۶ تیر ۱۳۹۷، ۷:۱۵
کد خبر: 82954172
T T
۰ نفر
103 هزار دانش آموز اتباع بیگانه غیرمجاز ثبت نام شدند

كرمان - ایرنا - مدیركل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت كشور گفت: 103 هزار نفر از فرزندان اتباع بیگانه غیرمجاز تاكنون در مدارس كشور ثبت‌ نام شده اند.

به گزارش ایرنا، احمد محمدی فر سه شنبه شب در نشست هیات دیپلماتیك كشورهایی حامی پناهندگان در بزرگترین خانه خشتی جهان در رفسنجان افزود: فرزندان اتباع بیگانه غیرمجاز باید با توجه به فرمان رهبر معظم انقلاب در مدارس پذیرفته شوند.
مدیركل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت كشور بیان كرد: بیش از 500 هزار دانش آموز اتباع بیگانه امسال در مدارس كشور مشغول به تحصیل خواهند شد.
محمدی فر افزود: استان كرمان یكی از مهمترین پذیرندگان پناهندگان است و روی گشاده و مهمان نوازی مردم این خطه موجب شده بیشترین پناهندگان در این استان زندگی كنند.
وی تصریح كرد: اوایل سال 2018 حدود 500 تا 6 هزار ظرفیت صدور روادید برای كشور افغانستان ایجاد شد كه با مهاجرت های غیرمجاز مواجه شدیم.
به گفته محمدی فر، امسال 92 هزار نفر از اتباع بیگانه تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند كه نسبت به سال گذشته 25 درصد كاهش داشته است.
محمدی فر بیان كرد: توجه به معیشت پناهندگان از اولویت های اصلی است.
مدیركل اتباع خارجی استانداری كرمان نیز در بازدید هیات هایی از 13 كشور حامی پناهندگان از مهمانشهر رفسنجان گفت: ساخت پنج واحد سرپناه در مهمانشهر رفسنجان رو به اتمام است و در آینده نزدیك تحویل داده می شود.
حمید شمس الدینی اظهار كرد: مهمانشهر رفسنجان دارای هزار و 370 واحد مسكونی است كه 80درصد این تعداد فاقد امنیت لازم است.
وی تصریح كرد: پنج هزار و 500 نفر در قالب یك هزار و 135 خانوار در مهمانشهر رفسنجان زندگی می كنند كه هزار و 400 دانش آموز در مدارس این مهمانشهر مشغول به تحصیل هستند.
شمس الدینی بیان كرد: تمام امكانات شامل نانوایی، بهداشت، مدرسه و غیره در مهمانشهر رفسنجان مهیا شده است و سال گذشته 30 هكتار از وسعت این مهمانشهر بمنظور ایجاد امنیت بیشتر حصاركشی شد.
وی گفت: همچنین 30 هزار متر مربع آسفالت خیابان ها و معابر مهانشهر رفسنجان انجام شد و سعی می كنیم تا سال آینده با ساخت سرپناه، آلونك های این مهمانشهر جمع آوری شود.
وی افزود: اداره كردن 60 هزار تبعه خارجی كه معادل 10 شهر تعریف شده مشكل است.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی رفسنجان نیز در جریان بازدید هیات كمیساری عالی كشور و سفرای چند كشور حامی پناهندگان از مركز جامع سلامت پیامبر اعظم (ص) رفسنجان گفت: اداره كل مهاجرین استان كرمان و مركز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی اقدام به راه اندازی سامانه اتباع بیگانه كرده اند كه در زمان حاضر 40 هزار نفر از اتباع بیگانه در رفسنجان دارای پرونده پزشكی هستند.
علی اسماعیلی ندیمی بیان كرد: موفق به ساخت مركز تسهیلات زایمان و مركز جامع خدمات سلامت برای اتباع بیگانه شدیم و 2 مركز در خارج مهمانشهر و یك مركز در داخل با 20 نیرو خدمات بهداشتی به آنها ارائه می دهد.
وی افزود: بیشترین حضور اتباع خارجی در كشور در رفسنجان است كه به دلیل شرایط كشاورزی و پسته كاری حضور اتباع بیگانه در این شهرستان فراهم شده است.
اسماعیلی خاطرنشان كرد: اقدامات بهداشتی از جمله مراقبت های مادران باردار، سالمندان، ارائه مكمل های دارویی، انجام واكسیناسیون، مقابله با هرگونه بیماری به این افراد ارائه می شود.
وی ادامه داد: مهاجرت و رفت و آمد اتباع به افغانستان موجب افزایش میزان بیماری ها واگیردار می شود و این مهم یكی از مشكلات موجود است به طوری كه سال گذشته 100 درصد بیماران مبتلا به مالاریا و 30 درصد بیماران مبتلا به سل در رفسنجان از بیماران افغان بوده اند كه مشكلات جدی ایجاد كرده است.
وی پیشنهاد كرد: اعتباری برای ساخت مركز تسهیل زایمان در مجاورت زایشگاه برای اتباع بیگانه تخصیص یابد.
هیات های دیپلماتیك 11 كشور و آژانس های سازمان ملل متحد در ایران شامگاه دوشنبه وارد فرودگاه بین المللی آیت الله هاشمی رفسنجانی كرمان شدند.
این هیات در سفر 2 روزه به استان كرمان از كارگاه های آموزشی و مراكز مختلف پناهندگان مستقر در شهرستان های كرمان و رفسنجان بازدید كردند.
بیش از 300 هزار نفر از اتباع خارجی در استان كرمان اقامت دارند كه بشتر آنها از اتباع كشور افغانستان هستند.
رفسنجان با 16 هزار كیلومتر مربع بر سر بزرگراه های یزد، كرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و فارس واقع شده است.
3029/7433