۶ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۰۱
کد خبر: 82954352
T T
۰ نفر

ماجراي آن نيمروز

۶ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۰۱
کد خبر: 82954352
ماجراي آن نيمروز

اعضاي گروهك فرقان ترور شخصيت‌هاي مهم و كليدي انقلاب اسلامي را در دستور كار قرار دادند. ترور آيت‌ ا... خامنه‌اي اولين ترور تابستان60 در ششم تيرماه اتفاق افتاد.

تابستان سال 60، فصل تلخي براي انقلابي بود كه تازه به پيروزي رسيده بود. هشت ماه از حمله رژيم بعث عراق به كشورمان مي‌گذشت و همه تمركز دولتمردان و مسئولان روي دفاع از مرزها و انقلاب بود. خيانت بني‌صدر باعث عزل او از رياست جمهوري شده، در همين شرايط بود كه منافقان فعاليت‌‌هاي تروريستي خود را شروع كرده و اعضاي گروهك فرقان ترور شخصيت‌هاي مهم و كليدي انقلاب اسلامي را در دستور كار قرار دادند. اولين ترور تابستان60 در ششم تيرماه اتفاق افتاد. ترور آيت‌ ا... خامنه‌اي كه آن زمان امام جمعه تهران بودند، طراحي و در مسجد ابوذر عملي شد كه نافرجام ماند.

هفتم تيرماه حزب‌ جمهوري اسلامي منفجر شد و آيت‌ا... بهشتي و تعداد زيادي از ياران و همفكران ايشان در يك روز به شهادت رسيدند. هشت شهريور سال 60 هم دفتر رياست‌جمهوري منفجر شده و محمدعلي رجايي؛ رئيس‌جمهور و محمدجواد باهنر؛ نخست‌وزير به شهادت رسيدند. در سي و ‌هفتمين سالگرد ترور نافرجام آيت‌ا... خامنه‌اي با محسن جواديان يكي از محافظان ايشان هم‌صحبت شديم تا اين حادثه را بازخواني كنيم. جواديان معتقد است « به خواست خداوند همه اتفاقات دست به دست هم داد تا آيت‌ا... خامنه‌اي به عنوان حافظ انقلاب اسلامي از اتفاقات و حوادث زيادي جان سالم بدر ببرند تا با تدابير خود، ايران اسلامي را تا به امروز حفظ كنند و انشاء‌ا... آن را به صاحب اصلي‌اش امام زمان (عج) ‌؛ تحويل دهند.»

** ماجراي ضبط صوتي كه باعث انفجار در مسجد ابوذر و مجروح شدن آيت ا... خامنه‌اي شد، چه بود؟
آن روز يكي از اعضاي گروهك فرقان ضبط استوانه‌اي‌شكل آيوا نقره‌اي‌رنگ را روي تريبون مقابل سينه آقا گذاشت و دكمه ضبط را فشار داد،‌ ما متوجه شديم كه ضبط شروع نشد اما مرد جوان ضبط را رها كرد و رفت! در واقع او با فشردن دكمه چاشني بمب را فعال كرد...

** آن زمان شما به رفتار آن مرد شك نكرديد؟
آن سال ما پنج، شش نفر بوديم كه مراقبت از آقا را به عهده داشتيم و تعداد و امكاناتمان به آن اندازه نبود كه جمعيت زيادي كه به مسجد آمده بودند را چك كنيم و يا قبل از عزيمت آقا به مسجد آنجا را از نظر امنيتي بازبيني كنيم.

آن روز آيت‌ا... خامنه‌اي براي ديدار با امام خميني(ره) به جماران رفته بودند و بعد ما ايشان را به مسجد ابوذر برديم.
روال اين بود كه نماز ظهر روزهاي شنبه در مسجد حاج‌ابوالفتح ميدان قيام به امامت آقا برگزار مي‌شد.

اما گفتند بهتر است چرخشي باشد و هر هفته در يك مسجد برگزار شود. هفته اول بعد از اين تصميم، مسجد جديد را معرفي نكردند، هفته دوم روز شنبه مصادف شد با عزل بني‌صدر و آقا درگير بودند و هفته سوم قرار شد نماز در مسجد ابوذر برگزار شود، منافقان سه هفته فرصت داشتند كه براي اين ترور برنامه‌ريزي كنند.

از لحظه‌اي كه آن منافق دكمه ضبط را فشار داد تا لحظه انفجار يك دقيقه طول كشيد.

آن زمان من سمت چپ حضرت آقا نشسته بودم. حضار از ايشان دو‌تا سوال پرسيدند؛ يكي اين‌كه ما شنيده‌ايم داماد شما وزير است و ديگري اين‌كه چرا خانم نمي‌تواند قاضي شود؟ آقا تا آمدند اين سوالات را جواب بدهند، بلندگو سوت شديدي كشيد و آقا خودش را از بلندگو كنار كشيد كه انفجار رخ داد.

البته انفجار باعث تخريب محيطي نشد و ضبط بيشتر شبيه يك كلت عمل كرد كه بازو، ترقوه، كتف و سينه آقا را نشانه گرفته و به شريان اصلي خون آسيب زد و بخشي از سينه ايشان را سوراخ كرد.

** مگر مراقبت‌ها و تمهيدات حفاظتي انديشيده نشده بود؟
آن موقع در تيم حفاظت آقا فقط يك ماشين داشت و يك موتور. سازمان حفاظت تازه شكل گرفته بود و تجربه كافي نداشتند.

