۱۳ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۱۸
کد خبر: 82961337
T T
۰ نفر
امكانات ورزشی برای جمعیت كم توان ذهنی وجود ندارد

تهران - ایرنا - مدیر پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: 3 درصد جمعیت كشور را افراد كم توان ذهنی تشكیل می دهند كه باید دستگاه های دولتی بسترها و امكانات فعالیت ورزشی آنها را فراهم كنند.

علی كاشی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه سلامت ایرنا افزود: حدود دو میلیون افراد كم توان ذهنی در كشور زندگی می كنند و هیچ سازمان دولتی و ورزشی برای حمایت فعالیت بدنی آنها وظیفه و ماموریتی ندارد كه باید به این مساله نگاه ویژه شود.
وی اظهار داشت: در پژوهشگاه تربیت بدنی با همكاری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و حمایت های المپیك ایران قصد داریم با آموزش مربیان، تمرینات ورزشی را در مراكز نگهداری كودكان استثنایی افزایش دهیم تا با كمك ورزش، سلامت جسمی و روانی آنها ارتقا یابد.
كاشی گفت: كودكان استثنایی 5 درصد كم توان هستند و حدود سه درصد آنها كم توان ذهنی با ای كی یو زیر 75 بوده و مشكلات این افراد باعث شده محدودیت هایی برای حضور آنان در جامعه ایجاد كند، در تلاش هستیم با گسترش ورزش زمینه های ورود این كودكان را به جامعه فراهم كنیم.
وی با بیان اینكه دستگاه های دولتی و دانشگاه ها باید در اقدام مشترك برنامه ریزی های جدی برای حمایت از افراد كم توان ذهنی ایجاد كنند، گفت: در حال حاضر خیران حامی فعالیت بدنی این افراد است و از نهادهای دولتی می خواهیم كه در این راه ما را كمك كنند.
دومین دوره ملی 'تمرینات ورزشی در كودكان استثنائی' با هدف بررسی وضعیت سلامت جسمانی و تجویز برنامه تمرینی مناسب برای افراد دارای كم‌توانی ذهنی، اوتیسم، بیش فعالی/نقص توجه، سندرم داون و افراد دارای اختلالات هماهنگی رشد، توسط پژوهشگاه علوم ورزشی و با همكاری دانشگاه علوم بهزیستی از 12 تا 15 تیرماه در حال برگزاری است.
در این دوره همچنین سازمان‌هایی همچون المپیك ویژه ایران، فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی، انجمن علمی تربیت‌ بدنی و علوم ورزشی ایران، انجمن علمی آسیب‌شناسی ورزشی و حركات اصلاحی ایران، فدراسیون ورزش‌های همگانی، انجمن بازی‌ها و ورزش كودكان ایران، فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی و غیره مشاركت دارند.
آشنایی با كم‌توانی و توانبخشی، توانبخشی ورزشی و معرفی سازمان‌های ورزشی كودكان استثنائی، آشنایی با اصول اولیه آزمون و تجویز فعالیت بدنی، مشكلات شایع در افراد دارای كم‌توانی ذهنی، كمك‌های اولیه و ملاحظات پزشكی برای تمرین در افراد دارای كم‌توانی ذهنی، تمرینات ادراكی حركتی و بازی‌های اثربخش در كودكان استثنائی، برنامه‌ریزی تمرین تخصصی در افراد با كم‌توانی ذهنی و توانبخشی ورزشی و اصول طراحی تمرین در افراد دارای سندرم داون از جمله سرفصل‌های برگزاری این دوره محسوب می‌شوند.
اجتمام *9022 *1569