۶ تیر ۱۳۹۷، ۸:۱۵
کد خبر: 82954204
T T
۰ نفر
افزايش آمار مخاطبان از مزيت‌هاي سينماي كودك و نوجوان است

تهران- ايرنا- نويسنده و كارگردان سينما گفت: يكي از مزيت هاي سينماي كودك، تعداد مخاطبان آن است زيرا كودكان همواره با والدين خود به سينما مي روند و افزايش آمار مخاطبان به نفع سينماست.

خسرو معصومي روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار سينمايي ايرنا با اشاره به تفاوت وضعيت سينماي كودك امروز و دهه 60 اظهار داشت: كارم را با سينماي كودك شروع كردم و حتي شخصيت اصلي فيلم هاي «رسم عاشق كشي» و «دوران سربي» يك كودك است اما زماني كه از اين سينما حمايت نشود، انگيزه اي براي ادامه كار نمي ماند.
وي به اهميت سينماي كودك در گذشته اشاره كرد و افزود: در آن زمان، اكثر بزرگان سينماي ايران نظير ناصر تقوايي، بهرام بيضايي، امير نادري و عباس كيارستمي كارهاي موفقي در زمينه كودك توليد كردند.
كارگردان فيلم «كار كثيف» ادامه داد: فيلم هاي عباس كيارستمي به سينماي كودك رونق مي داد و حتي زماني كه جشنواره بين المللي فيلم هاي كودكان و نوجوانان در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برگزار مي شد بسياري از كشورهاي مطرح در زمينه توليد فيلم كودك مثل جمهوري چك در اين رويداد شركت مي كردند.
وي با بيان اينكه در بخش خصوصي نيز كسي راغب نيست براي بچه ها فيلم بسازد، گفت: بازگشت سرمايه در سينماي كودك و نوجوان، بي معنا شده است و فرصتي براي اكران پيش نمي آيد.
معصومي با انتقاد از فراموش شدن سينماي كودك بعد از هر دوره برگزاري جشنواره فيلم كودك و نوجوان عنوان كرد: معمولا حمايت از فيلم كودك و صحبت از سينماي كودك، محدود به زمان برگزاري جشنواره و بعد از آن حمايت فراموش مي شود.
وي در پاسخ به اين پرسش كه كودكان امروز چه نيازي دارند و با چه سبك و سياقي بايد براي آنها فيلم ساخت، توضيح داد: بچه ها سينماي فانتزي را بيشتر دوست دارند، زماني كه كامبوزيا پرتوي فيلم «گلنار» را ساخت، رونقي در سينماي كودك به وجود آمد و به نظرم اين شيوه به سليقه امروز كودكان نيز نزديك است.
معصومي افزود: اينكه كودكان همواره با والدين خود به سينما مي روند، به نفع سينماي كودك و اساسا به نفع سينماست اما متأسفانه مسئولان به طور جدي به سينماي كودك نپرداخته اند.
كارگردان فيلم «باد در علفزار مي پيچد» با اشاره به راهكارهايي براي تقويت سينماي كودك و نوجوان گفت: ما 6 گروه در سينما داريم كه مي توان يك گروه سينمايي ويژه به كودكان و نوجوانان اختصاص داد و اين حمايت باعث رونق سينماي كودك مي شود زيرا فيلمسازي در اين گونه (ژانر) هزينه زيادي مي طلبد و اگر بازگشت سرمايه نباشد، انگيزه توليد فيلم از بين مي رود.
وي پيشنهاد كرد كارگروهي در حوزه سينماي كودك تشكيل شود تا راهبرد مناسبي در اين زمينه به دست آيد.
كارگردان فيلم «دلباخته» يادآور شد: زماني كه گروه هنر و تجربه شكل گرفت و با جديدت علم الهدي مدير آن دنبال شد، كساني كه احتمال مي دادند فيلمشان به سختي اكران مي شود، به اين گروه سينمايي آمدند و حتي از چند فيلم مثل «پرويز» و «ماهي و گربه» از اين نوع اكران استقبال زيادي شد و ميان سينمادوستان جا افتاد.
اين نويسنده و كارگردان سينما گفت: فيلمنامه اي در زمينه كودك دارم كه اگر ساخته شود، چيزي كم از «خانه دوست كجاست؟» عباس كيارستمي نخواهد داشت اما متاسفانه حمايتي وجود ندارد.
معصومي با اشاره به اينكه به نظر مي رسد در گذشته، مسئولان نسبت به سينماي كودك و نوجوان دلسوزتر بودند، خاطرنشان كرد: زماني كه فيلم هاي كودك و نوجوان با بودجه هاي دولتي ساخته مي شدند و كيارستمي در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان فعاليت داشت، اين سينما تا حدودي رونق داشت اما زماني كه كانون به دليل مسائل مالي عقب نشيني كرد، سينماي كودك و نوجوان از رونق آن دهه فاصله گرفت.
سي و يكمين جشنواره بين المللي فيلم هاي كودكان و نوجوانان از 8 تا 14 شهريور 97 در شهر اصفهان برگزار مي شود.
فراهنگ**9246**1055
۰ نفر