۴ تیر ۱۳۹۷، ۱۳:۳۴
کد خبر: 82952329
T T
۰ نفر
رویكرد طرح بازآفرینی شهری حمایت از بخش خصوصی است

مشهد- ایرنا- معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شركت بازآفرینی شهری ایران گفت: رویكرد دولت تدبیر و امید در چارچوب اجرای 'طرح بازآفرینی شهری' حمایت از بخش خصوصی و توسعه گران برای ورود به بازسازی و نوسازی محلات فرسوده است.

هوشنگ عشایری روز دوشنبه در نشست ستاد بازآفرینی شهری پایدار خراسان رضوی در مشهد افزود: تا سال 1400 می بایست هزار و 334 محله در 543 شهر با جمعیت 10 میلیون نفر در زیرمجموعه فعالیتهای نرم افزاری و كالبدی طرح بازآفرینی قرار گیرند.
وی ادامه داد: اجرای این طرح 66 هزار هكتار از زمینهای شهری، 20 درصد مساحت شهری و 30 درصد جمعیت شهرهای كشور را در بر می گیرد.
مدیرعامل شركت بازآفرینی شهری ایران گفت: در این چارچوب دولت، شهرداریها، توسعه گران، تسهیلگران و بخش خصوصی در مورد نوسازی و مقاومسازی مسكن، ارتقای خدمات زیربنایی و روبنایی، فضاهای عمومی شهری و توان افزایی اقتصادی و اجتماعی ساكنان محله ها با محوریت مردم و رویكرد پایین به بالا نقش خود را ایفا می كنند.
وی افزود: در اجرای طرح بازآفرینی رویكرد ما حمایت از بخش خصوصی و توسعه گران برای ورود به محلات است. در پرداخت تسهیلات به سازندگان در كلانشهرها، مراكز استانها 500 میلیون ریال وام دو ساله با سود دوره مشاركت 9 درصد و سایر شهرها 400 میلیون ریال دریافت می كنند.
عشایری ادامه داد: همچنین وام ودیعه مسكن برای كسانی كه زمین خود را برای ساخت در اختیار سازندگان قرار می دهند 200 میلیون ریال در مراكز استانها و 150 میلیون ریال در سایر شهرها است. برای زوجهای جوان نیز 600 میلیون ریال در شهرها و 800 میلیون ریال با سود شش درصد در تهران پرداخت می شود.
وی گفت: دولت 250 هزار میلیارد ریال با كمك شهرداریها و بخش خصوصی كه غالب آن با بخش خصوصی است برای این منظور در نظر گرفته است. جدای از اینكه دولت خدمات روبنایی و منابع را آماده می كند مقرر شد 15 هزار میلیارد ریال نیز برای توزیع در اختیار محلات و تسهیلگران در كنار تمام تخفیفها و مشوقهای فعالیت در مناطق محروم و ناكارآمد قرارداده شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: برنامه بازآفرینی شهری برمبنای سه تجربه قبلی تدوین شده است. رهبر معظم انقلاب اسلامی به سران قوا تاكید كرده اند كه به مسئله ساكنان واقع در محلات هدف شهری یعنی همان حاشیه شهرها و بافتهای فرسوده خاصتر توجه شود.
وی همچنین به مبناهای قانونی برنامه بازآفرینی شهری ایران اشاره و بیان كرد: به همین دلیل در چارچوب مواد 59، 61 و 62 قانون برنامه ششم توسعه تاكید شده دولت و شهرداریها برای بازآفرینی سالانه 270 محله ورود پیدا كنند. بر این اساس باید برنامه اقدام مشترك به تصویب ستاد ملی بازآفرینی شهری برسد.
مدیرعامل شركت بازآفرینی شهری ایران ادامه داد: برنامه باز آفرینی شهری ایران مبتنی بر سه تجربه گذشته تدوین و به ستاد ملی بازآفرینی ارائه شده است. پس از پایان جنگ تحمیلی تا سه پیش سه روش توسعه شهری را پشت سرگذاشته ایم. نخستین آنها بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده بود كه كالبد محور بود و از تهران برای محلات پروژه تعریف می شد تا پول بگذاریم، تملك و تخریب كنیم به این امید كه كاری در آن زمین تملك شده انجام دهیم. این رویكرد بالا به پائین و كالبدمحور موجب نارضایتی مردم شد و طرح موفق نبود.
وی گفت: اوایل دهه 1380 دولت به این فكر افتاد كه به سمت بازآفرینی حاشیه شهرها برود كه بومی سازی و برنامه های بهسازی و نوسازی كالبدی نیز به آن اضافه شد اما بانك جهانی كه سرمایه گذار بود به دلیل تحریمها عقب نشینی كرد و پروژه ها ناقص ماند.
