۱۰ تیر ۱۳۹۷، ۱۱:۴۸
کد خبر: 82958040
T T
۰ نفر

ازدواج به وقت نیم روز

۱۰ تیر ۱۳۹۷، ۱۱:۴۸
کد خبر: 82958040
ازدواج به وقت نیم روز

بیرجند - ایرنا - در شرایطی كه داغ مراسم مجلل تا سال ها بعد بر دل زوج های جوان می ماند، ازدواج هایی به وقت یك نیم روز، شادی یك عمر را به همراه دارد.

به گزارش ایرنا بسیاری از جوانان امروز به دلیل هزینه های سرسام آور مراسم ازدواج حاضر نیستند زیر بار مسئولیت های زندگی مشترك بروند. هزینه های عقد و عروسی در سال های اخیر به طور غیرعادی تغییر كرده است. جشن های ساده قدیم با نیت چشم و هم چشمی تبدیل به مراسم مجلل و پر زرق و برق شده كه در اكثر موارد عروس و داماد باید تا چند سال بعد از ازدواج هزینه این تجملات را به صورت وام و قسط بپردازند اما در همین شرایط هنوز هم جشن هایی هست كه بوی سادگی و محبت می دهد.
جشن های گروهی كه با همكاری برخی نهادها برگزار می شود به زوج های جوان كمك می كند از مسیر پر پیچ و خم خانه بخت به آسانی عبور كنند.
یكی از این مراسم چندی پیش به كمك قرارگاه شهید ناصری در خراسان جنوبی برگزار شد. 100 زوج جوان از روستاهای مرزی خراسان جنوبی به مركز استان سفر كرده بودند تا در شادی هم برای شروع یك زندگی ساده اما پایدار شریك شوند. زوج ها یكی پس از دیگری از اتوبوس پیاده و با راهنمایی نیروهای مستقر در محوطه به داخل سالن هدایت می شدند. عروس های جوان با چادر سفید دوش به دوش همسرانشان از كنار خودروهایی كه جهیزیه داخلش چیده شده، عبور می كردند؛ خجالتی پنهان به همراه شوقی وصف ناپذیر در چهره هایشان مشخص بود. هنوز تا شروع جشن چند دقیقه ای مانده كه با یكی از این زوج ها هم سخن شدم.
از ماهیرود آمده بود، روستایشان 200 كیلومتری با بیرجند مركز استان خراسان جنوبی فاصله دارد. داماد جوان در پاسخ به اینكه چند وقت عقد كرده اید؟ گفت: حدود سه ماه پیش و الان هم كه این مراسم را برایمان گرفته اند با جهیزیه ای كه می گیریم زندگی مان را شروع خواهیم كرد.
او كه شغلش كارگر است ادامه می دهد: درآمد چندانی ندارم و در تامین وسایل اولیه زندگی مشكل داشتیم كه این مقدار جهیزیه كمك زیادی به زندگی مان كرده است. البته بعدا بیشتر كار می كنیم و هرچه كم داشته باشیم می خریم.
محمد كه اكنون در سن 23 سالگی می خواهد زندگی مشترك را شروع كند؛ ضمن سپاسگزاری از كمك های آستان قدس رضوی، كمیته امداد و سپاه پاسداران گفت: همین پنج میلیون تومان جهیزیه كمك بزرگی به زندگی ما می كند.
یكی دیگر از دامادهای جوان این مراسم كه از روستای چهارفرسخ نهبندان به جشن دعوت شده به خبرنگار ایرنا می گوید: روستایی كه در آن زندگی می كنیم به خاطر بیكاری، جمعیت آن خیلی كم شده و همه به شهرهای اطراف مهاجرت كرده اند.
حسین، شغل غالب مردم چهار فرسخ را كشاورزی عنوان می كند و می افزاید: خشكسالی ها باعث شده مردم درآمد ناچیزی داشته باشند و همین موضوع مشكلات زیادی برای آنان رقم زده است.
این زوج جوان جهیزیه اهدایی را كه كمك های آستان قدس در آن سهیم بوده متبرك می دانند.
مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در قرارگاه شهید ناصری نیز به خبرنگار ایرنا گفت: بسیاری از جوانان در سن ازدواج قدرت تامین جهیزیه را ندارند و همین موضوع باعث تاخیر در ازدواج آنان می شود.
