۱۳ تیر ۱۳۹۷، ۸:۱۶
کد خبر: 82961185
T T
۰ نفر
دولت جلوی ورود محصولات خارجی را بگیرد

تهران- ایرنا- مدیر عامل یك شركت دانش بنیان معتقد است مهم ترین كمك دولت به این شركت ها جلوگیری از ورود محصولات مشابه خارجی است كه موجب اقبال صنایع به محصولات داخلی می شود.

اسماعیل گنجه دانش آموخته مهندسی مواد از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و مدیرعامل یك شركت دانش بنیان است كه همراه با 6 شركت دانش بنیان دیگر در مركز رشد این دانشگاه به نام مركز نوآوری نصیر مستقر هستند.
این شركت در زمینه تولید دستگاه های خشك كن حرارتی تابش مادون قرمز فعال بوده و این دستگاه ها را با تمام قطعات ایرانی برای اولین بار تولید كرده است.
وی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا در مورد حمایت از شركت های دانش بنیان توضیح داد: ما بعد از حدود 4 سال كار روی فناوری این محصول، وام 80 میلیونی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری را برای تجاری سازی گرفتیم، این وام با اینكه كمك مفیدی بود معمولا با روند اعطای طولانی و دشوار همراه است.
گنجه افزود: ضمن اینكه ما برای تولید لامپ های مادون قرمز این دستگاه ها تقاضای 300 میلیون وام داده بودیم كه تنها با 80 میلیون موافقت شد و حتی با تخصیص بودجه های شخصی نیز موفق به تولید آن لامپ ها نشدیم و از خارج وارد می كنیم.

***تولید دستگاه خشك كن حرارتی تابش مادون قرمز
مدیر عامل شركت یاد شده در توضیح دستگاه های ساخت این شركت اظهار داشت: این دستگاه به دلیل نرخ گرمایش بسیار بالا برای خشك كردن رنگ خودرو قابل استفاده است و از مدت ها قبل در صنایع بالادستی غیر از خودروسازی مانند صنایع هوافضا یا برای كارهای عملیات حرارتی سطحی یا اتصالات استفاده می شود.
به گفته وی، برای خشك كردن رنگ خودرو به صورت موضعی یا وقتی قطعاتی از خودرو بعد از رنگ یا در قسمتی از كارخانه آسیب می بیند با این سیستم می توان باكیفیت و سرعت بالا رنگ آن قسمت از خودرو را خشك كرد.
گنجه با اشاره به كیفیت بالاتر این سیستم در مقایسه با نمونه خارجی در مورد عملكرد آن توضیح داد: این سیستم از مجموعه ای لامپ های حرارتی مادون قرمز تشكیل شده كه در واقع همان خورشید مصنوعی است، به دلیل طیف حرارتی كه ایجاد می كند باعث جذب سریع می شود و از آنجا كه این حرارت در سطح ماده تمركز می یابد سطح ماده نسبت به مغز ماده سریع تر گرم شده و برای انجام عملیات روی سطح اجسام می توان از این روش كمك گرفت.
این دانش آموخته مهندسی مواد در مورد دستگاه مزبور توضیح داد: این محصول از ابتدا تا انتها داخلی است، تنها لامپ مادون قرمز را از خارج وارد می كنیم كه در مقیاس آزمایشگاهی تولید كردیم ولی به دلیل كمبود نقدینگی و نبود سرمایه گذار نتوانستیم آن را تجاری سای كنیم.
وی در مورد كاربردهای دستگاه توضیح داد: این دستگاه اكنون با كاربردهای زیاد از جمله شكل گیری پنجره های دوجداره، شیشه های آب معدنی كه به صورت تلق است، تزریق پلاستیك، لعاب كاری سرامیك، قالب گیری لاستیك خودرو و به طور كلی خشك كردن سریع پلاستیك یا قالب گیری پلیمر قابل استفاده است.

***شركت های دانش بنیان برای تامین هزینه ها به زمینه های دیگر رو می آورند
گنجه در مورد استقبال صنایع داخلی از این محصولات گفت: صنایع داخلی هم با مشكلاتی روبرو هستند، ما در مجموع سالانه 5 تا 6 دستگاه بیشتر نمی فروشیم و بخشی از هزینه های شركت را از خدمات دیگری مانند مشاوره تامین می كنیم
اگر دولت بخواهد به شركت های دانش بنیان كمك كند به جای دادن وام یا هر كار دیگری باید جلوی ورود دستگاه های مشابه را بگیرد.
وی در پاسخ به این سوال كه آیا نمونه داخلی از نظر كیفیت نسبت به نمونه خارجی قابل مقایسه است گفت: همه دستگاه های موجود همین فناوری را دارند؛ فقط شاید بتوانیم بگوییم نمونه های خارجی از نظر ظاهر زیباتر هستند و یا ما هنوز از لامپ مادون قرمز خارجی استفاده می كنیم زیرا توان تولید داخلی را نداشتیم اما بقیه قطعات و اتصالات كاملا داخلی است و تاثیری هم بر كیفیت ندارد.
مركز رشد دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی به نام مركز نوآوری نصیر در محل دانشكده مهندسی مكانیك این دانشگاه با تغییر كاربری بخش های متروكه دانشكده یادشده و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اخیرا آغاز به كار كرده، این مركز 7 شركت دانش بنیان وابسته به دانشگاه و ده ها استارتاپ را برای توسعه ایده ها به فناوری ها در خود جا داده است.
علمی**9157**1440
۰ نفر