عشایری تجربه بعدی را 'مسكن مهر' ذكر و بیان كرد: گرچه اقدام خوبی بود اما در اجرا مناسب نبود و این مداخله مستقیم دولت در مسكن نیز ناموفق بود لذا بر مبنای همین تجربیات 'برنامه بازآفرینی شهری' نوشته شد.
وی افزود: برنامه اقدام مشترك بازآفرینی شهری پایدار با شش فعالیت غیركالبدی و نرم افزاری از جمله نهاد سازی، ابزارسازی و جریان سازی آغاز شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: محور اصلی برنامه كه پروژه محور بود به محله محور تبدیل شد. هدف بازآفرینی محله است. همچنین به جای اینكه در پایتخت یا مركز استان برای شهرستانها تصمیم گیری شود و به جای رویكرد از بالا به پائین، برنامه از پائین به بالا تهیه شده است.
وی گفت: در گذشته یارانه بطور مستقیم وارد جریان مسكن می شد و به همین خاطر سوداگری اتفاق می افتاد و فردی كه نیاز به مسكن نداشت متقاضی مسكن می شد.
عشایری افزود: در برخی موارد امتیاز مسكن مهر به فروش می رفت و دولت از 20 تا 60 میلیون تومان یارانه مستقیم پرداخت می كرد و تقاضا به سمت بازار مسكن نیز وجه كاذب پیدا می كرد اما اكنون مدل تقاضا مبتنی بر سرمایه گذاری پیش می رود و در روش مسكن یكم تسهیلات با سود شش درصد پرداخت می شود.
وی ادامه داد: با توجه به بازار طلا و سكه بالغ بر 400 هزار نفر در صندوق مسكن یكم كشور سرمایه گذاری كرده اند كه این افراد نیازمند مسكن واقعی بوده و افرادی كه به دنبال مسكندار شدن هستند در این صندوق سرمایه گذاری می كنند.
مدیرعامل ستاد ملی بازآفرینی شهری به فعالیتهای خراسان رضوی در اجرای طرح بازآفرینی نیز اشاره و بیان كرد: خراسان رضوی تنها استانی است كه برنامه اقدام مشترك مصوب دارد و استان پیشرو در این زمینه است.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شركت بازآفرینی شهری ایران كه با هدف بررسی و ارزیابی برنامه اقدام جامع مشترك دستگاهها و نهادهای عضو ستاد خراسان رضوی در امر بازآفرینی شهری به مشهد سفر كرده پروژه های حاشیه این كلانشهر واقع در محله پنج تن شامل ساخت مدرسه در شهرك ابرار1 و شهرك ابرار 2 نیز بازدید می كند.
بافت فرسوده مشهد با حدود هشت درصد مساحت این شهر 19 درصد جمعیت مشهد را در خود جای داده است. مساحت بافت فرسوده مشهد دو هزار و 292 هكتار شامل بافت فرسوده اطراف حرم امام رضا(ع) با 366 هكتار مساحت و پیشرفت 55 درصدی در بازسازی طی 15 سال گذشته، بافت فرسوده میدان شهدا با 65 درصد پیشرفت اجرا و بافت فرسوده آبكوه با 11 درصد پیشرفت نوسازی است. نوسازی بافت فرسوده قلعه وكیل آباد به مساحت 22 هكتار نیز از سال 1370 آغاز شده اما تاكنون فقط 15 درصد از این بافت تملك شده است. منطقه چهار شهرداری مشهد بیشترین و منطقه 12 آن كمترین میزان بافت فرسوده این شهر را در خود جای داده اند.
بر اساس طرح برنامه ملی بازآفرینی شهری كه اجرای رسمی آن از بهمن 1396 آغاز شده سالانه 10 درصد بافت فرسوده و ناكارآمد شهری در سطح كشور بازسازی می شود. هم اینك هزار محله در 465 شهر كشور در سطحی به وسعت 55 هزار و 104 هكتار جزو بافت ناكارآمد شهری است.
'كاهش فقر شهری، ارتقای تاب آوری شهری، ارتقای هویت و منزلت مكانی و افزایش حكمرانی محلی' از اهداف كلان محلی این طرح هستند. در این چارچوب قرار است تا پایان اجرای برنامه ششم توسعه نیمی از محله های هدف طرح بازآفرینی شهری مشتمل بر هزار و 334 محله كه در مجموع 9 میلیون نفر را در خود جای داده اند با اختصاص سالانه 25هزار میلیارد تومان بازسازی شود.
7489/7507/1858
۰ نفر