حجت الاسلام محمدرضا توكلی راد، اقدام خیرخواهانه سازمان ها و نهادها را قدم مثبتی در راه ترویج ازدواج آسان عنوان كرد و افزود: برای هر سری از این جهیزیه ها حدود پنج میلیون تومان هزینه شده و تقریبا تمام وسایل مورد نیاز اولیه یك زندگی را شامل می شود.
وی این قبیل اقدامات را از ثمرات انقلاب اسلامی دانست و اظهار داشت: امروز در مرزی ترین نقاط نیز خدمات رسانی نظام جمهوری اسلامی ایران مشهود است.
این كارشناس مذهبی با تاكید بر اینكه ترویج ازدواج آسان از بسیاری مشكلات اخلاقی و اجتماعی در جامعه جلوگیری می كند گفت: باید بُعد معنوی در زندگی جوانان تقویت شود تا به آرامش نسبی برسند.
وی بر ازدواج در سن مناسب تاكید كرد و افزود: هرچه سن بالاتر رود انتخاب همسر نیز سخت تر می شود.
توكلی راد هم كفو بودن همسران را شاخص مهم در ازدواج برشمرد و بیان كرد: هرچه فاصله طبقاتی و فرهنگی بین زوجین كمتر باشد زندگی نیز دوام و قوام بیشتری خواهد داشت.
انتخاب مهریه كمتر موضوع دیگری بود كه وی مورد تاكید قرار داد و گفت: برخلاف عقیده عده ای كه گمان می كنند اگر مهریه سنگین باشد طلاق كمتر رخ می دهد، مهریه سبك آرامش زوجین را در زندگی به ارمغان می گذارد.
وی از سایر دستگاه های اجرایی و فرهنگی استان نیز خواست با مشاركت یكدیگر ضمن ایجاد زمینه اشتغال جوانان با تامین وسایل اولیه زندگی زوجین ازدواج آسان را در جامع ترویج دهند.
وی با تاكید بر اینكه باید خانواده ها از هزینه های گزاف مجالس عروسی پرهیز كنند گفت: اگرچه در دین ما ولیمه دادن ثواب دارد اما می توان با كاهش هزینه های سربار، زندگی آرامی را برای زوجین رقم زد.
به گزارش ایرنا در مراسم دیگری یكهزار زوج جوان با كمك سازمان مردم نهاد آبشار خیریه عاطفه ها جهیزیه ساده ای را هدیه گرفتند و با شركت در یك جشن 2 ساعته پای در زندگی مشترك نهادند.
مدیرعامل سازمان مردم نهاد آبشار عاطفه ها با اشاره به كمك 96 میلیارد تومانی خیران به نیازمندان زیر پوشش این سازمان گفت: در حال حاضر 286 هزار خیر و نیكوكار ثابت با آبشار عاطفه ها همكاری دارند كه روز به روز بر شمار آنها افزوده می شود.
محمدجواد فولاد یكی از اهداف این سازمان را ترویج سبك زندگی ساده و ترویج ازدواج آسان برشمرد و افزود: امید است با الگوگیری از زندگی حضرت فاطمه زهرا (س) در انجام این وظیفه نقش خود را به خوبی ایفا كنیم.
وی رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص عزیمت جوانان به خانه بخت را یادآور شد و گفت: با عنایت به این توصیه ها آبشار خیریه عاطفه ها زمینه ازدواج آسان را با تامین جهیزیه از طریق كمك های خیران فراهم می كند.
اداره كل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی نیز با اجرای طرح پیوند آسمانی برای ازدواج آسان جوانان تلاش می كند باری از دوش آنان بردارد.
معاون فرهنگی و اجتماعی این اداره كل به خبرنگار ایرنا گفت: اهدای جهیزیه به زوج های جوان در دو مرحله انجام می شود و هزینه آن نیز از محل موقوفاتی كه با همین نیت ثبت شده تامین می شود.
حجت الاسلام اسماعیل مختاری بر ضرورت ثبت وقف های جدید با نیت ازدواج جوانان تاكید كرد و افزود: در مشاوره های وقف به واقفان این موضوع یادآوری می شود.
9766*3028