۱۴ تیر ۱۳۹۷، ۸:۲۷
کد خبر: 82962316
T T
۰ نفر
دولت آماده مشاركت براي توسعه فرآوري معدني است

تهران- ايرنا- معاون وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: دولت حسب قانون آماده مشاركت با بخش خصوصي براي سرمايه گذاري به منظور توسعه صنايع معدني و واحدهاي فرآوري است.

«مهدي كرباسيان» روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادي ايرنا افزود: مقوله اكتشاف معادن كه از سوي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو) دنبال مي شود، بيشتر در مناطق كمتر توسعه يافته كشور به انجام رسيده است.
به گفته وي، اكثر 15 بلوك معدني كه در هفته جاري به بخش خصوصي واگذار شد در مناطق كمتر برخوردار كشور واقع شده اند كه مي توان در كنار معادن، به توسعه صنايع معدني در اين مناطق نيز پرداخت.
به گزارش ايرنا، در هفته جاري ايميدرو 15 بلوك پهنه آباده- جازموريان در استان فارس را كه فراخوان عمومي آن پارسال منتشر شده بود، به سرمايه گذاران بخش خصوصي واگذار كرد.
اين سرمايه‌ گذاري اكتشافي با هدف مشاركت دولت و بخش خصوصي و به منظور جذب سرمايه گذاري توسط بخش خصوصي انجام مي‌شود و استعداد اين بلوك ها در ذخاير آهن و كروميت است.
رئيس هيات عامل ايميدرو تاكيد كرد: بايد حسب قانون به بخش خصوصي كمك كنيم تا بتواند به ساخت كارخانجات فرآوري در اين مناطق نيز اقدام كند كه به عنوان نمونه فرآوري هاي آهك، فرآوري كاغذ از سنگ و كارخانه هاي فسفات در استان هاي كهگيلويه و بوير احمد، لرستان، كرمانشاه و خراسان جنوبي آغاز شده است.
وي خاطرنشان كرد: اگر بخش خصوصي موافق و علاقه مند به اين مهم باشد، دولت آماده است تا به مشاركت در طرح ها يا پشتيباني براي انجام سرمايه گذاري در آنها بپردازد.
كرباسيان با اشاره به انجام عمليات ژئوفيزيك هوايي در 200 هزار كيلومتر مربع از پهنه هاي كشور توسط ايميدرو، يادآور شد: اين عمليات در حدود 100 هزار كيلومتر مربع ديگر از پهنه هاي كشور از سوي سازمان زمين شناسي و اكتشافات معدني در حال انجام است كه مي تواند به كشف منابع زير زميني بيانجامد.

** كمبود ماشين آلات در معادن بزرگ
وي درباره ماشين آلات معدني و وابستگي به واردات آنها خاطرنشان كرد: ماشين آلات يكي از مهمترين ابزارها در توسعه فعاليت هاي معدني است، در اين زمينه در معادن كوچك و متوسط مشكل خاصي نداريم و توليدات داخلي پاسخگوي نيازهاست.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در معادن بزرگ، اما نيازمند تامين شاول ها (نوعي بيل مكانيكي براي بارگيري سنگ هاي سخت يا خاك هاي معدني) و دامپتراك ها (كاميون هاي ويژه معدن) و همچنين برخي اقلام و ماشين آلات خاص هستيم كه به واردات وابسته است.
وي يادآور شد: در چند سال گذشته و با تصميم دولت، ماشين آلات نو و حتي كاركرده معدني وارد كشور شد و بخش خصوصي نسبت به واردات شاول ها و دامپتراك ها اقدام كرد كه تا حدودي تامين كننده نيازهاست، اما همچنان كمبودهايي وجود دارد.
كرباسيان بيان داشت: در اين زمينه و براي رفع كمبودها، تاكنون جلساتي با انجمن پيمانكاران، انجمن ماشين آلات و توليدكنندگان داخلي برگزار شده است.
به گزارش ايرنا، بيش از 66 نوع ماده معدني و 54 ميليارد تن ذخيره كشف شده معدني در كشور وجود دارد.
اقتصام*3065*1961*1055