۱۴ تیر ۱۳۹۷، ۸:۱۲
کد خبر: 82962291
T T
۰ نفر
امكان ایجاد شهرك كشاورزی توسط بخش خصوصی در قم فراهم است

قم- ایرنا- مدیر شهرك های كشاورزی قم گفت: امكان ایجاد شهرك های كشاورزی توسط بخش خصوصی در استان فراهم است و بهره برداران بخش كشاورزی در صورتی كه منابع آبی و زمین در اختیار دارند می توانند نسبت به ایجاد شهرك تخصصی در این زمینه اقدام كنند.

حسین حاجی رحیمی روز پنجشنبه درگفت وگو با ایرنا،افزود: بخش خصوصی به صورت حقیقی و یا حقوقی می تواند در زمینه ایجاد شهرك های كشاورزی درقم مشاركت كند كه درهمین رابطه تاكنون سه متقاضی آمادگی خود را اعلام كرده اند و درصورت تایید استعلام های لازم،این اشخاص می توانند فعالیت خود را در زمینه ساخت شهركهای كشاورزی، آغاز كنند.
وی گفت: بهره برداران بخش خصوصی می توانند درنزدیكی روستاهای استان نسبت به تاسیس شهرك های كشاورزی اقدام و در همین راستا از تسهیلات درنظر گرفته شده برای ایجاد اشتغال پایدار روستائیان استفاده نمایند.
وی بیان كرد: تاسیس شهرك های كشاورزی در چارچوب سیاست های اقتصاد مقاومتی باعث افزایش بهره وری و ارزش افزوده اقتصادی برای فعالان عرصه كشاورزی قم می شود و می تواند نقش مهمی در مدیریت استفاده از منابع آبی به عنوان مهمترین دغدغه مسئولان استان داشته باشد.
وی ادامه داد: با وجود كاهش منابع آبی و تنش های اقلیمی به وجود آمده طی سال های اخیر، كشاورزان قمی باید با روش های سنتی كشت گیاهان خداحافظی كنند و با استفاده از روش های نوین آبیاری و بهره گیری از گونه های گیاهی سازگارباآب و هوای قم به فعالیت خود ادامه دهند كه درهمین رابطه شهركهای كشاورزی بسترهای مناسبی برای پایه گذاری تغییرات مورد نیاز این بخش به حساب می آیند.
حاجی رحیمی گفت: احداث شهرك های كشاورزی كه با تعداد زیادی از بهره برداران این بخش در ارتباط است باید با مطالعات كامل انجام شود، در این زمینه لازم است كه آب و خاك منطقه مورد بررسی قرار گیرد، وضعیت هوا و محیط زیست محل احداث پایش شود و اقتصادی بودن اجرای طرح در منطقه مورد نظر، مورد ارزیابی كارشناسان قرار گیرد.
وی افزود: شهرك های كشاورزی به دلیل رعایت مسائل كارشناسی، امكان فعالیت بهره برداران بخش كشاورزی را با بالاترین سطح كیفیت فراهم می كند و به دلیل استقرار واحدهای تولید كننده و عرضه كننده در این شهرك ها، زنجیره كاملی از فرآیند تولید و توزیع محصولات كشاورزی در یك مكان مشخص شكل می گیرد كه این مساله موجب سودآوری بیشتر می شود.
در بخش كشاورزی كل اراضی قابل كشت قم معادل 105 هزار و 730 هكتار است كه این رقم 46 صدم درصد كل اراضی قابل كشت كشور می باشد؛ مجموع كشت سبز استان شامل 20 هزار هكتار باغ و 42 هزار هكتار زراعت شامل 17 هزار و 531 هكتار كشت جو، پنج هزار و 675 هكتار كشت گندم آبی، 2 هزار و 346 هكتار كشت كلزا و بقیه سطح زیر كشت به محصولات یونجه، ذرت، پنبه و صیفی جات اختصاص یافته است.
میزان متوسط تولید بخش كشاورزی استان قم در سال برابر 745 هزار تن شامل 425 هزار تن محصولات زراعی و باغی، یك هزار و 208 تن آبزیان و 320 هزار تن محصولات دامی است.
بیشتر بهره برداران بخش كشاورزی قم را روستاییان استان تشكیل می دهند كه طبق سرشماری عمومی نفوس و مسكن در سال 1395، قم دارای 127 روستا با جمعیت بالای 20 خانوار است؛ جمعیت ساكن مناطق روستایی این استان بیش از 55 هزار و 865 تن است كه در قالب 17 هزار و 385 خانوار زندگی می كنند.
7405/ 6133/