضوي افزود: در صورت قطعي شدن تخصيص اعتبار مورد نياز براي اتصال خط راه آهن سراسري به اين منطقه ، پيش بيني مي شود تا پايان سال 97 زيرسازي طرح به اتمام برسد.
منطقه ويژه اقتصادي سلفچگان در 50 كيلومتري شهر قم، به عنوان مهم ترين و نزديك ترين منطقه ويژه اقتصادي به مركز سياسي – اقتصادي كشور، واقع در مسير جاده ابريشم، راه آهن سراسري و بزرگراه هاي اصلي شمال – جنوب و شرق – غرب ايران است و براي برقراري ارتباط با اروپا، كشورهاي آسياي ميانه و خليج فارس به منظور توليد، صادرات و ترانزيت كالا، موقعيتي ممتاز دارد و قادر است نقش تعيين كننده اي در اقتصاد كلان منطقه و كشور ايفا كند.
موقعيت جغرافيايي منحصر به فرد منطقه در شاهراه ترانزيتي كشور و مجاورت با حدود 60 درصد از صنايع و تراكم جمعيتي و دسترسي آسان به آن و همچنين وجود آب و هواي متعادل، امتيازهاي مضاعفي را جهت منطقه نسبت به جايگاه هاي مشابه ايجاد كرده است.
هم اكنون سرمايه گذاراني از كشورهاي ايتاليا، چين و هند منطقه ويژه اقتصادي سلفچگان فعاليت مي كنند و بخشي از قطعات مورد نياز در صنعت نفت به واسطه اين سرمايه گذاري ها در اين منطقه ويژه اقتصادي توليد مي شود.
پروانه بهره برداري براي 117 واحد توليدي در اين منطقه صادر شده است كه از اين تعداد بيش از 100 واحد مشغول فعاليت هستند.
راه آهن قم در حال حاضر 509 كيلومتر خط اصلي، 30 كيلومتر خطوط صنعتي و تجاري و 50 كيلومتر خط فرعي دارد و متشكل از 15 ايستگاه است.
اتصال و ارتباط با خطوط راه آهن اصفهان، اراك و محور جديد و قديم تهران، ورود و خروج بيش از 28 هزار واگن باري در ماه، ورود و خروج بيش از 15 هزار سالن مسافري در ماه، ورود و خروج روانه 50 رام قطار مسافري و 30 رام قطار باري و واقع شدن در مركز كريدور شمال به جنوب و شرق به غرب كشور از ويژگي هاي راه آهن قم مي باشد.
**افزايش حجم ظرفيت هاي اقتصادي قم با اتصال گمركات به راه آهن
مديركل گمركات قم نيز در اين رابطه با اشاره به امضا تفاهم نامه با اداره كل راه آهن قم براي اتصال خط راه آهن به گمركات استان، به ايرنا، گفت: بر اساس طرح جامع توسعه گمركات قم، اين خط راه آهن در طي چهارماه احداث مي شود كه اين امر نقش موثري در گسترش فعاليت هاي گمركات قم به عنوان استان مجاور پايتخت، خواهد داشت.
محمد خليلي بيان كرد: گمركات استان قم تلاش مي كند به طور ميانگين كار ترخيص كالاهاي صادراتي را در مدت سه ساعت و كالاهاي وارداتي را در مدت 72 ساعت به انجام رساند كه در اين زمينه استفاده از خطوط ريلي براي انتقال كالا مي تواند نقش موثري در كاهش فرآيند ترخيص داشته باشد.
وي با اشاره به مزاياي اتصال خطوط ريلي به گمركات، افزود: با اين كار حمل و نقل كالا در شرايط ايمن تري انجام مي شود و صاحبان سرمايه آرامش خاطر بيشتري براي آسيب نديدن كالاي خود دارند.
