۹ تیر ۱۳۹۷، ۱۵:۳۷
کد خبر: 82957297
T T
۰ نفر
بزرگان شطرنج دنیا برابر ایران با چالش مواجه خواهند شد

تهران – ایرنا- «مهرداد پهلوان زاده» رییس فدراسیون شطرنج، گفت: با برنامه های كنونی این فدراسیون و حمایت از ملی پوشان جوان، انتظار داریم كه در چند سال آینده قدرت هایی مانند روسیه، چین و هند در مسابقات جهانی در برابر شطرنج بازان ایرانی دچار چالش شوند.

پهلوان زاده روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا به پرسش هایی در زمینه برنامه ریزی فدراسیون برای تیم های پایه، حمایت از استعدادیابی در مدارس، تعامل با فدراسیون ورزش دانش آموزی و آینده شطرنج ایران در مسابقات جهانی پاسخ داد.
متن كامل این گفت وگو در زیر منتشر شده است؛
** ایرنا: برخی باور دارند كه فدراسیون شطرنج نسبت به آموزش و استعدادیابی در رده های پایین توجه كمی دارد. به عنوان رییس این فدراسیون، ادعاهای مطرح شده را تا چه میزان قبول دارید؟
پهلوان زاده: به نظرم ادعای این كه فدراسیون در زمینه پرورش تیم های پایه ضعیف عمل كرده است، درست نیست. بنا به گواهی بسیاری از كارشناسان و همچنین «ایوان سوكولوف» سرمربی هلندی تیم ملی، میانگین سنی این تیم 18 سال است و این می تواند یك اتفاق منحصر به فرد نه در ایران، بلكه در سطح جهان به شمار آید.
ما در رده های سنی یكی از شاخص ترین فدراسیون ها هستیم؛ در تمام رده های سنی در سطح آسیایی و جهان عنوان كسب كرده ایم و این نشان می دهد كه فدراسیون نسبت به رده های پایه تیمی بی تفاوت نیست، بلكه برنامه ویژه ای برای آنان دارد.
شطرنج ایران در رده های سنی جوانان و نوجوانان در قاره آسیا دارای عنوان قهرمانی و در جهان نیز صاحب عنوان است.

** ایرنا: استعدادیابی در رشته شطرنج بر اساس چه ساز وكارهایی است، آیا فدراسیون به دنبال افراد مستعد می رود یا خانواده ها زمینه پرورش این استعدادها در كلاس های خصوصی فراهم می كنند؟
- پهلوان زاده: در رشته هایی مانند فوتبال و بسكتبال مولفه مهم ساختار بدنی و فیزیك مناسب فرد است كه در كنار توانایی وی می تواند زمینه را برای فعالیت های ورزشی فراهم كند، اما شطرنج مانند دیگر رشته های ورزشی نیست كه توان بدنی یا فیزیك فرد در آن تاثیر داشته باشد.
آنچه در رشته شطرنج مهم است هوش و یادگیری افراد است كه می تواند وی را به عنوان ستاره معرفی كند. فدراسیون شطرنج به جای فرایند طی شده در رشته های دیگر با تعدد مسابقه دنبال استعدادیابی است و مربیان شاغل در این فدراسیون با توجه به روحیه فرد و حتی پشت میز نشستن كودكان می توانند میزان یادگیری شطرنج را در آنها تشخیص دهند.

**ایرنا: رویه ای در ورزش كشور است كه برخی از رشته های ورزشی تیم ها در رده تیم های پایه تا عنوان قهرمانی جهان می روند، اما در رده بزرگسالان قادر به تكرار این عنوان نیستند. آیا فدراسیون شطرنج با چنین مشكل دست به گریبان است؟
- پهلوان زاده: من این حرف را در مورد شطرنج قبول ندارم؛ در شرایط كنونی شطرنج ایران در رده جوانان جهان عنوان قهرمانی دارد و در المپیاد جهانی «باكو» نیز در گروه «بی» عنوان قهرمانی و بهترین نتیجه تاریخ شطرنج ایران را كسب كرد كه نشان می دهد قهرمانی های ما اتفاقی نیست، بلكه بر اساس برنامه ای هدفمند می باشد كه از چند سال گذشته طراحی شده است.
اینكه ورزشكاران ایرانی نمی توانند قهرمانی جهان را از آن خود كنند دلیلی بر بی برنامگی نیست، بلكه ناشی از بالا بودن سن بازنشستگی قهرمانی در رشته شطرنج است. از 140 سال پیش تا كنون كه مسابقات قهرمانی جهان برگزار شده است، تنها 16 شطرنج باز عنوان قهرمانی جهان را از آن خود كرده اند. ورزشكاران نامدار حتی برای یك دهه، اجازه قهرمانی به افراد دیگر نخواهند داد.

