به گزارش ایرنا، با رشد فناوری، مردم در پی آن هستند كه نیازهای خود را با كم ترین زمان و هزینه ممكن و با بیشترین سرعت دریافت كنند، از این رو شاهدیم كه بسیاری از خدمات امروزه از طریق كسب وكارهای دیجیتال در فضای مجازی به شهروندان ارایه و عرضه می شوند.
در كنار این موضوع، بسیاری علاقه مند هستند تا از علم، دانش، هنر و حرفه خود در فضای مجازی به كسب درآمد بپردازند و بسیاری از مصرف كنندگان نیز می خواهند تا با تسلط بر این فضا بهترین خدمات موجود را در بین تنوع و تكثر خدمات ارایه شده دریافت كنند كه لازمه تحقق این خواسته برخورداری از سواد رسانه ای و اطلاعاتی برای تولید محتوای مناسب و جذب مخاطب است.
علاوه بر تاثیراتی كه افزایش سواد رسانه بر تولید محتوای مناسب، سالم سازی و استفاده درست از فضای مجازی دارد، این مهم كمك می كند تا راه های كسب سود و درآمد از این فضا نیز برای علاقه مندان بدست آید، در اصل با تقویت سواد رسانه هم تولیدكنندگان و هم مصرف كنندگان در این فضا سود و منفعت كسب می كنند.
در همین ارتباط میزگردی با حضور محمد صادق افراسیابی معاون امور كسب و كارهای فرهنگی دیجیتال مركز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید شفیعی مدیر گروه فرهنگ سازی مركز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال و سعید پورایمانی مدیر مجتمع دیجیتال قزوین و مسئول دبیرخانه دومین همایش بینالمللی سواد رسانهای در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) قزوین برگزار شد.
**سواد رسانه گسترش اخلاق حرفه ای در تولید محتوا
معاون امور كسب و كارهای فرهنگی دیجیتال مركز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این میزگرد گفت: برای پرداختن به موضوع سواد رسانه ای و نقش آن در تاثیر و نحوه استفاده از فضای مجازی ابتدا باید به تعریف این اصطلاح بپردازیم.
محمد صادق افراسیابی افزود: سواد رسانه ای به مهارت های استفاده از رسانه های جمعی و نوین با تحقق رژیم مصرف مناسب رسانه ای و گسترش تفكر انتقادی نسبت به محتوای رسانه، افزایش قدرت تحلیل در حوزه محتوا و پیام، گسترش اخلاق حرفه ای در خصوص استفاده از رسانه های جمعی ،تولید محتوای مناسب و ایجاد خدمات در فضای رسانه ای كشور با هدف درآمدزایی و بهره مندی جامعه از خدمات سالم، مفید و ایمن اطلاق می شود.
این مسئول در مركز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد با بیان اینكه خیلی ها موفق به كسب درآمد از فضای مجازی شده اند،افزود: اما باید پرسید كه این درآمدزایی به چه طریقی انجام می شود و آیا در یك فرایند سالم، ایمن و مفید به تولید محتوا پرداخته شده و محصول نهایی بدرد جامعه می خورد یا خیر؟
وی اظهار داشت: ما با ارتقای سواد رسانه ای می خواهیم درآمدزایی از فضای مجازی به گونه ای باشد كه محتوای نامناسب و ناسالم كه بدرد جامعه هدف نمی خورد، تولید نشود بلكه محتوایی تولید شود كه غنی بوده و نیاز شهروندان را به شكل صحیح تامین نماید.
افراسیابی با بیان اینكه برخی سایت های اینترنتی و شبكه های اجتماعی از طریق اتكا به شیوه های 'زرد' به كسب درآمد مشغول هستند،افزود: این سایت ها و شبكه ها از تولید محتوا و خدمات سالم ناتوان هستند و به نوعی از نظر رسانه ای و اطلاعاتی آنها را كم سواد یا بی سواد می دانیم چرا كه به گونه ای فعالیت می كنند به جامعه آسیب می زنند.
وی ادامه داد: برخی سایت ها و شبكه ها نیز دارای محتوای خوب هستند اما درآمدزایی ندارند و به این ترتیب فعالیت آنها در معرض خطر نابودی و تعطیلی است كه این دسته را نیز به لحاظ سواد رسانه ای و اطلاعاتی باید جزو كم سوادها و یا بی سوادها دانست چرا كه از كسب سود ناتوان هستند.
معاون امور كسب و كارهای فرهنگی دیجیتال مركز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با ارتقای دانش و سواد رسانه ای در اصل می خواهیم ضعف های یاد شده در بین این 2 دسته را برطرف كنیم.
