۳ تیر ۱۳۹۷، ۱۵:۳۳
کد خبر: 82951444
T T
۰ نفر
جشنواره كاربرد صنايع‌دستي در ساختمان‌سازي راه‌اندازي مي‌شود

تهران - ايرنا- معاون رييس جمهوري و سازمان ميراث، صنايع‌دستي و گردشگري گفت: امسال براي رواج استفاده از صنايع‌دستي در برج سازي اولين جشنواره كاربرد صنايع‌دستي در صنعت ساختمان راه اندازي مي شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا، علي اصغر مونسان روز يكشنبه در نشست مديران صنايع‌دستي كشور با برج سازان مناطق 1- 2 و 3 تهران در مجموعه تاريخي سعدآباد اظهار كرد: اين جلسه براي تاكيد و تصريح استفاده از هنر ايراني صنايع‌دستي در صنعت ساختمان سازي برگزار شده است.
وي افزود: صنايع‌دستي مي تواند به ساختمان سازي كشور كمك كرده و در معماري و دكوراسيون آپارتمان هاي شيك و گرانبها استفاده شود.
مونسان ادامه داد: با توجه به استقبالي كه از اولين هتل كاروانسراي كشور كه همزمان با سفر اخير رييس جمهوري به تبريز راه اندازي شد، به دليل استفاده از صنايع‌دستي و معماري در دكوراسيون انجام شده ما معتقديم اين اتفاق كم نظير و با شكوه مي تواند در طراحي ديگر خانه هاي ايراني نيز انجام شود.
معاون رييس جمهوري تصريح كرد: علاوه بر اينكه صنايع‌دستي مي تواند در فاخر شدن ساختمان هاي ما نقش موثري ايفا كند طرح حراج آثار فاخر صنايع‌دستي نظير حراجي بزرگ هنري تهران در دستور كار ما قرار دارد.
مونسان گفت: با كمك شما مي توانيم امسال اولين حراج آثار فاخر صنايع‌دستي را راه اندازي كنيم و معتقديم سرمايه گذاري براي شما در اين بخش از نظر اقتصادي هم ارزش افزوده ايجاد مي كند.
وي تاكيد كرد: برج سازان شمال تهران مي توانند به عنوان باني در رقم خوردن اين اتفاقات خوب سهم مهمي داشته باشند و در اين شرايط اقتصادي كشور بتوانند منافع دوسويه بين هنرمندان و خود ايجاد كنند.
رييس سازمان ميراث فرهنگي يادآور شد: صادرات صنايع دستي ايران كه درسال 96 بيش از 500 ميليون دلار بوده است مي توانند تا دو ميليون دلار در سال افزايش پيدا كند و اين بخش از نوسانات ارز و تكان هاي بازار در امان است چرا كه تمامي مواد اوليه اين صنعت بومي و داخلي است و اتفاقا به همين دليل اگر با افزايش قميت ارز مواجه شويم براي دست اندركاران اين صنعت در امر صادرات فروش و سود بسياري خواهد داشت.

** صنايع‌دستي حرفهاي بين المللي دارد
معاون صنايع دستي كشور نيز در اين نشست اظهار كرد: ايده اسفتاده از صنايع دستي در خانه هاي ايراني با عنوان «خانه ايراني» براي اولين بار در بيست و هشتمين نمايشگاه صنايع‌دستي كشور اجرايي شد كه پيش از آن نام صنايع‌دستي همگان را به ياد خيابان ويلا مي انداخت.
پويا محموديان اضافه كرد: با افتتاح اولين خانه تمام ايراني صنايع دستي در رويداد تبريز 2018 توانستيم جلوه و جنبه هاي جديدي از گنجينه پنهان صنايع‌دستي ايران را نشان دهيم كه مورد اقبال خارجي ها واقع شده است.
وي ادامه داد: انقلاب در توليد صنايع‌دستي كشور اتفاق افتاده و ما براي بازارهاي بين المللي حرف براي گفتن داريم.
