۴ تیر ۱۳۹۷، ۱۳:۳۶
کد خبر: 82952333
T T
۰ نفر
نتایج قطعی انتخابات تركیه 10 روز بعد اعلام می شود

آنكارا- ایرنا- سعدی گوون رئیس شورای عالی انتخابات تركیه اعلام كرد كه نتایج قطعی و نهایی انتخابات همزمان ریاست جمهوری و مجلس تركیه 10 روز بعد و پس از بررسی شكایات و اعتراضات اعلام می شود.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، گوون در مصاحبه با خبرنگاران، با اشاره به اعلام قطعی نتایج انتخابات روز گذشته تركیه در تاریخ پنجم جولای 2018 میلادی(14 تیرماه 1397)، این انتخابات را انتخاباتی سالم و با مشاركت گسترده مردم ارزیابی كرد و گفت: ما سعی كردیم كه نتایج انتخابات را به سرعت اعلام كنیم.
وی تاكید كرد: به شكایت انتخاباتی در چارچوب قانون و طی زمان تعیین شده رسیدگی كرده و نتایج انتخابات را به صورت حضوری به احزاب نیز اعلام خواهیم كرد.
به گزارش ایرنا، بر اساس نتایج اولیه غیر رسمی و شمارش 99.91 درصد آرا، رجب طیب اردوغان با 52.54 ردصد آرا، اكثریت مطلق آرای انتخابات ریاست جمهوری را به دست آورده و پیروز انتخابات است.
محرم اینجه نامزد حزب جمهوری خواه خلق و نزدیك ترین رقیب اردوغان نیز 30.67 درصد مجموع آرای انتخاباتی ریاست جمهوری تركیه را به خود اختصاص داده است.
اینجه دیشب در نخستین واكنش به نتایج انتخابات تركیه اعلام كرد كه پیروزی اردوغان را در انتخابات می پذیرد.
اینجه در نخستین واكنش خود به انتخابات تركیه، انتخابات برگزار شده را نابرابر و رقابتی غیرعادلانه خواند.
همچنین بنا به اعلام خبرگزاری آناتولی به عنوان تنها مرجع رسمی اعلام نتایج انتخابات تركیه، نتایج اولیه شمارش آرا حاكی است كه احزاب عدالت و توسعه٬ جمهوری خلق٬ دموكراتیك خلق ها٬ حركت ملی گرا٬ سعادت و نیك حد نصاب 10 درصدی لازم را برای حضور در مجلس تركیه كسب كرده اند و هیچ كدام از احزاب اكثریت كرسی های مجلس تركیه را كسب نكرده است.
بر اساس گزارش این رسانه، ائتلاف جمهور متشكل از حزب حاكم عدالت و توسعه به رهبری اردوغان و حزب حركت ملی به رهبری دولت باغچه لی در قالب ائتلافی 53.65 درصد آرای انتخابات را كسب كرده و این ائتلاف 343 كرسی مجلس 600 نفره تركیه را در اختیار خواهد داشت.
به گزارش این رسانه، ائتلاف ملت متشكل از حزب جمهوری خواه خلق به رهبری كمال قلیچدار اوغلو، حزب نیك به رهبری مرال آكشنر و حزب سعادت به رهبری تمل كاراملا اوغلو در قالب ائتلافی 33.96 درصد آرای انتخابات را كسب كرده و این ائتلاف 190 كرسی مجلس 600 نفره تركیه را در اختیار خواهد داشت.
آناتولی همچنین اعلام كرد كه در این انتخابات حزب دموكراتیك خلق ها كه به صورت غیرائتلافی در انتخابات شركت كرده بود، با كسب 11.69 درصد مجموع آرا، 67 نماینده در مجلس ملی تركیه خواهد داشت.
به گزارش ایرنا، انتخابات همزمان ریاست جمهوری با حضور 6 نامزد و مجلس تركیه با حضور هشت حزب در روز سوم تیرماه 1397(دیروز) و با مشاركت گسترده نزدیك 87 درصدی مردم تركیه برگزار شد.
خاورم/1905