**ایرنا: سیر رشد شطرنج در چند سال گذشته را چگونه ارزیابی می كنید. آیا می شود انتظار داشت در چند سال آینده ایران به عنوان یك كشور مطرح در این رشته ورزشی در سطح جهان باشد؟
- پهلوان زاده: صعود ایران از رتبه 51 به 28 در حالی است كه در جلسه ای چند سال پیش «محمود گودرزی» وزیر ورزش و امور جوانان از ما خواستند كه به رتبه 38 برسیم این در حالی است كه ما در این مدت تعیین شده از سوی دكتر گودرزی، توانستیم رتبه ایران را 51 به 28 برسانیم.
اما برای حضور قدرتمند در سطح جهان لازم است رتبه ایران به عدد 10 برسد. تحقق این مهم نیاز به برنامه ریزی و حمایت از نسل كنونی دارد و باید این برنامه در دستور كار گیرد و این همان چیزی است كه «ایوان سوكولوف» هلندی نیز به آن اعتراف دارد.
با برنامه ریزی های كنونی شطرنج ایران در پنج یا شش سال آینده برای تیم های بزرگی مانند روسیه، هند یا چین می تواند چالش ایجاد كند و این رویه در برنامه های فدراسیون كاملا مشهود است.

**ایرنا: اما سوكولوف سرمربی تیم ملی در مصاحبه با ایرنا از تدوین یك برنامه دو ساله برای برخی از ورزشكاران سخن به میان آورد كه تكمیل آن نیازمند تیم منسجم و با دانش است.
-پهلوان زاده: سیر رشد شطرنج ایران در سه سال گذشته، میزان ترقی این رشته ورزشی را در ایران نشان می دهد. ما در این زمینه بی برنامه نیستیم.
یكی از نشانه های این تعدد مسابقات داخلی برای ورزشكاران است. در گذشته سالانه بین 60 تا 70 مسابقه در سطح كشور برگزار شد، اما امروز تعداد این مسابقات به ماهانه یك صد مسابقه رسیده است. این برنامه ریزی موجب شده تا ورزشكاران ایرانی در شرایط مسابقه قرار گیرند و میزان آمادگی بالایی داشته باشند.
همچنین سال گذشته مسابقات جام ستارگان در ایران برگزار شد و از ورزشكاران كه 10رتبه اول كشور را دارا هستند، استفاده كردیم و ورزشكاران مطرح دنیا نیز در این مسابقات حضور پیدا كردند.
در كنار مسابقات چند مربی خوب بین المللی استخدام شده تا دانش ورزشكاران ایرانی همزمان با دانش روز دنیا افزایش پیدا كند.

** ایرنا: هفته گذشته «حسین بابویی» رییس فدراسیون ورزش دانش آموزی در حكمی «كاوه خلیلی» را به عنوان رییس انجمن ورزشی شطرنج مدارس كشور منصوب كرد. آیا فدراسیون دانش آموزی برای توسعه رشته شطرنج با شما در ارتباط است؟
- پهلوان زاده: آقای خلیلی پیش از انتخاب به عنوان رییس انجمن ورزشی شطرنج مدارس، جلسات زیادی با ما برگزار كرد و ما برنامه هایی برای استعدادیابی به ایشان دادیم و ما همكاری تنگاتنگی با این فدراسیون خواهیم داشت چون باور داریم كه پایه گذاری هر رشته ای باید از مدارس باشد.
همچنین با سازمان ورزش شهرداری تهران همكاری هایی داریم تا در محلات و خانه های مخصوص كارهای فرهنگی و ورزشی امكاناتی در زمینه توسعه شطرنج داشته باشند.

** ایرنا: با توجه به طرح مشترك فدراسیون ورزش دانش آموزی و شطرنج برای استعدادیابی در این رشته ورزشی، آیا مربیان ورزشی مدارس در این زمینه علم لازم برای استعدادیابی دارند؟
- پهلوان زاده: ما برای تربیت مربیان ورزشی مدارس هم برنامه داریم و با برگزاری كلاس های آموزشی مربیان سعی داریم میزان دانش این افراد را افزایش داده و پس از پایان دوره آموزشی به آنان كارت های مربیگری داده خواهد شد. من بر این باورم كه دوران مدرسه به ویژه دوره ابتدایی می تواند بهترین زمان برای آموزش شطرنج باشد.
ورزشی **2052**1368
۰ نفر