۳ تیر ۱۳۹۷، ۱۵:۴۶
کد خبر: 82951465
T T
۰ نفر
آمريكا نمي تواند مانع خريد اس.400 توسط تركيه شود

آنكاراـ ايرناـ مولود چاووش اوغلو وزير خارجه تركيه گفت: سامانه دفاع موشكي اس.400 تهديدي عليه متحدان ما در سازمان آتلانتيك شمالي(ناتو) نيست و آمريكا نيز نمي تواند مانعي براي خريد سامانه موشكي دفاع هوايي اس.400 روسي توسط تركيه شود.

به گزارش روز يكشنبه ايرنا، چاووش اوغلو در مصاحبه با روزنامه ايتاليايي 'لا رپابليكا' اظهار كرد: لازم است كه دوستان و متحدان ما در ناتو اين موضوع را درك كنند كه ما خواهان خريد سيستم دفاع هوايي هستيم و مي خواهيم كه از متحدان خود بخريم، اما اين كه دولت آمريكا كه با نمايندگان كنگره اين كشور اختلاف دارد و به ما سامانه پدافندي پاتريوت نمي فروشد، نمي تواند مانع خريد تركيه از ديگر كشورها شود.
وي در پاسخ به سوال خبرنگار نشريه ايتاليايي مبني بر اين كه وقتي روس ها براي نصب موشك هاي اس.400 به تركيه آمدند، ناتو نيز بايد سيستم فني خود را تغيير دهد، گفت: اين موضوع درست نيست چرا كه سامانه اس.400 متحدان ما در ناتو را تهديد نمي كند و در هنگام خريد نيز ضمانت هاي لازم در اين خصوص از روس ها گرفته شده است.
وي در خصوص روابط تركيه با ناتو بيان كرد: روابط بسيار عالي است و دبير كل ناتو نيز چندي پيش بر اين موضوع صحه گذاشت و به اهميت تركيه براي ناتو تاكيد كرد.
اوايل فروردين ماه سال جاري حامي آكسوي سخنگوي وزارت خارجه تركيه در مصاحبه خبرنگاران اظهار كرد: تركيه از 10 سال گذشته روندي را براي برطرف كردن نيازهاي دفاع هوايي آغاز كرد و در ابتدا با متحدان خود در ناتو به ويژه ايالات متحده آمريكا وارد مذاكره شد كه متاسفانه نتيجه مثبتي نگرفت اما در اين ميان با پيشنهاد جاذب فروش سامانه دفاع موشكي اس.400 روسيه مواجه شده و تصميم به خريد آن گرفت.
وي تاكيد كرد: سامانه موشكي اس.400 خريداري شده از روسيه مستقل به كار گرفته خواهد شد و با فناوري هاي اعضاي ناتو يكپارچه نخواهد شد اما همكاري هاي ما با ناتو در راستاي توسعه سامانه دفاع موشكي و همچنين مذاكرات با واشنگتن براي خريد سامانه دفاع موشكي پاتريوت ادامه دارد.
تركيه با قطع اميد از تامين نياز به سامانه هاي موشكي دفاعي خود از سوي همپيمانان خود در ناتو و به ويژه آمريكا، اواخر سال گذشته ميلادي قرارداد رسمي خريد سامانه موشكي اس.400 تركيه از روسيه را امضا كرد و بر اساس اين توافق، اولين سامانه اس.400 در اوايل سال 2020 به تركيه تحويل داده خواهد شد.
بر اساس اين توافق، در مجموع دو سامانه موشكي به تركيه تحويل داده مي شود كه اولين سامانه موشكي اس.400 در سه ماهه اول سال 2020 وارد تركيه شده و كنترل اين سامانه هاي خريداري شده در اختيار نيروهاي مسلح تركيه قرار خواهد گرفت.
بنا بر اعلام رسانه هاي تركيه، 45 درصد پرداخت هزينه خريد اين سامانه ها به صورت روبل به روسيه پرداخت شده است و 55 درصد باقي مانده به صورت وام از سوي روسيه در اختيار تركيه قرار خواهد گرفت.
رسانه هاي تركيه اوايل سال جاري ميلادي از نگراني آمريكايي ها نسبت به اين موضوع خبر دادند به طوري كه مدعي شدند آمريكا پيشنهاد فروش سامانه پاتريوت را به عنوان جايگزين اس.400 به تركيه داده است.
روزنامه حريت اعلام كرد كه بنا به گفته يكي از مقامات آمريكا، ركس تيلرسون وزير خارجه سابق آمريكا اين كشور در ديداري دوجانبه با مولود چاووش اوغلو وزير امور خارجه تركيه، پيشنهادي را مبني بر همكاري مشترك واشنگتن و آنكارا در خصوص پروژه هاي دفاع موشكي تركيه به عنوان جايگزين سفارش خريد سامانه اس.400 مطرح كرده است.
مقامات آمريكايي بارها در خصوص سفارش خريد سامانه دفاع موشكي اس.400 تركيه از روسيه ابراز نگراني كرده اند به طوري كه اواخر سال گذشته ميلادي ايالات متحده آمريكا 33 شركت نظامي روسيه را تحريم كرد و بنا بر اعلام رسانه هاي تركيه، نمايندگان كنگره آمريكا بر سر تصويب طرح تحريم شركت هاي سازنده و فروشنده موشك هاي دفاع هوايي روسيه به توافق رسيدند.
به نوشته اين رسانه، با تحريم شركت هاي سازنده و فروشنده سامانه هاي موشكي و دفاع هوايي روسيه از سوي كنگره آمريكا، تركيه نيز از دريافت سامانه دفاع موشكي اس.400 روسيه محروم خواهد شد و مقامات واشنگتن با ادعاي اينكه تركيه نبايد قرباني اين تحريم ها شود، پيشنهاد جايگزين مبتني بر همكاري مشترك در پروژه هاي دفاع موشكي را به مقامات آنكارا ارائه كرده اند اما مخالفت نمايندگان كنگره اين كشور تاكنون باعث شده توافقي قطعي در اين خصوص صورت نگيرد.
تركيه كه از سال 1952 عضو سازمان پيمان آتلانتيك شمالي(ناتو) است، از سامانه هاي پدافند هوايي اين سازمان براي پوشش هوايي استفاده مي كرد، اما با خروج جنگ افزارهاي دفاع هوايي پاتريوت آمريكا و آلمان از تركيه در سال 2015، آنكارا خريد سامانه هاي پدافند موشكي اس.400 را در اولويت قرار داد.
خاورم/1905