۵ تیر ۱۳۹۷، ۱۶:۲۴
کد خبر: 82953796
T T
۰ نفر
رهبر حزب سعادت تركيه: انتظار نتايج بهتري در انتخابات داشتيم

آنكاراـ ايرناـ تمل كاراملا اوغلو رهبر حزب سعادت و نامزد اين تشكيلات سياسي در انتخابات رياست جمهوري گفت: انتظار نتايج بهتري در كسب آراي انتخاباتي توسط احزاب مخالف حزب حاكم داشتيم اما ترجيح مردم چيز ديگري بود كه به آن احترام مي گذارم.

به گزارش روز سه شنبه ايرنا، كاراملا اوغلو در مقابل ساختمان حزب سعادت در مصاحبه با خبرنگاران اظهار كرد: ترجيح ملت در اين دوره از انتخابات با نظرسنجي ها و پيش بيني هاي ما متفاوت بود به طوري كه پيش از اين، انتظار آراي بيشتري براي نامزدهاي احزاب مخالف حزب حاكم داشتيم.
وي افزود: آنهايي كه امروز در قدرت هستند، بايد به توصيه هاي مخالفان توجه كنند تا بتوانند در ادامه اداره كشور موثر و موفق شوند.
وي تاكيد كرد: كار خود را رها نمي كنيم و از همين امروز در راستاي آرمان هاي مردم به راه خود ادامه مي دهيم.
بنا بر اعلام رسانه هاي تركيه، كاراملا اوغلو روز گذشته طي تماسي تلفني با اردوغان، پيروزي در انتخابات را به وي تبريك گفته است.
اين رهبر حزب اسلامگراي سعادت تركيه، پيش از انتخابات، تلاش بسياري انجام داد تا بتواند عبدالله گل رييس جمهوري سابق اين كشور را نامزد حزب تحت امر خود كند اما در اين راه ناكام ماند.
كاراملا اوغلو در انتخابات رياست جمهوري با كسب 443 هزار و 774 راي، 0.89 درصد آراي مردمي را كسب كرده است.
بر اساس نتايج اوليه غير رسمي و شمارش 99.91 درصد آرا، رجب طيب اردوغان با 52.54 درصد آرا، اكثريت مطلق آراي انتخابات رياست جمهوري را به دست آورده و پيروز انتخابات است.
محرم اينجه نامزد حزب جمهوري خواه خلق و نزديك ترين رقيب اردوغان نيز 30.67 درصد مجموع آراي انتخاباتي رياست جمهوري تركيه را به خود اختصاص داده است.
به گزارش ايرنا، سعدي گوون رئيس شوراي عالي انتخابات تركيه روز گذشته اعلام كرد كه نتايج قطعي و نهايي انتخابات همزمان رياست جمهوري و مجلس تركيه پنجم جولاي و پس از بررسي شكايات و اعتراضات اعلام مي شود.
وي انتخابات تركيه را انتخاباتي سالم و با مشاركت گسترده مردم ارزيابي كرد و گفت: ما سعي كرديم كه نتايج انتخابات را به سرعت اعلام كنيم.
وي تاكيد كرد: به شكايت انتخاباتي در چارچوب قانون و طي زمان تعيين شده رسيدگي كرده و نتايج انتخابات را به صورت حضوري به احزاب نيز اعلام خواهيم كرد.
همچنين بنا به اعلام خبرگزاري آناتولي به عنوان تنها مرجع رسمي اعلام نتايج انتخابات تركيه، نتايج اوليه شمارش آرا حاكي است كه احزاب عدالت و توسعه٬ جمهوري خلق٬ دموكراتيك خلق ها٬ حركت ملي گرا٬ سعادت و نيك حد نصاب 10 درصدي لازم را براي حضور در مجلس تركيه كسب كرده اند و هيچ كدام از احزاب اكثريت كرسي هاي مجلس تركيه را كسب نكرده است.
بر اساس گزارش اين رسانه، ائتلاف جمهور متشكل از حزب حاكم عدالت و توسعه به رهبري اردوغان و حزب حركت ملي به رهبري دولت باغچه لي در قالب ائتلافي 53.65 درصد آراي انتخابات را كسب كرده و اين ائتلاف 343 كرسي مجلس 600 نفره تركيه را در اختيار خواهد داشت.
به گزارش اين رسانه، ائتلاف ملت متشكل از حزب جمهوري خواه خلق به رهبري كمال قليچدار اوغلو، حزب نيك به رهبري مرال آكشنر و حزب سعادت به رهبري تمل كاراملا اوغلو در قالب ائتلافي 33.96 درصد آراي انتخابات را كسب كرده و اين ائتلاف 190 كرسي مجلس 600 نفره تركيه را در اختيار خواهد داشت.
آناتولي همچنين اعلام كرد كه در اين انتخابات حزب دموكراتيك خلق ها كه به صورت غيرائتلافي در انتخابات شركت كرده بود، با كسب 11.69 درصد مجموع آرا، 67 نماينده در مجلس ملي تركيه خواهد داشت.
انتخابات همزمان رياست جمهوري با حضور 6 نامزد و مجلس تركيه با حضور هشت حزب در روز سوم تيرماه 1397و با مشاركت گسترده نزديك 87 درصدي مردم تركيه برگزار شد.
خاورم/1905