۳۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۱۰
کد خبر: 82948751
T T
۰ نفر

28 درصد كشفیات مواد مخدر از سیستان و بلوچستان است

۳۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۱۰
کد خبر: 82948751
28 درصد كشفیات مواد مخدر از سیستان و بلوچستان است

زاهدان - ایرنا - سرپرست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سیستان و بلوچستان گفت: 28 درصد كشفیات مواد مخدر كشور در سال 96 با 227 تن به این استان اختصاص دارد.

به گزارش ایرنا سعید امیری روز پنجشنبه با گرامیداشت هفته مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: از مجموع كشفیات سال گذشته سیستان و بلوچستان 125 تن توسط نیروی انتظامی، 55 تن مرزبانی، 34 تن اداره اطلاعات و بیش از 11 تن نیز توسط بسیج و سپاه كشف شده است.
وی افزود: بیشترین فراوانی مواد مخدر در این مدت با 192 تن به تریاك و 23 تن به حشیش اختصاص داشته است.
سرپرست شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان گفت: متاسفانه مصرف مواد مخدر صنعتی در سیستان و بلوچستان نسبت به سال های قبل رشد دارد و 80 درصد كشفیات مواد مخدر صنعتی از نوع هروئین، مرفین و شیشه است.
وی ادامه داد: دستگاههای امنیتی سیستان و بلوچستان در سال گذشته موفق شدند بیش از 6 هزار و 500 عملیات علیه قاچاقچیان مواد مخدر اجرا كنند كه 328 مورد آن منجر به درگیری مسلحانه شده است.
سرپرست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سیستان و بلوچستان تصریح كرد: 147 باند قاچاق مواد مخدر در این مدت منهدم و 799 دستگاه خودرو و 152 دستگاه موتورسیكلت از قاچاقچیان كشف شد.
امیری افزود: همچنین سال گذشته بیش از 42 هزار نفر در محیط خانواده مهارت های زندگی و پیشگیری از مصرف مواد مخدر را در سیستان و بلوچستان فرا گرفتند.
**وجود 315 مركز درمان مواد مخدر در سیستان و بلوچستان
سرپرست شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان اظهار داشت: 315 مركز درمان مصرف كنندگان مواد مخدر در سیستان و بلوچستان توسط بهزیستی و دانشگاههای علوم پزشكی فعال است كه 42 هزار نفر در این مراكز درمان های لازم را دریافت كردند.
وی ادامه داد: همچنین 2 مركز درمان اجباری دولتی ترك اعتیاد در زاهدان، یك مركز در زابل و یك مركز در ایرانشهر وجود دارد كه سال گذشته هزار و 226 نفر در این مراكز تحت درمان قرار گرفتند.
** وجود نزدیك به 158 هزار معتاد در سیستان و بلوچستان
سرپرست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سیستان و بلوچستان گفت: بر اساس شیوع شناسی انجام شده 5،71 درصد از جمعیت استان معادل نزدیك به 157 هزار نفر معتاد هستند.
امیری افزود: با توجه به اینكه نرخ شیوع اعتیاد در سیستان و بلوچستان از 3،2 درصد سال 90 به 5،7 درصد در سال 94 رشد پیدا كرده لازم است مداخله جدی در مساله توسعه مراكز كاهش آسیب داشته باشیم.
وی تصریح كرد: هم اینك 82 سازمان مردم نهاد در حوزه مواد مخدر در سیستان و بلوچستان فعالیت می كنند.
**امسال 50 تن مواد مخدر در سیستان و بلوچستان كشف شد
سرپرست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سیستان و بلوچستان گفت: 50 تن مواد مخدر از ابتدای امسال تاكنون در سیستان و بلوچستان كشف شده است.
وی افزود: سیستان و بلوچستان رتبه نخست كشفیات مواد مخدر كشور را دارد بطوریكه هرسال یك سوم كشفیات مواد مخدر مربوط به این استان است.
امیری اظهار داشت: اقدامات آموزشی و مشاوره ای در حال ارائه در مراكز ترك اعتیاد باعث كاهش تمایل به استفاده از سرنگ شده به طوری كه اكنون مصرف مواد مخدر به حالت گذشته «استشمام از طریق دود» بازگشته و خیلی كم شاهد مصرف تزریقی مواد مخدر هستیم.
وی تصریح كرد: سال گذشته 6 مركز ترك اعتیاد غیر مجاز در مركز استان و 2 مركز در شهرستان ها تعطیل شد.
سرپرست شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان گفت: بیشترین مصرف مواد مخدر در سیستان و بلوچستان به دلایل مختلف از جمله فشارهای روانی ناشی از بیكاری و فقر اقتصادی بر گرفته از خشكسالی و همسایگی با كشور افغانستان و دسترسی آسان تر به مواد مخدر به حوزه سیستان اختصاص دارد.
وی افزود: همچنین بیشترین كشفیات مواد مخدر مربوط به شهرستان های سراوان و ایرانشهر در جنوب سیستان و بلوچستان است.
امیری با اشاره به برنامه های هفته مبارزه با موادمخدر در سیستان و بلوچستان؛ پیاده روی خانوادگی، تشكیل زنجیره انسانی با شعار'نه به اعتیاد'، همایش های مختلف، نمایشگاههای سیار، سخنرانی در نمازهای جمعه در رابطه با مضرات مصرف مواد مخدر، برگزاری كارگاه های آموزشی و مراسم امحای مواد مخدر را از جمله برنامه های اجرایی این هفته در استان ذكر كرد.
به گزارش ایرنا ،سیستان و بلوچستان پیشروترین استان در جهان از لحاظ مبارزه با مواد خانمان سوز مخدر است.
این استان با وسعتی حدود 187 هزار و 502 كیلومتر مربع (معادل 5/11درصد مساحت كشور) به مركزیت زاهدان افزون بر 1100 كیلومتر مرز زمینی با افغانستان و پاكستان دارد.
3042**6081
۰ نفر