۲ تیر ۱۳۹۷، ۱۷:۵۷
کد خبر: 82950515
T T
۰ نفر
ميزان توليد بذر غلات در خراسان شمالي افزايش يافت

بجنورد- ايرنا- مدير امور زراعت سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي با بيان اينكه 10 هزار تن بذر غلات اصلاح شده در سال زراعي جاري توليد مي شود گفت: ميزان بذور گندم و جو در كشتزارهاي اين استان افزايش يافته است.

محمد نقي كاظميان روز شنبه در گفت و گو با ايرنا اظهار داشت: در چهار سال گذشته ميزان توليد بذور در اين استان سه هزار تن بوده كه امسال افزايش يافت.
وي با بيان اينكه در تلاش هستيم توليد بذر اصلاح شده در استان را به 20 هزار تن افزايش دهيم گفت: ارقام خوب و داراي سازگار، 30 درصد باعث افزايش توليد خواهد شد كه بايد از اين پتانسيل استفاده كنيم.
كاظميان ارقام گندم آبي را 9 رقم و گندم ديم را هشت رقم عنوان كرد و افزود: همچنين ارقام جو ديم و آبي چهار رقم است كه هم اكنون درصد پوشش بذر اصلاح شده 50 درصد است كه در سال هاي آينده اين ميزان در گندم آبي به 65 درصد و گندم ديم به 45 درصد خواهد رسيد.
مدير امور زراعت سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي گفت: از ابتداي فصل خريد تاكنون يكهزار و 100 تن بذور گندم خريداري شده كه پيش بيني مي شود اين ميزان به 10 هزار تن برسد كه با توجه به قيمت توافقي خريد جو به روز است.
كاظميان با اشاره به اينكه هم اكنون قيمت خريد هر كيلوگرم جو 12 تا 13 هزار ريال است افزود: براساس يارانه اي كه دولت پرداخت مي كند به قيمت مناسب در اختيار كشاورز قرار مي گيرد.
كشاورزان خراسان شمالي امسال در 49 هزار هكتار اراضي آبي و 80 هزار هكتار اراضي ديم گندم كشت كرده اند.
ظرفيت سيلوهاي ذخيره سازي گندم در استان 350 هزار تن است كه 25 مركز نسبت به خريد گندم مبادرت دارد از اين تعداد 18 مركز تعاون روستايي و 6 مركز بخش خصوص است.
خراسان شمالي 344 هزار هكتار عرصه كشاورزي دارد كه سالانه بيش از 2 ميليون و 500 هزار تن انواع محصول زراعي، باغي و دامي توليد مي شود.
7186/3007/ 6042