۲ تیر ۱۳۹۷، ۱۸:۰۸
کد خبر: 82950521
T T
۰ نفر
انتقال آب دريا تنها راه مقابله با خشكسالي درسيستان وبلوچستان

چابهار- ايرنا- انتقال آب درياي عمان(مكران) تنها راه حل مقابله با خشكسالي، بحران بي آبي و تامين آب پايدار كشاورزي، آشاميدني و صنعت در نقاط مختلف استان سيستان وبلوچستان است.

به گزارش ايرنا، سيستان وبلوچستان از استان هاي گرم و خشك، كم باران و بي آب است كه خشكسالي 20 ساله در آن نيز مزيد بر علت شده و مشكلات را چند برابر كرده است.
گرماي هوا، ريزگردها، خشك شدن درختان نخل و باغات مركبات و ميوه هاي سردسيري و گرمسيري خسارات ميلياردي در اين استان بر جا گذاشته است.
كم شدن آب چاهها، آبرساني در شهر و مناطق روستايي را با مشكل جدي رو به رو كرده و خشك شدن قنوات چند صد ساله و چاههاي كشاورزي نيز خسارت ميلياردي ببار آورده است.
هم اينك بيش از 50 درصد روستاهاي سيستان و بلوچستان با تنش آبي مواجه ‌اند بطوريكه توزيع آب با تانكر در 550 روستاي چابهار وكنارك همجوار آب هاي بي كران اقيانوس هند با مشكل فراوان تامين مي شود و بسياري از مردم از 15 ليتر سهميه روزانه نيز بي بهره اند.
حاصل دسترنج چندين نسل از كشاورزان در طول سالهاي اخير از بين رفته است و جبران آن امكان پذير نيست و چنانچه وضعيت آب به حد نرمال برسد بايد سالها صبر و تلاش كنند تا بتوانند باغات خود را احيا و به مرحله ميوه دهي برسانند.

معاون استاندار سيستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ويژه چابهار به خبرنگار ايرنا اظهار داشت: وقتي بيش از 400 روستاي اين شهرستان همجوار با آب هاي اقيانوسي فاقد آب هستند تكليف بقيه روستاهاي بي آب در ساير نقاط استان مشخص است.
غلامرضا مجيدي افزود: چنانچه اعتبار لازم براي شيرين سازي و انتقال آب درياي عمان اختصاص پيدا كند و آب به نقاط شهري و روستايي انتقال يابد علاوه بر تامين آب آشاميدني، هزاران هكتار اراضي كشاورزي به زير كشت خواهد رفت.
وي ادامه داد: انتقال آب دريا تضمين كننده افزايش توليد و صادرات محصولات كشاورزي، رونق صنعت و ايجاد هزاران شغل جديد است.
‌مديرعامل آب و فاضلاب روستايي سيستان و بلوچستان نيز به خبرنگار ايرنا اظهار داشت: بحران بي آبي در روستاها بيداد مي كند، بطوريكه 48 درصد آب هاي زيرزميني اين استان به مرحله بحران و تنش آبي رسيده است.
عبدالاحد ريگي افزود: براي تامين آب 5 هزار و 594 روستاي سيستان و بلوچستان با مشكل جدي رو به رو هستيم.
وي به كاهش ميزان 75 درصدي بارندگي نسبت به سال قبل اشاره كرد و گفت: نبود بارندگي و ادامه خشكسالي 20 ساله موجب كاهش سفره‌ هاي آبي و سطح آبدهي چاه ‌هاي آب آشاميدني شده است‌.
وي بر تكميل مطالعه طرح انتقال آب از درياي عمان به تك تك نقاط روستايي وشهري سيستان و بلوچستان تاكيد كرد و افزود: در فاز نخست 219 ميليون مترمكعب آب بايد انتقال پيدا كند.
‌مديرعامل آب و فاضلاب روستايي سيستان و بلوچستان تنها راه حل برون رفت از مشكلات بي آبي اين استان كم آب را شيرين سازي و انتقال آب دريا عنوان كرد و افزود: در ابتدا تمام نقاط ساحلي آبرساني شوند و بعد كم كم ساير نقاط آب انتقال پيدا كند.
ريگي با بيان اينكه 2 هزار و 570 روستاي سيستان وبلوچستان از شبكه آبرساني برخوردارند و بيش از نيمي از اينها با بحران بي آبي مواجه هستند، خاطرنشان كرد: سه هزار و 24 روستاي سيستان و بلوچستان فاقد هرگونه سامانه آبرساني هستند كه بوسيله تانكر آبرساني سيار انجام مي ‌شود.

نماينده مردم چابهار، نيكشهر، كنارك و قصرقند در مجلس شوراي اسلامي نيز به خبرنگار ايرنا اظهار داشت: شيرين سازي آب درياي عمان بهترين راه براي رفع مشكل بي آبي ومقابله با خشكسالي هاي پي در پي است.
عبدالغفور ايران نژاد افزود: شيرين سازي وانتقال 500 هزار مترمكعب آب مي تواند آب آشاميدني، كشاورزي و صنعت بيش از 550 هزار نفر از جمعيت حوزه انتخابيه چابهار، نيكشهر، كنارك و قصرقند در افق 20 ساله را تامين كند.
وي ادامه داد: خشكسالي علاوه بر خسارت هاي ميلياردي سبب مهاجرت مردم از روستاها و افزايش جمعيت حاشيه نشيني در شهرهايي نظير چابهار شده است.
3043 **6081