آقا اجازه نمي‌داد كه حتي دو تا ماشين داشته باشيم. آن سال آيت‌ا... خامنه‌اي هم بايد به مجلس مي‌رفتند هم به جبهه سرمي‌زدند و هم خدمت امام راحل مي‌رسيدند، سازمان حفاظت، برنامه‌ريزي براي ايشان نداشت و آقا هرجا كه مي‌گفتند، بلافاصله حركت مي‌كرديم و مي‌رفتيم.

** آن زمان آقا امام‌جمعه تهران هم بودند و وقتي جبهه بودند بايد براي نماز به تهران برمي‌گشتند و حــــتي مــــتن خــــطبه نــماز را در مــسير آمــــــاده مي‌كردند. حجم كار خيلي زياد بود و برنامه‌ريزي به عهده خود ما بود و فرصتي براي چك و بازرسي محل و جمعيت نبود.

** زخمي شدن ايشان را چگونه اطلاع‌رساني كرديد؟
اول به مركز پيام اطلاع داديم و تعدادي از پزشكاني كه روز هفتم تير در انفجار حزب جمهوري اسلامي شهيد شدند، به بيمارستان بهارلو آمدند كه آقا را به آنجا برده بوديم. تعدادي از مجلسي‌ها هم آمدند و مرحوم آيت‌ا... هاشمي رفسنجاني هم به بيمارستان آمد. اما شهيد بهشتي آن روز فرصت نكردند كه به بيمارستان بيايند و روز بعد هم كه شهيد شدند.

اگر ترور روز ششم تير اجرايي نمي‌شد، حضرت آقا روز هفتم تير در حزب جمهوري اسلامي كنار شهيد بهشتي نشسته بودند.

خواست خدا بود كه آيت‌ا... خامنه‌اي براي انقلاب حفظ شوند و رهبري انقلاب را به عهده بگيرند. بنا به توصيه پزشكان تا دو هفته در اتاق ايشان نه تلويزيون بود و نه راديو و نه روزنامه. 14 روز خبر شهادت شهيد بهشتي و يارانشان را از ايشان مخفي نگه داشتيم.

تا اين‌كه بعد از دو هفته آقا اعتراض كردند كه چرا ايشان را از اخبار دور نگه داشته‌ايم و روز سختي بود تا بتدريج خبر انفجار حزب جمهوري اسلامي را به ايشان داديم و اول گفتيم كه آيت‌ا... بهشتي مجروح شده است. تا اين‌كه آقاي رفسنجاني و سيد احمدآقا به بيمارستان آمدند و خبر شهادت شهيد بهشتي و يارانشان را به ايشان دادند.

** تابستان سال 60 منافقان بهترين ياران امام‌(ره) و انقلاب را ترور كردند، گويا از عزل بني‌صدر بدجوري عصباني شده بودند؟
بله! اسرائيل و آمريكا هم از آنها حمايت مي‌كردند تا به خيال خود نظام را نابود كنند. اما نمي‌دانستند كه مردم گوش به فرمان امام خميني (ره) بودند و اعتقادات ديني‌‌شان از انقلاب اسلامي محافظت مي‌كرد.

الان كه فكر مي‌كنم، متوجه مي‌شوم كه حكمت خداوندي بود كه آيت‌ا... خامنه‌اي از ترور و جبهه‌هاي جنگ جان سالم به در بردند تا انقلاب را رهبري كنند. بعد از ترور دو سال ايشان خيلي سختي ديدند اما تحمل كردند. الان چشم همه مسلمانان و شيعيان دنيا به ايشان است. از خداوند براي ايشان سلامتي و طول عمر آرزو مي‌كنم.

** امروز ايران يكي از امن‌ترين كشورهاي منطقه است و داعش نتوانست صدمه‌اي مهمي را به كشور ما وارد كند. بنا به تجربه‌اي كه داريد مردم چگونه مي‌توانند قدر اين امنيت را بدانند و آن را حفظ كنند؟
اگر آگاهانه تاريخ انقلاب و چهار دهه كه از پيروزي انقلاب اسلامي مي‌گذرد را مطالعه كنيم، متوجه مي‌شويم ما چند كودتا از جمله كودتاي نوژه را پشت سر گذاشتيم. ترور شخصيت‌‌هاي سياسي و مردم از سوي منافقان را ديديم، جنگ به ما تحميل شد و ... همه اين‌ها ثابت مي‌كند كه دشمن در هر شرايطي تلاش كرد كه كشور ما را به دوره حكومت پهلوي برگرداند اما موفق نشدند.

مردم كشور ما بسيار صبور و شريف هستند. من معتقدم مسئولان بايد قدردان مردم باشند، مردمي كه همه‌جوره پاي انقلابشان ايستادند و از آن مراقبت كردند.

رهبر بسيار هوشمند، مدبر و توانايي داريم كه اگر ايشان نبودند كشور ما به عراق و افغانستان و... ديگري تبديل مي‌شد. شرايط خيلي سخت است و دشمن از نظر اقتصادي، اجتماعي و سياسي به ما ضربه مي‌زند اما چون به لطف خدا پاي رهبر و انقلابمان ايستاده‌ايم كشورمان حفظ شده است. اميدوارم رهبر معظم، انقلاب اسلامي را به صاحبش امام زمان (عج) تحويل دهند.

*منبع: روزنامه جام جم؛ 1397،4،6
**گروه اطلاع رساني**1699**2002
۰ نفر