وی با بیان اینكه سواد رسانه تنها منحصر به تولیدكنندگان محتوا نیست،افزود: باید مصرف كنندگان فضای مجازی و رسانه ای نیز از مهارت های لازم برای تشخیص محتوای خوب و مناسب بهره مند شوند و اگر فاقد این قدرت باشند در زمره افراد كم سواد یا بی سواد قرار دارند.
افراسیابی اظهار داشت: علاوه بر تولیدكنندگان و مصرف كنندگان محتوا، سطح سومی از آموزش وجود دارد كه مختص نخبگان و مسئولان است چرا كه آنها بدلایل مختلف و خاص در این حوزه نه مصرف كننده و نه تولیدكننده هستند.
وی همچنین گفت: وقتی یك مسئول و یا نخبه دقیق نمی داند چه گونه باید صحبت كند با حرف های خود در جامعه التهاب ایجاد می كند در صورتی كه در این حوزه باید دارای مهارت های لازم بود تا دچار مشكل نشد بنابراین افزایش سواد رسانه ای برای مسئولان یكی از اهداف ما است كه در این خصوص مكاتباتی نیز با وزارت كشور انجام داده ایم.
معاون امور كسب و كارهای فرهنگی دیجیتال مركز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد گفت: معتقدم اگر مسئولان و نخبگان ما از سواد رسانه ای كمی برخوردار باشند به یك تهدید تبدیل می شوند.
وی در پایان با اشاره به برگزاری دومین همایش بین المللی سواد رسانه ای و اطلاعاتی در آبان ماه امسال با موضوع خانواده،افزود: توانمندسازی با تاكید بر نقش خانواده بر بهره برداری مناسب از فضای مجازی و ضرورت توجه به استفاده از فضای سالم و ایمن براساس نشان 'شامد' و معرفی سبك زندگی مناسب براساس سواد رسانه ای و اطلاعاتی و آموزش آخرین مطالب مربوط به این حوزه از اهداف این رویداد به شمار می روند.
** فعالیت 1400 شركت شناسه دار در حوزه كسب وكار دیجیتال
مجید شفیعی مدیر گروه فرهنگ سازی مركز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال نیز در این میزگرد گفت: برای تقویت كسب وكارهای نو و دیجیتال باید فعالیت ها را در 2 بعد حاكمیتی و مردمی پیش برد.
وی با بیان اینكه در حوزه حاكمیت مسئولان وظیفه دارند تا به ایجاد زیرساخت های لازم بپردازند تا زیست بوم لازم برای كسب وكارهای مورد نیاز در جامعه فراهم شود،افزود: یكی از مسایل زیرساختی تقویت سواد رسانه ای در سطح جامعه است كه این موضوع مورد توجه حاكمیت قرار گرفته و از طریق نهاد و دستگاه مربوطه در دولت مورد پیگیری قرار دارد.
شفیعی گفت: مساله بعدی مربوط به حاكمیت به ساماندهی فعالیت ها و كسب و كارهاست كه این موضوع در حوزه فضای مجازی با شناسه دار كردن فعالیت ها برای شناخت تولیدكنندگان محتوا و نظارت و قابلیت رهگیری فعالیت ها و ارایه تسهیلات به آنها پیگیری و دنبال می شود.
مدیر گروه فرهنگ سازی مركز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال گفت: در زمان حاضر برای شناسه دار كردن محتواهای تولیدی در فضای مجازی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی بخش محتوایی فضای مجازی، امور را برعهده دارد.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینكه ما كمك می كنیم تا فعالان كسب وكارهای موجود در فضای مجازی از سواد و دانش لازم برای تولید محتوا و كسب درآمد برخوردار شوند،گفت: مركز ما می خواهد ابتدا كسانی كه به تولید محتوا می پردازند و از آن در پی كسب درآمد هستند خود را معرفی و شناسه دار كرده و سپس از حمایت های مادی و معنوی در نظر گرفته شده توسط حاكمیت استفاده كنند.
شفیعی گفت: یكی از مزیت های شناسه دار كردن فعالیت ها در حوزه كسب وكارهای دیجیتال، امكان سفارش دستگاه های اجرایی به شركت های فعال در این زمینه و تقویت درآمد آنها است كه به كسب و كار آنها رونق می بخشد.
مدیر گروه فرهنگ سازی مركز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال در ادامه از فعالیت 1400 شركت شناسه دار در حوزه كسب وكارهای دیجیتال در كشور خبر داد و گفت: تاكنون 2 هزار و 132 اثر نیز در قالب نرم افزار و اپلیكیشن در این مركز ثبت شده اند.
وی اظهار داشت: اگر احساس كنیم محصولات و محتواهای تولید شده از نوآوری خاصی برخوردار هستند به تولیدكنندگان كمك می كنیم تا فعالیت های خود را در قالب شركت های دانش بنیان ادامه دهند.