وي همچنين اتصال گمركات قم به راه آهن سراسري را عامل مهمي براي افزايش ظرفيت هاي اقتصادي استان دانست و بيان كرد: با اين كار روزانه تعداد بسيار زيادي از كالاهاي ترخيص شده از گمركات استان به مرزهاي كشور مي رسد و فرآيند صادارت استان با رشد خوبي مواجه خواهد شد.
**ارتقاء خطوط ريلي استان مورد توجه قرار گيرد
استاندار قم نيز در گفت و گويي با اشاره به نقش راه آهن در توسعه حمل و نقل، افزود: ارتقاء خطوط ريلي استان بر اساس نيازهاي آينده بايد مورد توجه قرار بگيرد.
سيد مهدي صادقي در جلسه شوراي هماهنگي مديران راه آهن كشور در قم با اشاره به موقعيت اين استان، افزود: با توجه به تردد روزانه پنج هزار و 500 تن به واسطه زيرساخت هاي ريلي قم، بايد با بررسي دقيق نيازهاي آينده استان، برنامه ريزي لازم براي افزايش خطوط ريلي صورت بگيرد.
وي همچنين وضعيت منطقه ويژه اقتصادي سلفچگان را مورد توجه قرار داد و با اشاره به آينده روشن اين منطقه براي تبديل شدن به يكي از مهم ترين بنادر خشك كشور، خواستار تسريع در روند اتصال راه آهن سراسري به اين بخش شد.
وي خاطرنشان كرد: اتصال راه آهن به گمرك قم نيز در راستاي توسعه و رونق اقتصاد استان حائز اهميت مي باشد.
استاندار قم، اجرايي شدن اتصال خطوط ريلي به منطقه ويژه اقتصادي سلفچگان را خواستار شد و گفت: منطقه ويژه سلفچگان يكي از جايگاه هاي مهم اقتصادي دركشور است كه مي تواند به عنوان يك بندر خشك در كشور مطرح شود.
صادقي افزود: اين منطقه در مركز چهار راه مواصلاتي كشور واقع شده است و تاثير بيشتري براي توسعه بخش باري دارد، اگر اتصال راه آهن به منطقه صورت گيرد، مي توانيم ترانزيت بار را به كل كشور داشته باشيم.
وي اتصال ايستگاه هاي جديد به شبكه ريلي استان را نشان از اهميت بخش ريلي دانست و بيان داشت: اتصال راه آهن قم به گمرك يكي از اقدامات ويژه است كه بايد اين اتصال را نيز به منطقه ويژه اقتصادي سلفچگان دنبال كرد تا از ظرفيت و توانمندي اين منطقه استفاده شود.
وي با اشاره به اين موضوع كه راه آهن يكي از محورهاي توسعه هر كشوري است، گفت: با توجه به شرايط جغرافيايي كه كشور ايران در منطقه دارد، اهتمام به بخش ريلي و گسترش اين شبكه باعث رشد و شكوفايي اقتصاد كشور مي شود.
صادقي گسترش بخش ريلي را براي توسعه كشور و استان مفيد دانست و افزود: در چند سال اخير اقدامات بسيار خوبي در راستاي گسترش شبكه ريلي صورت گرفته است و اكنون شاهد افزايش آمار جابجايي بار با استفاده از قطار هستيم.
وي مساله حمل و نقل را مساله حساس و مهمي برشمرد و گفت: توجه به بخش ريلي موجب رشد اقتصادي در كشور مي شود و كاهش هزينه هاي حمل بار را به دنبال دارد، همچنين با استفاده از اين روش، قيمت تمام شده محصول كارخانه هاي استان كاهش مي يابد.
7405/ 6133/
قم – ايرنا – يكي از مهمترين پيش نيازهاي توسعه در هر منطقه اي، دسترسي آسان آن به زيرساخت هاي ارتباطي و حمل و نقل است و در همين رابطه طرح اتصال گمركات قم به عنوان سرچشمه هاي اقتصاد استان به شبكه ريلي كشور در مرحله اجرا و آماده سازي مي باشد.