محموديان تاكيد كرد: دست هر كدام از برج سازاني كه تمايل دارند استفاده كنند را در دستان صنعتگران ايراني مي گذاريم كه اين برند جمهوري اسلامي ايران نمايانگر اقتدار هنر مردم اين سرزمين باشد.
رييس پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري نيز گفت: عنوان صنايع‌دستي، جديد و معاصر است در صورتي كه سابقه صنايع‌دستي تا دست‌ساخته‌هاي بشر مي‌رسد و نام قبلي آن صنعت بوده است.
سيد محمد بهشتي افزود: در ادبيات و فرهنگ كهن ما هر جا سخن از صنعت است مقصود صنايع‌دستي است اما متاسفانه امروز هر جا صبحت از هنر و صنعت مي شود اين دوشاخه را به غلط را از هم منفك مي دانند.
وي ادامه داد: براي همين دريافت اشتباه، سازمان صنايع‌دستي قبلا در شاخه كوچكي وابسته به وزارت صنايع بود در حالي كه ايران يكي از مهم ترين توليدات صنايع‌دستي بوده است.
بهشتي تاكيد كرد: صنايع‌دستي از زماني كه به اين نام خوانده مي شود از متن زندگي ما خارج شد در حالي كه پيش از آن در همه بخش هاي زندگي ما از جمله خوراك، پوشاك و لوازم جاري بود و امروز به عنوان يك شيء بي كاربرد و تزييني در طاقچه هاي ما سر در آورده است و ما را به ياد مادربزرگ هايمان مي اندازد.
وي تصريح كرد: بايد باور كنيم كه معاصر شدن در استعداد صنايع‌دستي مي گنجد چرا كه اين صنعت در ادوار مختلف تاريخي مثل قاجار، صفويه و سلجوقي، خود را به روز كرده و اصلا يكي از اركان توام حيات معاصر شدن مردم ما است.
بهشتي گفت: در هنر ما دو ركن وجود داشته؛ اولين آن عدم تكرار است به عنوان مثال، 103 طاق موجود در مسجد جامع اصفهان هيچ كدام شبيه به هم نيست و دومين ركن، توقف نكردن است همينطور كه هيچ اثري از دوره صفوي مربوط به دوره ايلخاني و سلجوقي نيست.
وي حرف حساب هنر ايراني را شاعرانگي زندگي بيان كرد و افزود: معمار ايراني وقتي قرار بود ستون بسازد شعر ستون ساخته است همان طور كه در كاخ چهل ستون براي اولين بار ستون هايي در حد اعلاي شاعرانگي ديده مي شود.
رييس پژوهشگاه ميراث فرهنگي ادامه داد: در هنر گذشته ايراني با فرش در كف ساختمان، شمسه ها و نقوش در ديوار و سقف هنرمندانه و شاعرانه ساخته مي شد اما امروز در معماري مدرن براي كف ساختمان ديوار و سقف اهميتي قائل نيستيم و براي زيبا شدن هنرهاي ديگر را به آنها آويزان مي كنيم.
وي ادامه داد: چرا ما كه در كنار باغ چيني و باغ شمال مديترانه به عنوان صاحبان سومين مفهوم باغ در جهان شناخته مي شويم، در معماري معاصر باغ ايراني در خانه هايمان جايگاهي ندارد چرا پارچه زيباي سنتي ما قبل از استفاده برند معروف جهاني مثل «هرمس» مورد غفلت خودمان است.
بهشتي يادآور شد: شما برج سازان، نقش باني و بانيان گذشته ايراني را داريد همانطور كه باني مسجد گوهرشاد مثل شخصي با سليقه گوهرشاد خانم است و اگر در معماري امروز تهران، يادگاري خوبي نگذاريم و بانيان خوبي براي روزگار معاصر ما نباشيم از طرف فرزندان و نوه ها و آيندگان مواخذه خواهيم شد.
فراهنگ ** 1085** 3079**1055
۰ نفر