شفیعی همچنین خطاب به علاقه مندان به كسب درآمد از فضای مجازی گفت: فضای مجازی در این خصوص یك ابزار، مكمل و كمك دهنده است و اصل نوع كسب و كار و خدمتی كه عرضه می شود است كه در این جا بار دیگر ضرورت داشتن سواد رسانه ای و اطلاعاتی احساس می شود.
مدیر گروه فرهنگ سازی مركز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال افزود: اگر كسب و كار ما از غنای لازم برخوردار نبوده و خدمتی كه ارایه می دهد مناسب با نیاز شهروندان نباشد، این فعالیت محكوم به شكست و فنا است.
وی خاطرنشان كرد: پیش شرط آنكه بدانیم چه محتوایی تولید كنیم تا جامعه را سودمند ساخته و نیازهای شهروندان را بدرستی پاسخ دهد، داشتن سواد رسانه ای و اطلاعاتی است.
** توسعه كسب وكارهای دیجیتال در گرو افزایش سواد رسانه
سعید پورایمانی، مسئول دبیرخانه دومین همایش بینالمللی سواد رسانهای در قزوین نیز در این میزگرد گفت: به شفافیت در حوزه فعالیت های كسب و كار دیجیتال نیازمند هستیم و تا شناخت دقیقی از فعالیت ها در این حوزه نداشته باشیم قادر به تمیز و تشخیص كار خوب و بد در این حوزه نیستیم و نباید فراموش كرد این مهم با افزایش سواد رسانه ای كسب می شود.
وی گفت: وقتی از سواد رسانه ای مناسب و كافی برخوردار باشیم قادر به تشخیص یك كسب و كار واقعی از یك كسب و كار حبابی خواهیم بود و در تله فعالان این حوزه كه از طریق روش های ناسالم در پی جذب مخاطب و مشتری هستند، گرفتار نخواهیم شد.
مدیر مجتمع دیجیتال قزوین با اشاره به ضرورت افزایش سواد رسانه ای و اطلاعاتی،گفت: توسعه كسب وكارهای دیجیتال در گرو افزایش سواد رسانه توسط تولیدكنندگان محتوا و مصرف كنندگان آن است.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینكه شناخت كسب و كارهای دیجیتال شناسنامه دار با شناسه دار كردن آنها برای مصرف كنندگان قابل دسترسی است،افزود: این موضوع كمك می كند تا مردم خدمات مورد نیاز خود را از فروشگاه های دیجیتال مطمئن و تایید شده دریافت كنند اما گاهی اوقات شاهدیم بواسطه ناآگاهی، استفاده از فروشگاه های نامطمئن برای شهروندان مشكل ساز شده است.
پورایمانی با بیان اینكه در كنار افراد حقیقی و حقوقی كه به شكل شناسه دار به تولید محتوا در فضای مجازی می پردازند، افزادی نیز وجود دارند كه به آنها رقبای حبابی گفته می شود،افزود: اگر سواد رسانه ای جامعه افزایش یابد مردم به خوبی قادر به تمیز و تشخیص این 2 از یكدیگر خواهند بود.
وی در ادامه از برنامه ریزی برای آموزش سواد رسانه ای به اولیاء و مربیان با همكاری آموزش و پرورش قزوین خبر داد و گفت: این افراد جامعه هدف نخست ما هستند چرا كه با دانش كسب شده می توانند به فرزندان و دانش آموزان مهارت های استفاده مناسب از فضای مجازی و شناخت عرصه های سالم و مطمین در این حوزه را آموزش دهند.
پورایمانی اظهار داشت: نقش حاكمیت نیز در خصوص ارایه خدمات مناسب در حوزه كسب و كارهای دیجیتال مهم است و در این خصوص باید یك متر و معیار و شاخص به مصرف كنندگان معرفی شود كه این همان نشان 'شامد' است كه به لوگوی طلایی معروف شده است و مردم می توانند در صورت مشاهده آن با خیال جمع و راحت از محتوای ارایه شده در فضای مجازی و عرصه دیجیتال استفاده كرده و خدمت بگیرند.
3013
در میزگرد ایرنا بررسی شد
نقش سواد رسانه ای در كسب و كارهای دیجیتال
۱۰ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۰۰
کد خبر:
82957901
قزوین-ایرنا- سواد رسانه از مفاهیم نوپایی به شمار می رود كه تسلط بر آن امروزه برای تولیدكنندگان و مصرف كنندگان محتوا در فضای مجازی یك ضرورت است چرا كه راه درست بهره برداری و كسب درآمد در این فضا را نشان می دهد.